Video - Sheikh Ya Hanana Puja Kubur Berba'ah Tariqat Naqsyabandiah Yg Difatwakan Haram Tapi Dijemput Ber-Hanana @JakimOfficial @dsjamilkhir @NajibRazak

Apakah penangan Ya Hanana telah mengaburi kesesatan kumpulan Tariqat Naqsyabandiah Al-Aliyyah Syeikh Nazim Al-Haqqani yang difatwakan HARAM oleh Majlis Fatwa Kebangsaan pada 3 Apr 2000 kerana bertentangan dengan fahaman akidah Ahli Sunnah Wal-Jamaah dan menyeleweng dari ajaran Islam?.

Mungkin ajaran Syiah pun lepas ni menggunakan pendekatan dakwah secara Ya Hanana. Benar tidak nampak ada apa yang salah dengan lirik lagu Ya Hanana, bahkan ia diminati oleh keseluruhan masyarakat dan diterima ramai.

Namun strategi seperti itu sudah biasa digunakan, sesetengah kumpulan ajaran sesat pada awalnya tidak nampak kesesatan mereka, namun penyelewengan akan dilakukan secara halus tanpa disedari dan lama kelamaan kita umat Islam akan terpengaruh dan turut mengikuti ajaran mereka.

Sungguh malang Ya Hanana ini hanyalah senjata atau pendekatan dakwah kumpulan yang difatwakan haram yang cuba menyebarkan ajarannya secara halus,
Wasatiyyah VS Ya Hanana Tariqat Naqsyabandiah

Bertambah lagi malang bilamana pihak kerajaan yang sering digembar-gemburkan mempratikkan Islam berkonsepkan Wasatiyyah juga tidak terkecuali dari mengalu-alukan dan menjemput ahli kumpulan ini untuk bersama umat Islam dalam aktiviti ber-Ya Hanana yang diadakan secara besar-besaran.

Timbul persoalan pada kita bilamana kumpulan yang telah difatwakan HARAM, boleh dijemput ke program agama yang dihadiri oleh pemimpin tertinggi negara 1Malaysia dan puluhan ribu umat Islam ?

Adakah ada individu tertentu yang berpengaruh berada dibelakang kumpulan ini?, jika tidak masakan pihak JAKIM atau pihak yang bertanggungjawab mengeluarkan dan memperakukan garis panduan (rujuk lampiran dibawah) boleh pejam mata tanpa mengambil sebarang tindakan ?
Soal melibatkan akidah umat Islam, pihak bertanggungjawab tidak seharusnya berkompromi, tidak kiralah sebesar manapun ORANG atau makhluk yang mendokong kumpulan tersebut, tindakan tegas WAJIB diambil demi akidah umat Islam agar terus terpelihara dan tidak terpesong.

Majlis Fatwa Kebangsaan yang dianggotai oleh mufti setiap negeri, alim ulamak, proffesional dan perundangan Islam adalah pihak yang bertanggungjawab dalam memfatwakan sesuatu hukum, apabila Majlis Fatwa memutuskan Tariqat Naqsyabandiah Al-Aliyyah Syeikh Nazim Al-Haqqani sebagai HARAM, mengapa golongan yang mendakwa mengamalkan Islam berkonsepkan wasatiyyah masih terhegeh-hegeh menagih Ya Hanana dari ahli kumpulan tariqat ini.

Kurang maklumatkah ? Hal ekonomi pun... ? Hal agama pun.... ? Hal bangsa...? lecehlah....!!!

Apapun, sebelum umat Islam beransur-ansur 'lara' dan terjebak ke langkah yang keseterusnya mungkin joget atau disko Ya Hanana, memuja kubur dsbnya, atau  secara meluas dihidangkan dengan lawak dimana Nabi Adam turun di Gunung Jerai Kedah, angka 13 yang keramat dsbnya, hal ini perlu dibendung.




 
 ???????????????????????????????????????????????????????????????????=
 
Kepada pengikut kumpulan berkaitan yang merasa marah ekoran dakwaan dengan bukti yang dilampirkan, nasihat saya agar mematuhi saranan Majlis Fatwa supaya anda segera bertaubat dan kembali kepangkal jalan, tak usahlah nak buat amalan pelik-pelik ni, kembali kepada ajaran Islam sebenar, nak berqasidah ke apa ke tak perlulah nak berjoget-joget, sekalipun tak haram ia juga bukanlah sunnah, dikhuatiri bila sudah lelah berjoget pelbagai amalan lain pula yang akan muncul atau akan diada-adakan.

