Hapus Subsidi Petrol Conform Minyak Akan Turun

Rakyat Malaysia tidak perlu panik atau melatah dengan pengumuman kerajaan untuk memansuhkan subsidi melalui pelaksanaan kaedah pengapungan terkawal bagi menentukan harga runcit petrol RON95 dan diesel yang bermula pada Disember ini.
 
Tinjauan mendapati ramai dikalangan pengamal media sosial jadi 'kalut' tidak menentu kerana rata-rata menganggap akan berlaku kenaikkan harga minyak ekoran dari tindakkan kerajaan memansuhkan subsidi bahan api tersebut.

Pakar-pakar ekonomi dan petroleum juga kelihatan seperti cendawan tumbuh selepas hujan dalam memperkatakan isu ini, pelbagai pendapat, teori, hujah, fakta dan auta dilontarkan.
 
Tambah melucukan bilamana ada yang berpendapat kerajaan sengaja ingin menyusahkan rakyat supaya rakyat hidup dalam kesempitan sekaligus akan mengemis bantuan dari kerajaan. Bila mengemis kerajaan akan senang untuk mengawal dan mencaturkannya, mereka yang menentang tidak akan diberi bantuan, mahu tidak mahu terpaksa akur dan kekal menyokong kerajaan.
 
Benarkah begitu ? Bagi saya pendapat itu sungguh lucu! kerana jika dalam keadaan susah atau sempit, bukankah kita akan bertambah berani menentang! Tiada apa lagi yang nak dihairankan, tidak ada apa kepentingan, hidup pun susah lebih baik mati menentang!.

Apapun setelah meneliti pelbagai pandangan yang berbeza dan meletihkan, bagi saya simple saja, tak usah 'kalut' bebankan fikiran dengan memikirkan perkara yang bukan ditentukan oleh kita.

Minyak nak naik ? biarkan! GST akan menaikkan harga barang ? biarkan!, apa saja biarkan, buat masa ini kita sebagai rakyat tidak mampu untuk menghalang segala macam hasrat kerajaan. So biarkan.....letih sesangat.....

Lagipun rakyat patut kesiankan kerajaan yang terpaksa menanggung subsidi berbillion RM kerana harga sebenar petrol RON95 agak mahal yaitu hampir menyamai harga RON97. Malah harga semasa bagi RON95 lebih mahal yaitu selepas subsidi sebanyak RM 0.28 sen seliter ialah RM2.30seliter, bermakna harga sebenar RON95 sebelum subsidi ialah RM2.58 seliter berbanding RON97 ialah RM2.55 dimana RON97 tidak ada subsidi dan harganya ditentukan oleh apungan terurus berdasarkan kuasa pasaran.

Biarpun begitu ada baiknya kita cuba berfikir secara rasional, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, bersama kabinet dan kepimpinannya sudah pasti ingin terus kekal menerajui negara ini, oleh itu sangat mustahil jika beliau ingin melakukan sesuatu transformasi yang mana kesan dari itu membebankan rakyat sekaligus memaksa rakyat untuk berpaling tadah...

Sekalipun transformasinya bakal membebankan rakyat, rakyat tetap tidak perlu bimbang, buat dek jer! sampai masa dan ketikanya kuasa akan ditangan rakyat, ketika itulah rakyat boleh menentukan samada mahukan subsidi atau sebaliknya lebih-lebih lagi isu ni bersifat meluas yang melibatkan seluruh rakyat.  Anda Mampu Mengubahnya.

Selepas ni boleh bina 2 ribu dewan orangramai di 2 ribu kampung atau boleh bina 4 universiti sebulan (48 universiti setahun) atau boleh bina 2000km jalan kampung untuk sabah dan Sarawak. Wowwww!!!!

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komentar anda untuk dikongsi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...