Penantian BR1M 1Penyeksaan !!! Apa Komen @ahmadmaslan ?

Rupanya masih ramai lagi rakyat 1Malaysia belum menerima wang bantuan BR1M. Rata-rata berpendapat Br1m 4.0 paling bermasalah, seperti ada sesuatu yang tidak kena dengan urus tadbir kerajaan.

Hal ini mengundang pelbagai spekulasi dikalangan rakyat. Apa sudah jadi dengan kerajaan? Benarkah kerajaan sudah tidak ada wang dan hampir bankrup sehingga tidak mampu untuk membayar Br1m seperti yang dijanjikan ?

Sebelum ini pembayaran Brim diumumkan sebagaimana lampiran berikut:
Namun agihan wang Brim sebahagiannya tidak berlaku sepertimana tarikh yang diumumkan iaitu pada 12 Februari 2015. Sudah begitu, pihak kerajaan juga tidak memaklumkan punca kepada kemungkiran tersebut sehingga membuatkan rakyat tertunggu-tunggu.

Pengurusan Brim kali ini boleh ditakrifkan sebagai terlalu cacar marba, pengurusannya setaraf dengan pengurusan kerajaan negeri pasir berdengung, langsung tidak menampakkan ciri-ciri sistem pengurusan sebuah negara maju.

Apa tidaknya kalau status kelulusan Brim pun boleh dibuat 'ciku cak', sekejap status lulus, sekejap status dalam proses kemudian lulus balik tapi duit tetap juga belum masuk meskipun statusnya telah lulus.

Tanpa menyatakan sebab kemungkiran pada tarikh sebelumnya, sekali lagi pihak kerajaan menerusi satu kenyataan menteri mengumumkan Brim akan mulai dibayar pada 25 Februari 2015 yaitu kira-kira tiga minggu selepas tarikh yang diumumkan sebelumnya.

Cuma pengumuman kali ini sedikit mengelirukan, jika pengumuman yang lalu diumumkan dengan 'akan dapat', kali ini pengumuman dibuat dengan 'dapat mulai'. Kalau pengumuman akan dapat pun belum dapat, pengumuman 'dapat mulai' maknanya.....
Ternyata jangkaan tersebut tepat, semalam 25 Februari rakan saya memaklumkan dia belum lagi menerima Brim. Status permohonannya sudahpun lulus namun wang belum dikreditkan. Tinjauan dimedia sosial juga mendapati ramai yang mengalami masalah sama.  Sebenarnya apa masalah kerajaan ?
Bantuan Brim yang pada awalnya diharapkan dapat mengurangkan beban rakyat dilihat menjadi beban pula kepada rakyat. Bayangkan jika ada yang terpaksa berulang-alik ke bank semata-mata ingin mengambil wang Brim pulang dengan hampa, apa perasaan mereka ? Gembira atau kecewa ?

Justeru, jika pengurusan cacar marba seperti itu berterusan, adalah lebih baik kerajaan memansuhkan saja Br1m daripada kerajaan menanggung akibat dari kemarahan rakyat. Anda Mampu Mengubahnya.

3 comments:

  1. Assallamualaikum,kami menawarkan urusan pernikahan di selatan thailand (Songkhla @ Narathiwat) mengikut undang2 dan sah disisi ugama. Nikah poligami dan nikah tanpa wali.. selesai nikah terus daftar di konsulat malaysia utk memudahkn daftar di malaysia. Wassalam.
    Klik http://nikahselatanthailand.blogspot.com untuk maklumat lanjut.
    Call,sms whats app : 0108309780

    ReplyDelete
  2. betul la apa yg en GK ckp, pok cik pun terima nasib sama huhu

    ReplyDelete
  3. betul la apa yg en GK ckp, pok cik pun terima nasib sama huhu

    ReplyDelete

Tinggalkan komentar anda untuk dikongsi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...