Nik Aziz: "Selagi Saya Hidup Saya Tak Benarkan Pas Dan Umno Bersatu"

KOTA BHARU - Mursyidul Am Pas  Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata beliau tidak akan membenarkan sebarang usaha ke arah penyatuan PAS dan Umno selagi beliau masih hidup.

Menurut bekas Menteri Besar Kelantan itu, Pas adalah milik semua ahlinya dan sebarang tindakan atau keputusan yang dibuat perlu mendapat persetujuan daripada semua ahli khususnya melalui muktamar.

“Tidak boleh sesiapapun mengatur usaha untuk mengadakan kerjasama antara Pas dan Umno apa lagi secara senyap-senyap, parti ini terbuka kepada orang ramai dan milik ahli.

“Saya tidak bagi, selagi saya masih hidup saya tidak akan benarkan usaha untuk menjalin kerjasama Pas dan Umno dilakukan,” ujarnya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui Harakahdaily semalam.

Nik Aziz berkata Umno sejak awal lagi menolak dasar Islam sebagaimana yang diperjuangkan oleh Pas.

Tambahnya, selain persoalan dasar parti, banyak lagi perkara yang perlu dikaji terhadap kesilapan Umno dalam perjuangan mereka.

“Untuk itu tidak ada sebab kita ingin bersama mereka dan saya peringatkan pada yang lain jangan ada usaha ini,” ujarnya lagi.

'Apo nak dikato, ambo tak terkato-kato'

49 comments:

  1. Inikah yg di panggil 'ulamak ' yg di dadanya penoh dgn dendam kesumat thdp sesama bangsa n agama???.
    Islam ala PAS yg mnggalakkn umat berpecah dan berdendam....

    N Ajis nak bawa dendam kesumat thdp UMNO mengiringi dia di dalam kubor....astagfirullahalazim.......

    ReplyDelete
  2. Mudah mudahan cepatlah ko mampus Nik Aziz...cepat juga lah orang Islam bersatu padu..Amin.

    ReplyDelete
  3. umno tolak dasar islam?

    yg selama ini dengan dap camno?

    dap sokong hudud ke?

    hai yyyaaaa...lu otak mana taruk?

    ReplyDelete
  4. harus diingat,jika pas berkerjasama dengan umno,PR akan lemah,selain itu rekod pas menjadi buruk.(tinggal kawan).Umno jadi makin kuat,bila Umno kuat umno akan bertambah sombong dan angkuh,utk itu umno akan bermaharajalela dgn rasuah dsbnya.Utk menyedarkan umno perlunya pembangkang yg kuat,

    jika pas berpaling tadah....utk wujudkan pembangkang yg kuat bkn satu perkara yg mudah,jadi....inikalilah....perpaduan umat Islam tu betul...tapi umno mesti berubah dulu,biar nampak kesungguhan kearah menyatupadukan umat islam...salin semua pemimpin rasuah dan kaki projek dalam umno,lepas tu br boleh cakap soal perpaduan.

    kalau umno macam hari ni xpayah cakap soal perpaduanlah,perpaduan utk selamatkan pemimpin korup jer,NA lg pintar,dapat baca permainan umno,syabas...

    ReplyDelete
    Replies
    1. terus lah hidup dengan hati yang hitam

      Delete
    2. Cerita Umno rasuah tu cerita dibawa oleh cina DAP lahanat untuk makanan Cina yang tak tahu membalas budi. Kalau engkau Melayu dan percaya PROPAGANDA KAFIR HARBI itu maka engkau adalah dari golongan orang fasiq yang mungkin tidak dapat menjawab satu soalan di Akhirat nanti tentang pertuduhan rasuah tersebut. Yang kafir tu tidak ada soalan lagi terus jalan sehala sahaja.
      Kalau kamu Islam adakah kamu berpegang kepada ajaran 'Orang Islam adalah bersaudara'.
      Beristighfarlah banyak-banyak dan belajarlah lagi ilmu-ilmu yang berkaitan Agama Islam. Ingatkan kepada ayat Al-Qur'an Surah Al'Asr....
      Wallahualam.

      Delete
    3. Pemimpin korup Umno ada yg dah melompat ke dalam Pas ,tapi Pas selamba je terima.Mat Taib,Tamrin,malahan Anwar sendiri adalah org yg telah di sabitkan kesalahan salah guna kuasa.Macam mana tuuuuu.

