Antara 'Kangkung', Rasionalisasi Subsidi Dan Rasionalisasi Rasuah Yang Mana @NajibRazak Fikir Lebih Relevan ? @Ibdil @KhairyKJ

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak selepas ini tidak harus lagi dilihat terlalu 'kangkung' dalam mengeluarkan sebarang kenyataan, antara transformasi dan 'kangkung' keduanya tidak mempunyai keselarian dalam  apa yang ingin dibawa oleh beliau, justeru beliau perlu lebih realistik setara dengan misi beliau.

Sikap pentingkan diri sendiri dan rakus melapah oleh Pegawai PMO membuatkan PM terabai dan seringkali dipandang rendah dan adakalanya ditertawakan, Najib juga kelihatan begitu sekali lemah dalam pentadbirannya, lebih lemah daripada pemimpin sebelumnya, sehinggakan budaya 'ugut' terus menjadi-jadi dikalangan pemimpin, ahli dan penyokong Umno itu sendiri.

Tak dapat jadi calon, atau kalah bertanding jawatan, ugut bagai....Siapa yang lantang bersuara, mengkritik dan mengugut akan mendapat... Sebaliknya yang setia menyokong akan melopong...

Najib mesti dibangkitkan dari lena, Najib mesti tampil sebagai seorang pemimpin sejati, Najib mesti berani menunjukkan ketelusan dalam pentadbirannya atau jika sebaliknya Najib wajib mengikuti jejakLah........

Penakut tidak bagus menjadi pemimpin, pemimpin perlu berani, tegas, lantang serta yakin dengan keupayaan sendiri dan tidak terlalu bergantung harap kepada punahsihat semata-mata. Contoh pemimpin itu Tun Dr Mahathir Mohamad. Najib perlu mencontohinya.

Sebagai pemimpin utama dalam kerajaan dan berbekalkan kuasa yang ada, Najib tidak perlu takut kepada kebatilan, Najib tak perlu gusar kepada tindakan mensabotaj parti, Najib tak perlu meredakan pembebanan terhadap rakyat ekoran kenaikkan harga barang dengan kenyataan 'kangkung'.

Sebaliknya emosi rakyat akan reda jika Najib berani mengumumkan antaranya bahawa Najib akan memastikan Indeks Persepsi Rasuah Antarabangsa (CPI) negara berada sekurang-kurangnya sebaris dengan negara jiran Singapura. Tapi sayang Najib tak berani nak umumkan! Kenapa ? Susah sangatkah ? Atau tindakan membasmi rasuah itu akan bankrapkan negara ? Rakyat benar-benar tidak mengerti!

Membebankan satu pihak yaitu rakyat, tidak akan menyelesaikan masalah ekonomi negara, kalau kerajaan boleh rasionalisasikan subsidi, kenapa tidak kerajaan turut rasionalisasikan rasuah ? Kalau Singapura boleh berada pada tangga ke 5 dalam CPI kenapa Malaysia tidak boleh berada pada tangga ke 4 atau ke 6 ? Teruk sangatkah Malaysia ? Lemah sangatkah Najib?, dimana KJ yang hebat yang kononnya tak syok sendiri itu ?
Kalau boleh rasionalisasikan subsidi secara drastik, rasionalisasikanlah juga rasuah secara drastik itu baru adil, sedangkan bukti sudah jelas, dalam setahun berapa banyak ketirisan berlaku sebagaimana yang dilaporkan oleh Ketua Audit Negara, tapi perkara itu tidak dipandang serius, Paling kuatpun umum tubuh makmal atau jawatankuasa, hasilnya sifar!!!

Dalam pada itu saban hari kerajaan mengumumkan berjaya menarik pelaburan demi pelaburan, ratusan billion pelaburan dibawa masuk, tapi hakikatnya tiada pun kesan positif kepada rakyat, yang ada hanyalah kenaikkan harga barang. Jadi dimanakah relevannya kerajaan hari ini ?

Rakyat bersyukur dengan apa yang ada dan yang sedang dinikmati, tapi bersyukur itu tidak bermakna rakyat merelakan kerajaan untuk terus mengamalkan rasuah, salah guna kuasa, penyelewengan dsbnya, kalau kita mampu untuk menjadi lebih baik kenapa kita tidak ingin lakukannya ?

Dengan segala apa yang berlaku itu, bila sampai masa pilihanraya, dan setelah keputusan PRU diumumkan itu kurang memberangsangkan, jentera maya pula yang dipersalahkan, bukankah bengong namanya itu ? Siapa yang persalahkan ? Khairy Jamaluddin dan balacinya Ibdillah Ishak, yaitu antara individu tingkat 4 yang paling dibenci oleh Tokoh paling berjasa Tun Dr Mahathir.

Sedangkan tokoh seperti Tun Daim Zainuddin pun tak kata jentera maya Umno ni lemah, syok sendiri atau bagai... Sebab tu KJ dan balacinya kena belajar dan tahu apa fungsi media maya dan apa yang perlu dilakukan dengan media itu. Asas dan faktanya cermin diri dulu diSINI. Justeru Najib yang lena diulit PEMANDU dan kroni KJ perlu segera disedarkan sebelum rakyat menyedarkan kerajaan UmnoBN....Anda Mampu Mengubahnya.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komentar anda untuk dikongsi.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...