Nik Aziz Tak Tahu Sanggup Nak Tetak Bapak Dan Nenek Kerana Wang

KOTA BHARU - Mahkamah Majistret hari ini menjatuhkan hukuman penjara 24 bulan terhadap seorang lelaki kerana mengugut bapanya dengan menggunakan parang gara-gara tidak memberikannya wang, Ahad lalu.

Majistret Mohd Hafiz Mohd Noor menjatuhkan hukuman itu terhadap Mohd Razi Hussein, 47, selepas tertuduh mengaku bersalah mengugut bapanya yang berusia 74 tahun.

Tertuduh yang mempunyai rekod jenayah lampau didakwa melakukan ugutan jenayah dengan mengancam hendak mendatangkan kecederaan ke atas bapanya, Hussein Hassan dengan menggunakan sebilah parang di rumah mereka di Kampung Sireh Bawah Lembah, di sini pada 9 malam, Ahad lalu.

Mohd Razi yang bekerja sebagai pencanting batik didakwa mengikut Seksyen 506 Kanun Keseksaan yang sabit kesalahan membawa hukuman penjara sehingga dua tahun atau denda atau kedua-duanya sekali.

Tertuduh yang tidak diwakili peguam sebelum itu merayu agar hukumannya diringankan dan mendakwa tindakannya kerana berang bapanya tidak memberikannya wang.

"Saya yang menanggung kedua-dua orang tua saya. Kami hanya tinggal tiga beranak," kata tertuduh.

Timbalan Pendakwa Raya Nabilah Nizam bagaimanapun meminta tertuduh dikenakan hukuman setimpal agar boleh memberikan pengajaran kepada dirinya dan masyarakat.

"Bapa tertuduh berusia 74 tahun, sepatutnya pada usia sebegini seorang anak perlu bertanggungjawab kepada ibu bapa dengan membalas segala jasa membesarkan kita.

Tapi sedihnya, dalam kes ini, anak mengugut bapa semata-mata bapa tidak memberi duit kepadanya," kata Nabilah.

Sementara itu di mahkamah yang sama Mohd Hafiz menjatuhkan hukuman penjara selama 10 bulan terhadap seorang pemuda kerana mengugut neneknya dengan sebilah sabit di rumah mereka di Jalan Bayam, di sini pada Isnin lalu.

Wan Muhamad Fakhriain Wan Mohd Azhar, 21, yang mengaku bersalah didakwa melakukan ugutan jenayah untuk mengancam neneknya Zainab Yaakub, 76, dengan menggunakan sebilah sabit di rumah mereka di Jalan Bayam, di sini pada 11 pagi, Isnin lalu.

Dia didakwa mengikut Seksyen 506 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum dua tahun atau dengan denda atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.

Tertuduh tidak diwakili peguam manakala pendakwaan dilakukan Timbalan Pendakwa Raya Noor Dayana Mohamad.

Islamnya Nik Aziz lebih pada umat Islam yang lain, akibatnya sebuah negeri terus mundur untuk manfaat rakyat dan berkembang baju bagi 'tauke-tauke cina' yang rapat dengan Exco serta pemimpin-pemimpin Pas.

Justeru marilah seluruh rakyat Kelantan berdoa supaya dibinasakan pemimpin-pemimpin Pas Kelantan sekiranya apa yang dilakukan tidak sebagaimana dengan apa yang diperkatakan sehingga sebahagian besar rakyat hidup dalam kesusahan. Anda Mampu Mengubahnya.

Ada tanah kat Lembah Sireh Kerajaan Pas bagi kat 'Tauke cina', akibatnya rakyat disitu hilang punca pendapatan, akhirnya bapak jugak yang nak ditetaknya.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komentar anda untuk dikongsi.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...