      Delete
    4. Tanah YPK atas nama Nik Aziz dan isteri tu dah tukar nama ke,Pok Nik bukan MB lagi daahh.

      Delete
    5. INIKALILAH...INIKALILAH...INIKALILAH PAKATAN RAKYAT AKAN MAMPOS....BN KAKI RASUAH DAN PROJEK...KEPALA BUTOH KAU LAH BANGSAT, DASAR PENJILAT DAP DAN AL JUBO. UMNO DAH LAMA BERUBAH BUKAN MACAM PAS DAN PGAY"R" PARTI UNGGANG LANGGANG...YANG UNTUNG DAP CELAKA...BARUA PUNYA ORANG

      Delete
  5. RADIO BUROK YG BUROK RUPONYA SUDAH TIDAK DIPERLUKAN OLEH ORG PAS LAGI. KERANA IA MERUPAKAN ORG BIASA YG TIADA JAWATAN BERBANDING DGN DAHULU KALA. KESIAN TOKNIK DIA INGAT DIA BERJAWATAN TINGGI LAGI. DIA MERUPAKAN RAKYAT BIASA YG CAKAP NYA TIDAK BERGUNA LAGI SEPERTI MANA IA MENGANGGAP SESIAPA RAKYAT BIASA YG TIDAK BERJAWATAN CAKAPNYA JUGA TIADA MAKNA. SEKARANG DUNIA TELAH TERBALIK SEGALA YG KELUAR DARINYA IAITU RADIO BUROK TIDAK MEMBERIKAN MANAFAAT PADA RAKYATNYA SELAIN HASUTAN SECARA BERTERUSAN.

    ReplyDelete
  6. kalau mcm tu, copek la ko mati... amin3

    ReplyDelete
    Replies
    1. molek .. gua tambah lagi.. kalu gitu mu mampos lah cepat nik

      Delete
    2. AMIN YA RABBAK ALAMIN..... HIDUP PUN MENYUSAHKAN ORANG, LAGI NAK MAMPOS LAGI MENYUSAHKAN ORANG! NABI SAW SURUH KAU SATUKAN ORANG ISLAM, KAU PECAHKAN ORANG ISLAM. BINGAI CAMPUR BANGANG PUNYA ULARMAK + P***MAK!!!!!!

      Delete
    3. Ya Allah, Kau biarlah situa munafik ini mati dlm ketakutan, kegelapan, kehinaan, kehancuran dan kepedihan akibat perbuatan terkutuknya. AMIN3X.

      Delete
    4. Umno adalah parti yang tak sesuai bagi Nik Aziz walaupun telah banyak membantu ekonomi Melayu/Islam setelah berlakunya 13 Mei 1969, pada masa itu Melayu/Islam dipandang hina oleh bangsa lain terutamanya bangsa Cina. Umno lah yang memperjuangkan nasib Melayu/Islam dan dengan izin Allah Melayu/Islam berada di tahap yang membanggakan hari ini . Banyak isu2 seperti lesen judi, arak,hudud yang dipekik dan dilaungkan oleh PAS untuk menjatuhkan maruah Umno nampaknya banyak memberi kesan kepada penyokong PAS yang tegar akan tetapi pada hakikatnya jika PAS mendapat kuasa memerintah Malaysia sekalipun,PAS tak akan dapat menghalang dari memberi lesen judi,arak dan megadakan hudud sebab ahli2 DAP adalah penjudi dan peminum arak yang tegar serta penentang kuat apa2 saja tentang Islam atau Negara Islam. Hentikanlah fitnah2 yang PAS sendiri tak dapat melakukan bila berkuasa. Pada Nik Aziz DAP adalah parti yang sesuai untuk membangun bersama Islam. Mungkin Nik Aziz ni tak reti langsung tentang sejarah atau beliau mempunyai suatu sifat yang sangat buruk dikalangan orang Melayu iaitu "dendam kesumat". Sebagai orang yang beragama Nik Aziz sepatutnya membuang dendam kesumatnya terhadap UMNO dan menjadikan agama sebagai landasan perjuangan bukannya dendam kesumat yang menyebabkan ahli2 PAS tegar juga mengikut2 sifat beliau tak elok itu.

      Delete
    5. kalu dah hari-hari melantak budu memang susah nak dengar/terima nasihat oran lain..

      Delete
  7. Kalau nak tanya siapa masuk syurga, siap pula masuk neraka bole tanya skg sebelum dia mati sbb dia bole bagitau.. dia pakar bab tu cukup tinggi makam dia..