Kita boleh terima perbezaan pendapat malah tidak kekok untuk kita raikannya, tapi bilamana perbezaan pendapat itu sudah jauh menyimpang ia bukan lagi perbezaan pendapat tetapi sudah bercanggahan.

Selain pengharaman oleh Majlis Fatwa dan amalan yang menyalahi amalan kebiasaan umat Islam dinegara ini, kesesatannya dikuatkan lagi dengan penampilan akhlak anak kepada Sheikh Nazim yaitu Sheikh Bahaudin yang juga merupakan pemimpin kanan kumpulan tersebut malah akan mewakili Sheikh Nazim ke majlis-majlis yang tidak dapat dihadiri oleh bapanya.

Dengan itu seluruh umat Islam khasnya golongan atasan yang mendakwa mengamalkan Islam berkonsepkan Wasatiyyah perlulah peka akan hal tersebut dan tidak pula cenderung untuk mempraktikkan ajaran yang sangat jelas bercanggah dengan Islam ini. Anda Mampu Mengubahnya.

12 comments:

  1. Syabas admin... sejak dari mula program ni dijalankan di malaysia, saya dah dapat rasakan bhw ada yang tak kena dgn beberapa individu ini... juga cara2 prog tersebut dijalankan.
    InsyaAllah ... kita sama2 pohon kpd Allah agar kesesatan begini dapat dihapuskan... semoga perjuangan tuan Allah ganjarkan dengan pahala yang berlipat ganda....

    ReplyDelete
  2. Hati-hati bro menyebar perkara yg tidak jelas.
    - habib tak setuju dan potong Gus Nuril bagi ceramah seperti di tunjuk kan di video satu patut diteliti. Kenapa? di ketahuo Gus Nuril dikatakan liberal malahan beri ceramah di gereja. Sila google youtube dan di katakan dia sependapat katakan semua ugama itu sama atas dasar toleransi.

    - video kedua tunjuukkkan Bahaudin Adli di kelilingi gadis-gadis. Di ketahui dia berada di majlis wanita turkey. Wanita Turkey sememangnya terlalu liberal dan terlebih liberal dari wanita eropah. Islam di Turkey itu rapoh, dan secular terlalu pekat. Sesiapa pernah bekerja di Turkey boleh lihat bahana sekular Ataturk yg dahsyat terlebih dashyat dari bukan Islam. Orang yg sebarkan video itu pun saya rasa tak tau suasana berdakwah di kalangan wanita seperti itu. Ramai wanita muslim turkey hanya mengaku Islam tapi cara hidup mereka bersandarkan barat yg keterlaluan. Baik bertanya tuan punya badan Bahaudin Adil kenapa terjadi seperti itu

    Wallahualam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Video upacara pemujaan kubur tu tak cukup lagi ke?

      Delete
  3. Assalamu 'alaikum.
    Tanbih.
    Janganlah kita (yang hanya bersyariat) berlebihan mengutuk ahli2 tarikat. Bak kata jika pembaris hanya panjang se meter, jangan ke laut ukur dalamnya lautan.
    Baca dan renung kisah n.musa as bersama n.khidir as!
    Wallaahu a'alam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita bercakap tentang kesesatan golongan tarikat naqshabandiyyah. Tak nampak ke tu upacara pemujaan kubur? Tarikat2 lain jgn pula terasa. Periksa amalan & kepercayaan tarikat supaya kita selamat. Banyak tarikat yg hanya mengkayakan sheikh2 mereka tanpa mereka sedar. Sebab tu sheikh2 suka bawa ajaran baru supaya pengikut rasa terkesan

      Delete
  4. Bagus admin..memang sesat pun semua tu..semoga kita dijauhkan daripada neraka jahanam..info yang bagus, semoga orang yg tak tau perkara ni diberikan hidayah dari Allah SWT.

    ReplyDelete
  5. Kita tahu ajaran tersebut sesat tapi stesen tv kita masih lagi menyiarkan rancangan drp kumpulan ini...sebentar tadi stesen tv salam hd masih menyiarkannya.

