HARGAI TOKONG HARGAI SEJARAH DI NEGERI SERAMBI MEKAH

Penemuan terbaru yang belum dapat dipastikan kesahihannya

Kelantan adalah sebuah Negeri dimana ianya kaya dengan warisan sejarah dan juga rumah-rumah ibadat Tokong yang besar dan tingginya melepasi aras ketinggian pokok kelapa dan juga menara masjid.

Kelantan juga mempunyai Tokong yang terbesar di Asia. Itulah yang patut dibanggakan oleh seluruh rakyat Kelantan sebuah Negeri Serambi Mekah. Tapi bagaimana pula dengan warisan peninggalan sejarah.

Walaubagaimanapun beberapa bulan yang lepas berlakunya pertikaian mengenai kemerdekaan negara kita, ianya berkait rapat dengan tempat peninggalan sejarah yang juga warisan kepada generasi dimasa hadapan.

Menurut salah seorang Prof Kang Kong yang mengeluarkan kenyataan bahawa negara kita tidak pernah dijajah adalah satu kenyataan yang tidak masuk akal kerana adanya warisan sejarah yang perlu dijaga ini.

Seandainya Tokong dihargai dan diberi peruntukkan atau dana mengapa tidak warisan sejarah ini. Sejarah adalah isu utama yang berkait dengan agama, tanpa sejarah agama tidak akan diketemui.
Jika hari ini sudah berlakunya pertikaian mengenai Tokoh dan Kemerdekaaan, bagaimana agaknya jika 30 tahun akan datang. Seharusnya warisan sejarah perlu dijaga dan dihargai akan kewujudannya supaya ia kekal sebagai saksi identiti sesebuah negara dan juga negeri.

Sayangilah warisan kita, hargailah sejarah, Anda Mampu Mengubahnya.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komentar anda untuk dikongsi.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...