    ReplyDelete
  8. ORANG MCM NI WAJIB KITA LUDAH KE MUKA DIA....ISLAM TAK AJAR BERPECAH BELAH,TAK KIRA APA PARTI PUN..WAIMA PARTI DINEGARA LAIN PUN..ASALKAN ISLAM KITA WAJIB BERSATU..SOAL DOSA DAN PAHALA HANYA TUHAN SAJA YANG MENENTUKAN....

    ReplyDelete
  9. Woei dah ditolak Istana dan bakal ditolak dalam muktamar juga dikuis dari Mursyidul Am masih lagi nak tunjung taring....

    Bro taring you sudah tumpul...apa kata muhasabah diri dan tinjau lah dalam hati...sebagai "Ulamak" adakah Nik Aziz seperti yang digambarkan????

    ReplyDelete
  10. JANGAN ANGKUH .
    KALA ALLLAH KATA JADI, JADILAH IA.
    KAMU TU SIAPA. ?
    SEDARLAH DIRI..........cerminlah DIRI.......SERULAH KEJALAN KEBAIKAN.

    ReplyDelete
  11. NIK AJIS...PI BELAH LAH...ULAMAK APA MACAM NI....KERJASAMA ISLAM TAK LEH KE...HANG BOLEH KERJASAMA DENGAN DAP KAFIAK...DAP KOMUNIS...YANG NYATA VS ISLAM...BOLEH KERJASAMA DENGAN PENJBOR..CHINADOLL DAN MIN AISKRIM....KENAPA DENGAN MEREKA BOLEH KERJASAMA DENGAN UMNO YANG TELAH JAGA ISLAM SEBAGAI AGAMA RASMI SELAMA BINA 17,000 MASJID DIMALAYSIA...OIIII AJISSSSSSS......SABAH SARAWAK TU MAJORITI PENDUDUKNYA BUKAN BERAGAMA ISLAM...MANA DEPA BOLEH TERIMA PAS.....BUKALAH MATA NIK AJISSSSSSSSSSSSSSSSS....JANGAN DUK INGAT KLATE...JA....YANG DAH 3 TAHUN BERTURUT2 MENJUARAI AIDS....BOLEH BELAH LAH NIK AJIS....INGATLAH KUBOR TU....KALAU BANGSA MELAYU LEMAH DAN BERPECAH...ISLAM AKAN HANCUR KEDUDUKKANNYA DI MALAYSIA....BODOH PUNYA...NIK AJIS

    ReplyDelete
  12. Insafla wahai org tua...hidup trlalu di belenggu dendam takot nanti mati dlm kehinaan....takotla akan hukum Allah...jgn taksub dgn diri sendrii....

    ReplyDelete
  13. kalau benar bagai dikata oleh orang tua bernama nik aziz ni, maka adalah WAJIB bagi situa ini untuk mati. yang mana lebih penting kepada ummah, nyawa nik aziz atau perpaduan umat Islam di negara ini? boleh didiskuskan isu ini...yeh!!!!

    ReplyDelete
  14. CEPAT2 LA MATI NIK AZIZ..SUPAYA ISLAM DPT BERSATU.,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah takda jalan dan ikhtiar ke nak satukan umat Islam dinegara ni? Hingga kena tunggu Nik Ajis mati. Takut sangat kah kepada karamah Nik Ajis ni?
      Aku lebih suka UMNO dan PAS mencapai kata sepakat diatas platform kesatuan Islam dan Ummah semasa Nik Ajis masih hidup. Dan dapat berfikir secara tidak nyanyok, semoga dengan itu dia sedar tentang kekhilafan dan memberi ruang untuk dia meminta maaf kepada rakyat Kelantan dan keampunan dari Allah.

      Delete
  15. Nik Ajis cakap hanya parti PAS dan UMNO je tidak bersatu . PAS tetap PAS, UMNO tetap UMNO tetapi UMAT islam dalam parti mana mana pun WAJIB bersatu demi mempertahan kan Agama dan UMat nya.. AMEEN

    ReplyDelete
  16. zairil khir johari5/29/2013 6:29 PM

    Nik Najis ni bukan manusia..tp SYAITAN. Dia menolak perpaduan Islam, dia cuba pisahkan persaudaraan Islam dgn pakai nama PAS dn UMNO. Tp Allah Maha Kaya. Tiada apa yg boleh halang bila Allah SWT Berkehendak pd sesuatu KEHENDAK.

