TMJ VS Nazri Diingatkan Anak Johor Bukan Batang Pisang


Mengapa begitu terliur sekali Menteri Pelancongan dan Kebudayaan Datuk Seri Nazri Aziz untuk memberi ulasan biadab  lagi beramaran terhadap Tengku Mahkota Johor Tunku Ismail Sultan Ibrahim ?

Apakah Nazri ingin memperlihatkan kepada rakyat bahawa kalau anak Sultan selaku Tengku Mahkota pun pemimpin UMNO boleh beri amaran dan nafikan haknya untuk bercakap apalah sangat rakyat jelata?

Sungguh malang adanya seorang pemimpin Melayu seperti Nazri  yang sepatutnya memberi contoh dan tauladan yang baik kepada masyarakat khasnya bukan Melayu apabila berdepan dengan institusi diraja melakukan perkara sebaliknya.

Tanpa sedikitpun dilihat punyai rasa hormat terhadap raja dan institusinya dengan berani dan angkuhnya Nazri berkata,

"Saya rasa beliau harus menjauhkan diri daripada politik. Jika tidak, beliau juga akan dapat benda yang sama. Kita akan whack (belasah secara lisan) dia.

"Raja-raja dan keluarga diraja ini berada di atas undang-undang (justeru tidak sepatutnya campur tangan dalam politik). Kalau dia (Tunku Ismail) mahu menjadi ahli politik, jadi dia perlu beritahu. Kemudian kita boleh menjawab balik.

"Jika kamu memegang jawatan penting sebagai keluarga diraja di negeri dan kamu mula mengulas (politik)... kalau kerajaan 'belasah' kamu balik, jangan marah," katanya dalam sidang media di Universiti Malaya minggu lalu.

Beradabkah kata-kata seperti itu diucapkan oleh seorang pemimpin Melayu terhadap rajanya? Kenyataan yang bagaimanakah dibuat oleh TMJ sehingga Nazri begitu sensitif untuk lantas bangkit menghunus keras rajanya.
Adakah kenyataan TMJ itu selayaknya direspon sedemikian rupa oleh Nazri ? Saya tidak melihat sepatah katapun dibuat oleh TMJ itu bersifat politik atau untuk bermain politik, apa yang diungkapkan TMJ adalah satu realiti berhubungkait dengan kepentingan negara yang sememangnya telah berlaku dan memberi nasihat secara umum tanpa mempalitkan nama mana-mana pemimpin untuk dibahankan.

Takkanlah kenyataan seperti itu pun nak dijadikan kudis oleh pemimpin Melayu UMNO sekaligus berkobaran untuk berentap dengan institusi yang selama ini disanjung-sanjung. Kalau nak bersuara sikitpun tak boleh! Urmmmm.........

Lainlah kalau TMJ keluar kenyataan yang menyerang kerajaan, UMNO atau berunsur fitnah atau menyentuh peribadi atau bersifat mengaibkan maruah PM, seperti Altantuya, kemewahan FirstLady dll. Mungkinlah kenyataan Nazri seperti itu boleh dianggap relevan.

Namun kenyataan keterlaluan Nazri itu ibarat percubaan beliau bermain api, langsung tidak memikirkan akan sensitiviti rakyat Johor, memandang Raja dan rakyat Johor dengan tidak ada mata dan kepentingan, hal yang kecil sengaja cari pasal untuk diperbesarkan  seolah-olah ingin menunjukkan beliau 'lebih' dari apa yang ada pada seorang raja... Anda Mampu Mengubahnya.

24 comments:

  1. Apa yang diucapkan oleh DS Nazri Tan Sri Aziz tu benar belaka. TMJ kalau nak berpolitik jadilah seperti Tengku Razaliegh baru anak jantan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pegi lah cium Nazri Gay

      Delete
    2. Tidak berpolitik pun tetap anak jantan!!!! #marilah....

      Delete
    3. kau bodoh sangat ker...raja adalah payung rakyat. kau ni mesti penjilat jubo najib dan nazri kan. dah dpt tender ngan kontrak berjuta jadi buta mata dan hati kau yerr...

      Delete
    4. Raja payung ke? ahahahhaha... Nazri hanya cakap, kalau nak masuk politk jadi macam Ku Li, sebab skrg ni dia kritik orang boleh orang kritik dia takleh

      Delete
  2. Bagaimana boleh diadakan dialog "Nothing 2 Hide" dengan mengenengahkan seorang yang ingin menyembunyikan segala-galanya.