    ReplyDelete
  6. Bila suruh belajar agama malas. Bila ibadat & ke syurga nak cara senang. Pengikut ajaran sesat boleh dikataan semua tidak ada ilmu agama sebab tu mereka senang ditipu. Kepada pengikut2 tarikat belajarlah ulum qur'an, ulum hadis supaya anda kenal ilmu alqur'an & hadis nescaya anda tahu apa itu kesesatan

    ReplyDelete
  7. SHAH ALAM: Five men, including four brothers charged with polluting Sungai Gong in Rawang have been released on bail by the Shah Alam High Court.

    Yip Kok Wai, 53; Yip Kok Mun, 58; Yip Kok Kuin, 50, Yip Kok Wong, 60 and Yip Kum Fook, 66( Yip kum fook is president of SAMNAK SAMBODHI BUDDHST TEMPLE) – directors of a machinery repair company – and workshop manager Ho Voon Leong, 59, were released yesterday on a RM400,000 bail each, with one surety, by Judicial Commissioner Norsharidah Awang.

    The five had been charged with dumping hazardous materials into Sungai Gong, which had resulted in sudden water cuts in Selangor for several days as the water was too contaminated for treatment plants to process.

    The five appeared before Norsharidah after she allowed their review application against an earlier decision by the Sessions Court to deny them bail.

    Norsharidah also ordered the men to surrender their passports to the court.

    Although they were allowed bail, Norsharidah held in her judgment that she had taken into account the gravity of the alleged offence, as well as the danger if the crime was repeated.

    She also said she had taken into account the health conditions of the accused persons.

    “This is a serious case which caught the public eye, so the court allows all the accused to be released on bail of RM400,000 each with one surety, besides the additional condition for them to surrender their passports to the court, and if any offence is committed during this duration, the court will rescind the bail,’’ said Norsharidah.

    On Sept 17, all five men had filed the review application against the Selayang Sessions Court’s decision to deny them bail.

    They were earlier slapped with two charges at the Selayang Sessions Court on Sept 15.

    The men were first charged under Section 430 of the Penal Code with causing mischief by injury to irrigation works near the Yip Chee Seng & Sons Sdn Bhd workshop at Lot 4219, Jalan Batu Arang, Kg Sungai Dua, Rawang between Sept 2 and 3 that led to serious water pollution in Sungai Gong.

    They were also charged under Section 25 (1) of the Environmental Quality Act 1974 with discharging scheduled waste without a licence into the environment, leading to pollution.

    The accused claimed trial to both charges.

    They face a jail sentence of not less than five years and not more than 30 years, or a fine, or both, under Section 430 of the Penal Code and face a fine not exceeding RM100,000, or a jail sentence not exceeding five years, or both, under Section 25 (1) of the Environ-mental Quality Act 1974.

    In submission, counsel for the accused Datuk Akberdin Abdul Kader said bail should be allowed as there was no evidence that indicated the accused would abscond or interfere with witnesses.

    DPP Mohd Asnawi Abu Hanipah argued that even though the court had the discretion to allow bail, it should consider the gravity of the case which resulted in 1.2 million consumers being affected during the water disruption.

    Join our Telegram channel to get our Evening Alerts and breaking news highlights

    ReplyDelete
  8. Saudara dan saudari yang mencintai Dharma
    Biar saya ceritakan sejarah tentang SAMNAK SAMBODHI, TAMAN DESA JAYA, KEPONG, KUALA LUMPUR. Kali terakhir kami menjadi ahli kuil tetapi kini kami berjauhan kerana kini Ahli Jawatankuasa amat berbangga dengan aktiviti dan tugas kuil.
    Sebaliknya, presiden kuil sekarang ialah YIP KUM FOOK dan anaknya YIP JIUN HANN. Anaknya selalu berkata kepada para penganut: KUIL INI ADALAH KUIL BAPA SAYA. Atau ayah saya punnya harta …kami semua diam, kerana Kami tahu kuil ini dari mana asalnya...
    Kini AHLI JAWATANKUASA kuil adalah satu-satunya kumpulan mereka sahaja. Orang lain tidak boleh menyertai sebagai ahli dan menggunakan sami Myanmar hanya untuk perkhidmatan dan berkat. Hanya sami Myanmar sahaja yang sangat fikiran cerdik (Semua sami dari Myanmar berpangkat DR atau PH. D), tetapi penganut di sini sangat keliru kerana penganut Buddha di sini tidak pernah mendengar nama itu (gelaran).
    Jika kita faham ajaran Buddha yang mencipta KARMA BURUK. akan menerima apa yang telah dilakukan
    oleh Jawatankuasa sebelumnya
    Samnak Sambodhi, Desa Jaya, Kepong, KL