    Slogan fitnah UMNO tolak Islam semakin xlaku ld dlm PAS sndiri krn yg jelas tegak Islam wpun belum smpurna ialah UMNO.. yg byk tipu dan ckp xserupa bikin pasal Islam ialah PAS. PAS laknatullah selagi Nik Najis ni masih berada.

    ReplyDelete
  17. dah x ada jawatan jgn cakap byk...sdhlah nak jd menteri besar x diperkenan sbb terlampau byk sgt bawa pembangunan di kelate..hikhikhik.
    skrg lu duduk diam2...bela cucu.

    ReplyDelete
  18. Malaikat tanya nanti di akhirat...Wahai Nik Aziz ..Siapakah saudara kamu?????
    Jawab Nik Aziz.....Anuwar Aljuburi dan Lim Kit Siang Alkomunisimi....
    Nik Aziz apakah kitab kamu???? ..... Buku Jingga......
    Nik Aziz...... Kemanakah Kiblat kamu?????..... Putrajaya.....
    Memang Celako kamu Nik Aziz.......Ko ingat ko terror sangat jadi Gedebe kat dunia kamu tu.....sebelum aku belasah kamu... baik ko cari sahabat2 kamu siSyaiton2 dan Dajjal2 dunia yg ko sanjungi selama ini.....atau ko panggillah Saidina Umar Al.. Guan Eng.....dari Pineng tu untuk membela kamu.....kah..kah..kah....

    ReplyDelete
  19. Laaa....idup lagi org tua ni..!!! aku ingat kan dah mampossss...liat betul nyawa dia ni.....selagi dia ni hidup....selagi itu lah tiada perpaduan dlm bangsa M di bumi Jawi ini......selagi itulah kaum kafir harbi bermaharajalela...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuhan nak dia rasa azab dunia itulah sbb yg maha esa sengaja lambatkan permegian dia

      Delete
  20. ada orang gelar najis ni ulamak. aku pulak gelar dia pu...mak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ambo anggap Nik Ajis ni serupa gabus sumbat di lube copong air. Orang Islam/Melayu tak kira UMNO/PAS ni mace air, capur belaka yang jernih dan kotor, maklumlah Islam/Melayu ni bukan segala-galanya ulamak. Yang alim tu jernihlah, basuhlah yang kotor. Yang alim tu ajarlah, jernihkan jiwa yang tak berapa molek tu. Tapi nak pisahkan, kerat tohok buang tu bukan ajaran nabi kita, samatelah dah mengucap, beranak dalam Islam dan tak mensyirikkan Allah.

      Bila gabus ni cabut, ambo bedoa air deras ni sesok-sesok akan mengalir dan basuh abih keladak-keladak Lim Kit Siang dan Nuwar ni. Biar hanyut pah kelaut belaka. Kalu keladak ni tak dibasuh, Islam/Melayu pah kebila pun bertepek dengan bau busuk,berkarat berlendir. Sama busuk dengan tahi babi Cina DAP.

      Delete
  21. kau tu dah tak laku lagi jis. jangan lak hidung tak mancung, pipi tersorong-sorong. malu lah.

    ReplyDelete
  22. Senada seirama dgn Karpal Singh. Kesan tarbiah DAP utk memecahkan melayu walhal di Malaysia ni apalah bezanya melayu & islam. Disebut melayu, terbayang orang itu berugama islam. Disebut islam terbayangkan orang itu berbangsa melayu. Jgn sempitkan pandangan hanya utk mencari perbezaan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ilmu Mantik Nik Ajis...PAS memperjuangkan Islam, Pas itu politik, Islam itu politik, Jadi PAS itu Islam.

      Ilmu Mantik Kapal...DAP tidak tolak Islam, DAP itu politik, Islam itu politik, Jadi DAP itu Islamik, mungkin Nik Ajis anggap Islam.

      Ilmu Mantik Nik Ajis...UMNO tak semayang, kalu tak semayang KAPIR. (UMNO nak semayang mace mana, nak ambik wudhu pun tak buleh, UMNO takdak tangan, takdak muka takdak kaki nak dibasuh) PAS???

      Jadi seruan kesatuan itu adalah kepada UMMAH...Nik Ajis jange keylong.

