Berani Sungguh @drfathulbari Cabar Kerajaan Kelantan !!!

Kerajaan Kelantan pimpinan Pas dicabar mengeluarkan fatwa bahawa semua cukai di bawah pentadbirannya adalah haram sebelum menyanggah hukum pelaksanaan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) pada masa ini.

Exco Pemuda Umno, Dr Fathul Bari Mat Jahaya berkata, Pas Kelantan tidak sewajarnya menyalahgunakan dalil untuk menyerang pelaksanaan cukai baru itu sahaja tanpa pemahaman mendalam.

"Sebenarnya, nas-nas tersebut adalah bersifat umum terhadap apa-apa cukai, jadi kenapa ditumpukan kepada GST sahaja, saya melihat ini ada usaha-usaha politik.

"Kalau hendak cakap cukai itu haram, saya minta Kerajaan Kelantan bercakap haram ke atas semua cukai, cukai pendapatan haram...cukai pintu haram...haramkan semua cukai, kenapa GST sahaja, tolong jangan selektif," katanya kepada Sinar Online, semalam.

Beliau berkata demikian mengulas kenyataan Menteri Besar Kelantan, Datuk Ahmad Yakob semalam yang mendakwa Islam melarang pemimpinnya mengutip cukai daripada orang miskin untuk menyelesaikan masalah ekonomi negara.

Untuk makluman saudara Fathul Bari dan seluruh rakyat Kelantan khasnya dan Malaysia amnya, sudah menjadi sikap pimpinan PAS zaman berzaman sesuatu itu menjadi haram bila dilakukan oleh orang lain dan secara 'auto' bertukar halal bila ia dilakukan oleh PAS sendiri.

Itulah hakikat yang mahu tidak mahu perlu diterima oleh semua, berbalik kepada isu cukai, sekadar makluman cukai pintu yang dikenakan kerajaan PAS Kelantan di premis ibu saya (seorang ibu tunggal terlantar akibat stroke) yang terletak di Jalan Dato' Lundang Kota Bharu ialah RM183 untuk 6 bulan atau bersamaan dengan RM366 setahun bagi sebuah premis.

Bayangkan sebuah premis  usang kayu + batu berkeluasan 20x30 yang disewakan RM550 sebulan  dikenakan cukai pintu oleh kerajaan PAS Kelantan sebanyak RM1 sehari @ RM366 setahun?

Cukai pintu adalah satu jumlah cukai yang tetap dikenakan samada premis tersebut berpenyewa atau sebaliknya. Sedangkan tuan premis berisiko tinggi apabila premis tidak ada penyewa atau penyewa lari dengan tidak membayar sewa dan meninggalkan tunggakkan bil elektrik dsbnya.

Semua risiko ini ditanggung oleh tuan rumah, itu belum lagi dikira dengan kos maintenance seperti bumbung bocor, paip bocor, tekanan air rendah dll.

Ada kerajaan PAS Kelantan ambil kira hal itu ? Jumlah cukai RM366 setahun tanpa merasai sebarang perkhidmatan atau insfrastruktur sepadan dari PBT adalah satu hal yang sangat zalim, berbeza kalau kita guna elektrik dan dicaj RM30 sebulan, kita dapat rasa perkhidmatan itu, cthnya buka lampu menyala...

Sebaliknya cukai RM366 setahun yang dikenakan oleh kerajaan PAS Kelantan kita tak dapat apa-apa, yang dapat bila buka telinga maki hamun, retorik dan janji kosong itu sahaja.

Terus terang saya katakan jumlah cukai pintu yang dikenakan oleh Kerajaan PAS Kelantan terhadap premis ibu saya ini jauh lebih zalim dan HARAM, saya bertanggungjawab dengan pengHARAMan ini dunia dan akhirat.

Disebabkan itu juga bagi saya cukai GST ini biasa sahaja walaupun saya tidak menyokong dan agak beban menanggungnya, kerana saya sudah rasa cukai yang lebih teruk dan zalim dari itu.

Sekarang ini pula dikhabarkan PBT dibawah Kerajaan PAS Kelantan sedang menjalankan operasi sita dan kunci keatas premis yang gagal membayar cukai pintu setelah notis amaran dikeluarkan.

Semalam abang saya bertanya saya samada sudah bayar ataupun belum cukai pintu ekoran notis yang dikeluarkan PBT itu. Namun dalam situasi hari ini tidak ada jawapan lain yang mampu saya jawab selain dari "Biar nga kuncilah, aku duk dale jail!.". Anda Mampu Mengubahnya.
 "Kerajaan ??? 2x5"

1 comment:

  1. Anjing2 dalam Pas lebih haram dari anjing gila ang berkeliaran

    ReplyDelete

Tinggalkan komentar anda untuk dikongsi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...