    Tentu sekali dia tidak akan muncul.

    Apakah maksud kenyataan demikian. Adakah hukum telah dijatuhkan hanya kerana tidak menghadiri dialog atas nasihat keselamatan.

    Rakyat mengetahui siasatan masih berjalan cuma pihak-pihak yang anti Najib gelojoh tak sabar-sabar jatuhkan hukum.

    Sebab utama Nazri peringatkan silap cakap akan menyebabkan kewibawaan Institusi DiRaja tercemar.

    Lebih molek jangan terlibat dalam kancah pertelagahan orang politik. Kerana ada ketika mereka seperti anjing dengan kucing pada ketika yang lain pula macam isi dengan kuku.

    ReplyDelete
  3. Aku stuju dgn nazri, tak perlulah raja2 ni trlibat ngn politik nnti rakyat tak hormat.... Raja2 ni pnyelesai masalah bukannya mnmbahkan masalah... Tak adillah klau raja kutuk rakyat tak pe, bila rakyat tegur raja diistilahkan derhaka...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkin RAJA negeri awak sahaja yang kutuk rakyatnya.RAJA kami tidak.... #anakJohor

      Delete
    2. Jangan lupa Tanpa Raja Siapa lh Menteri

      Delete
    3. Jangan lupa Tanpa Raja Siapa lh Menteri

      Delete
  4. Si mamat SAMSENG-Islam/Melayu-LIBERAL mcm. ni patut masuk DAPBANGKAI – apalagikan dia ni kan asyik-GALAK-PELUK-gong eng! Lihat bagaimana si SAMSENG ni MENGHINA sampai begitu sekali Kesultanan Islam/Melayu kita di mana DYMM YDPA kita adalah KETUA AGAMA; KETUA NEGARA dan KETUA ATM mengukut undg-undg. Perlembagaan (patutlah si puak PENGGANAS KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRSODOM makin naik muka MENGHINA Keusltanan Islam/Melayu kita kalau ada si pemimpin Islam/Melayu-mcm-ni)!

    Kalau tak setuju dgn. pandangan. DYMM Kesultanan Islam/Melayu kita pun, buat apa sampai nak MENYALAK mcm. si BANGANG-SAMSENG-mcm-dlm-filem-Bollywood, MENGHINA Kesultanan Islam/Melayu kita sampai begitu sekali – kerana yg.paling penting, Kesultanan Islam/Melayu kita adalah PENJAGA agama ISLAM/umatnya; apalgi Islam/umatnya makin diSERANG bertubi-tubi walau di NEGARA ISLAM ini, dan juga seluruh dunia!

    Mcm manalah si mamat BONGKAK-tak-sedaq-diri ni ni boleh jadi Menteri Pelancongan/Kebudayaan/Warisan pun aku tak paham!Kerana itu jugalah Kementerian Kesenian, Budaya dan Warisan patut diTUBUHkan kembali untuk berdiri sendiri, supaya dpt MEMBELA kembali warisan/budaya serta hak kita dgn. amat TEGAS - bukan diKUASAI sewenangnya di bawah Kem. Pelancongan ni!

    Nek Tempoyak.

    ReplyDelete
  5. Dan lihat artikel yg. sungguh BERNAS ini yg.membuktikan tentang Majlis Agama Islam Negeri (MAIN) di bawah kuasa DYMM YDPA/Kesultanan Melayu sbg. Ketua/Penjaga Agama Islam, lebih berkuasa dari K'jaan negeri/K’jaan Persekutuan mengikut Perlembagaan Persekutuan pun! Dan artikel yg. sungguh BERNAS ini juga membuktikan begitu jelasnya PENGIKTIRAFAN pelansongan kuasa EKSEKUTIF Raja/Sultan Melayu (Executive Monarchy - walau tidak mutlak) dari semasa PENJAJAHAN British-ZIONIS pun; hingga semasa Perlembagaan Persekutuan digubal, bukan sekadar “Hiasan/Simbol Adat“ (Ceremonial Monarchy), terutamanya dlm. MEMPERTAHANkan ISLAM/umatnya – sepatutnya PENASIHAT-PENASIHAT mcm Haji Mahamad Naser bin Disa, Peguam Kanan Persekutuan, Ahli Lembaga Pemegang Amanah Dewan Amal Islami (DAMAI) - di lantik sbg. PENASIHAT TULEN dlm MT UMNO, Utusan Melayu dan JPM (ketiganya yg. disyaki sudah dikuasai si LIBERAL-plg-merbahaya) – lihat di https://akarimomar.wordpress.com/tag/perlembagaan-persekutuan/ , Hijrah Minda: Agenda Transformasi Islam , Haji Mahamad Naser bin Disa[1], 7 April, 2012!