      Delete
  23. nabi ada bersabda " akan ade suatu hari nanti di kalangan kamu seburuk-buruk di akhir zaman' lalu sahabat bertanya "siapakah seburuk-buruk manusia diakhir zaman? Nabi bersabda " Ulamak"
    dah nyata dan berlaku sekarang orang yang mengaku ulamak tapi memecah belh kan ummat islam.... renungkan bersama semoga kita bersabar...

    ReplyDelete
  24. 'ibadurRahman5/30/2013 2:06 AM

    Sangat saya musykil, masihkah dia membaca Al Quran. Banyak kenyataannya bertentangan dgn Al Quran.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sifat Imam Hanafi adalah bermusafir mencari guru demi mendalami ilmu. Ketelitian beliau dalam berguru pernah tercatat dimana beliau meninggalkan pengajian semata-mata bila melihat gurunya membuat helah/ menipu memerangkap ayam untuk disembelih. Baginya walau pun terhadap binatang peliharaan, wajib baginya ikhlas, fisabilillah.

      Nik ajis berguru pada diri dan kepercayaannya sahaja. Pernah iktiqad olehnya, ilmunya dan Hj Hadi begitu tinggi sehingga tiada siapa dapat menandinginya dan takwil akannya....

      Delete
  25. Pok Nik nak cakap apa pun cakaplah,...hidayah dan rahmat bukannya dari Pok Nik,...SEMUA DARI ALLAH,...KALAU ALLAH MAHUKAN SEMUA ORANG DALAM DUNIA NI BERIMAN KEPADANYA,...NESCAYA ALLAH AKAN BERIKAN HIDAYAH KEPADA SELURUH ALAM,.cuma yang ALLAH inginkan kesungguhan hambanya untuk mecari keredhaannya,...sebab tu ALLAH dah bagi tau,...HANYA DAKWAH SAHAJA AKAN MENAIKKAN AGAMA,...BUKAN DENGAN PERPARTI,...IKUT AL-QURAN DAN SUNNAH..

    ReplyDelete
  26. Celako. Celako. Celako. Maka celako lah pok nik situa kutuk tak sedar diri.

    ReplyDelete
  27. Pasai pa tukang komen kebanyakannya(87.5%) guna Anonymous?....teknik makian pun nampak sama je. Aku rasa ni mesti org yg sama je komen berulang-kali.

    ReplyDelete
  28. ater biler nak mati nya.... org yg cepat mati tuhan syg..

    ReplyDelete
  29. Inikah sifak ulamak tersohor konon yang minta tu orang islam juga adakan berbeza fahaman politik maka berbeza segala-galanya. Cuba mengucap tengok ada beza ke? syaitan sedang ketawa terbahak-bahak mendengak komen ulamak tersohor.

    ReplyDelete
  30. kapal sink...yessssss....hehe...yaaahooooo

    ReplyDelete
  31. Umno adalah parti yang tak sesuai bagi Nik Aziz walaupun telah banyak membantu ekonomi Melayu/Islam setelah berlakunya 13 Mei 1969, pada masa itu Melayu/Islam dipandang hina oleh bangsa lain terutamanya bangsa Cina. Umno lah yang memperjuangkan nasib Melayu/Islam dan dengan izin Allah Melayu/Islam berada di tahap yang membanggakan hari ini . Banyak isu2 seperti lesen judi, arak,hudud yang dipekik dan dilaungkan oleh PAS untuk menjatuhkan maruah Umno nampaknya banyak memberi kesan kepada penyokong PAS yang tegar akan tetapi pada hakikatnya jika PAS mendapat kuasa memerintah Malaysia sekalipun,PAS tak akan dapat menghalang dari memberi lesen judi,arak dan megadakan hudud sebab ahli2 DAP adalah penjudi dan peminum arak yang tegar serta penentang kuat apa2 saja tentang Islam atau Negara Islam. Hentikanlah fitnah2 yang PAS sendiri tak dapat melakukan bila berkuasa. Pada Nik Aziz DAP adalah parti yang sesuai untuk membangun bersama Islam. Mungkin Nik Aziz ni tak reti langsung tentang sejarah atau beliau mempunyai suatu sifat yang sangat buruk dikalangan orang Melayu iaitu "dendam kesumat". Sebagai orang yang beragama Nik Aziz sepatutnya membuang dendam kesumatnya terhadap UMNO dan menjadikan agama sebagai landasan perjuangan bukannya dendam kesumat yang menyebabkan ahli2 PAS tegar juga mengikut2 sifat beliau tak elok itu.

    ReplyDelete

Tinggalkan komentar anda untuk dikongsi.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...