Kecewa Tak Dilantik Sebagai Exco, Husam Boikot Majlis Angkat Sumpah Sidang DUN Kelantan ?

KOTA BHARU - Empat puluh dua daripada 45 anggota dewan undangan negeri (Adun) Kelantan hari ini mengangkat sumpah jawatan sebelum bermulanya penggal baru persidangan Dewan Undangan Negeri (Dun) itu di sini.

Majlis angkat sumpah itu dimulai dengan Menteri Besar Kelantan Datuk Ahmad Yakob diikuti Timbalannya Datuk Mohd Amar Nik Abdullah, 10 anggota exco dan Adun yang lain.

Mereka mengangkat sumpah di hadapan Speaker Dun Kelantan yang baru dilantik, Abdullah Ya'kub.

Tiga Adun yang tidak hadir ialah Adun Ayer Lanas Datuk Seri Mustapa Mohamed, Adun Salor Datuk Husam Musa dan Adun Wakaf Baru Datuk Abdullah Che Mat Nawi yang juga Pengerusi Jawatankusa Pertanian, Bioteknolologi dan Teknologi Hijau.

Mustapa yang menang dengan majoriti 47 undi dan Pas telah memfailkan petisyen di DUN beliau itu sekarang ini dilaporkan berada diluar negara atas urusan kerja sebagai Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri .

Adun Wakaf Bharu setakat ini belum menyatakan lagi sebab ketidakhadirannya, begitu juga dengan Adun Salor, tapi apakah Husam memboikot ? kerana pada malamnya Husam berada di Kota Bharu dan menghadiri himpunan "Blackout', takkanlah dah tak jadi Exco pun sibuk macam Menteri ? Ke sekarang ni sibuk kerana dah jadi Mufti 'Blackout'. Mungkin juga Husam ni berlagak, yerlah, apa kelas nak jadi wakil rakyat biasa, kurang-kurangnya Exco.

Atau merajuk sebab tak boleh jadi MB, jangankan MB, dari jawatan Exco turun kepada menjadi wakil rakyat biasa, marah ke malu ?  Apapun suka sekali lagi kita merujuk kepada kenyataan yang dibuat oleh Nik Abduh Nik Abdul Aziz mengenai Husam yang begitu teruja dengan himpunan 'Blackout' seolah-olah berimamkan kepada Imam PKR bukannya Imam Pas.

Menurut Nik Abduh, beliau selaku pemimpin Pas yang bergurukan guru Pas bukan guru PKR, beliau tidak pula diajar sebagaimana Husam yang dilihat lebih cenderung berguru dengan guru PKR, ? Kalau Anwar Ibrahim dia bukan Pas dan tak perlu guna kaedah Pas, tapi Husam ni PKR ke Pas ? Kalau Pas ikut cara kaedah Pas.

"Saya tidak faham politik janji manis dan harapan meranap gunung. Sepanjang saya berguru politik dengan dengan TGNA, TGHH dan guru-guru politik dalam PAS, saya tidak pula diajar begitu selain berkata benar dan tegas".

"Ya, DSAI bukan PAS dan beliau tidak perlu mengguna pakai kaedah PAS. Tetapi saya jadi keliru melihat sebahagian mangsa adalah ahli dan pendukung PAS. Sesetengah sukar memahami maksud 'menerima takdir Allah' yang dianjur presiden PAS sehingga menganggapnya sebagai menyerah kepada kezaliman BN yang mempergunakan SPR. Saya sukar memahami sesetengah ahli PAS tidak memahami maksud beriman kepada takdir Ilahi".

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komentar anda untuk dikongsi.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...