    Bahkan KUASA EKSEKUTIF Kesultanan ISLAM/Melayu, yg. mendaulatkan PELANSUNGAN turun temurun, PEMERINTAHAN ISLAM di Tanah Melayu ISLAM ini, juga adalah ASAS undg-undg Perlembagaan, tak kira siapa pun menjadi K’jaan Persekutuan mahupun K‘jaan negeri; di - www.khazanahbendaharaserimaharaja.com/melayu-islam-beraja-mib.html , 7 WASIAT RAJA-RAJA MELAYU!

    Nek Tempoyak.

    ReplyDelete
  6. Nazri dan orang yang menyokong Nazri otak semua letak dekat lutut! Bodoh hahahahaha

    ReplyDelete
  7. Gua mmg nazri Ambo x respek langsung. KKI bongkak dan takbur

    ReplyDelete
  8. Nasib baik ada org yg masih berani bersuara mcm nazri no..jgn asyik nk playsafe he...

    ReplyDelete
  9. Muhamad Danial, patutlah kau dilahirkan sebagai manusia bodoh kerana otak kau bukan di dalam tengkorak tetapi di dalam TEMPURUN lutut.

    Kami sokong mengikut merit sesuatu kes, dalam perkara ini adalah lebih molek institusi raja tak usah masuk campur kerana orang kebanyakan bahasanya kasar. Kuatir juga sekirannya naluri raja-raja akan tersentuh.

    ReplyDelete
  10. menteri sendiri pun tak faham rukun negara, tk payah jd menteri lh,raja sendiri pun tk hormat lagi.

    ReplyDelete
  11. aku rasa semua org perak mmg mcm ni, nizar dulu pun sama jgk.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salah dengar agak, dia tu orang berak.

      Delete
  12. Menteri yg paling kurang ajaq dalam amno

    ReplyDelete
  13. aku sumpah nazri 7 keturunan dari masuk negeri johor.. kalau masuk mampus terbakar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan masuk Perak la camtu.

      Delete
  14. Lihat berapa teruknya apabila seorang rakyat biasa yg mungkin rata2 baru 3 generasi cuba melawan sultan dan keturunannya yg berabad mentadbir negeri. Ini amat bahaya kepada orang melayu. Rakyat spt ini lupa diri dan merasa mereka setaraf dengan sultan. Bila-bila masa mereka merancang utk menghampuskan terus kuasa sultan agar keturunan mereka terus berkuasa dan tiada lagi campurtangan sultan. Kalau seorang sultan tidak boleh menegur keburukan mereka apatah lagi rakyat sahaya spt kita..mungkin akan terus dipenjara. Sultan Johor perlu mengorak langkah demi memastikan keturunannya tidak hilang kuasa dan hanya tinggal lipatan sejarah. Akhirnya keturunan sultan tiada beza dengan rakyat. Rakyat tidak sedar diri ini akan lebih berkuasa dan terus menjarah wang rakyat. Ketika itu sudah terlambat nasi sudah menjadi bubur. Rakyat semakin merana. Sultan Brunei sedar akan rancangan ini dan menafikan awal2 lagi . Bentuk pemerintahan monarki raja dimanansemua lapisan bangsa di bawah naungan sultan. Tiada lagi parti yg berkuasa semua mereka umpama makan gaji dari sultan dengan satu tujuan untuk negeri dan rakyat. Johor perlu bertindak sekarang kerana mereka semakin rakus dan kurang ajar. Bangun Johor Bangkit Johor sebelum terlambat. Tiada lagi politik kotor dan korup. Rakyat mengharapkan agar Sultan Johor dapat membela rakyat. Persetujuan dahulu baru perjanjian takkan terbatal setelah persetujuan setelah perjanjian dimenterai. Tidak ada persetujuan maka tiada perjanjian. Bodoh apa! Sama ertinya dalam bab perkahwinan takkan dah setuju hantaran serba berdiri bila tiba nikah serba berdiri terbatal. Bodoh itu simpan sedikit untuk anak cucu. Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko nak hidup bawah Sultan yang kalau dia rogol bini ko pun tak ada pembelaan? ko tau ke apa ko cakap ni? Sultan Brunei rogol bini orang pun dia lepas.

      Delete

Tinggalkan komentar anda untuk dikongsi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...