    ReplyDelete
  9. YIP KUM FOOK is a rebellious person and Rebellious is an adjective that describes someone who opposes or breaks the Buddhist monastic rules. ... Such an act may be characterized as rebellion, but rebellion is more commonly used to describe a person or action that violates Buddhist rules, instead of challenging the status of Buddhist teachings
    YIP KUM FOOK brings the Buddhist monk out of the Temple, calls the Malay police to harass the monk in the Temple because he thinks the temple belongs to him… This YIP KUM FOOK will be the enemy of the Buddha forever in this life and the next life
    Last time we were committee members at SAMNAK SAMBODHI BUDDHIST TEMPLE and the founding group but when YIP KUM FOOK became the temple president, he removed us from the members without informing us anything

    YIP KUM FOOK ialah seorang yang derhaka dan Rebellious ialah kata sifat yang menggambarkan seseorang yang menentang atau melanggar peraturan monastik Buddha. ... Perbuatan sedemikian mungkin disifatkan sebagai pemberontakan, tetapi pemberontakan lebih biasa digunakan untuk menggambarkan seseorang atau tindakan yang melanggar peraturan Buddha, bukannya mencabar status ajaran Buddha.
    YIP KUM FOOK membawa sami Buddha keluar dari Kuil, memanggil polis Melayu untuk mengganggu sami di Kuil kerana dia menganggap kuil itu miliknya… YIP KUM FOOK ini akan menjadi musuh Buddha selama-lamanya dalam kehidupan ini dan seterusnya kehidupan
    Kali terakhir kami menjadi ahli jawatankuasa di SAMNAK SAMBODHI BUDDHIST TEMPLE dan kumpulan pengasas tetapi apabila YIP KUM FOOK menjadi presiden kuil, dia mengeluarkan kami daripada ahli tanpa memberitahu kami apa-apa.
    By khor hong hw and friends

    ReplyDelete
  10. PLEASE ALL MCA MEMBERS FAR FROM YIP KUM FOOK!
    请远离马华党员 叶金福!

    敬爱的马华公会中央领导層,
    现在世界各先进国都盡力保存佛教的文化和保护佛教的僧侶,但马华公会鹅唛區会主席叶金福律师 (Yip Kum Fook, MCA Gombak Chairman) 却反其道而行, 帶一般流垊到佛教埾地(SAMNAK SAMBODHI THAI BUDDHIST TEMPLE, NO: 19 JALAN 38 TAMAN DESA JAYA KEPONG 52100 KUALA LUMPUR, MALAYSIA)試圄摧毁佛教文化, 挑衅和打架, 并电招警方人員要扣留佛寺沙彌, 这种不按佛教條规, 軽视佛教精神的行动, 对世界佛教信徒实有侮辱之举, 的确令人不敢恭维.

    除此之马华公会鹅唛區会主席叶金福律师 (Yip Kum Fook, MCA Gombak)也利用杖势, 連众人朝拜的印度廟TAMAN DAYA, KEPONG, KUALA LUMPUR 放火燒毁把土地佔为已有, 马华公会鹅唛區会主席叶金福律师 (Yip Kum Fook, MCA Gombak Chairman)这种冒犯宗教的不良行为, 已引起廣大的大马人民愤怒而不满, 所以, 在耒屇的大选, 希望马华公会的中央领神, 能深明大義, 对此娄党员, 最好疏薳距离, 以免影响选票, 造成马华公会大大的败北, 遗恨江山此致, 并祝安康, 工作快乐.

    This Datuk is very bad like a dog; everyone has to send any message to the King(Agong) because it is a shame for the whole of Malaysia to be called Datuk
    By Ng Swee Huat, Kepong

    ReplyDelete

Tinggalkan komentar anda untuk dikongsi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...