Timbalan Pendakwa Raya Akui Kes Penipuan Derma Semakin Berleluasa Di Kelantan

KOTA BHARU – Seorang pemungut derma palsu menerima padah apabila dihukum tiga tahun penjara oleh Mahkamah Majistret di sini, semalam.

Hukuman diputuskan Majistret Mohd Fazaly Ali Mohd Ghazaly selepas tertuduh yang berusia 38 tahun itu mengaku bersalah.

Mazli Abd Ghani dari Jalan Telipot di sini didakwa berpura-pura dan dengan palsunya menjadi pemungut derma Madrasah Al-Fununiah Al-Tunjuniah atau Pondok Tunjung di Medan Selera Stadium di sini, pada jam 2.15 petang, 15 Januari lalu.

Kesalahan dilakukan dengan tertuduh menyamar sebagai pemungut derma untuk anak-anak yatim di madrasah itu sehingga mendorong seorang lelaki menyerahkan wang derma kepadanya.

Tertuduh bagaimanapun berjaya ditahan kerana menipu orang ramai untuk meminta derma dengan membawa sampul surat bertulis ‘Sumbangan derma untuk anak-anak yatim (Nur Hikmah) Pondok Tunjong, Jalan Kuala Krai, Batu (6)’ yang merujuk kepada sekolah agama terbabit.

Selepas pihak madrasah mengesahkan mereka tidak pernah melantik mana-mana individu untuk memungut derma atau mengutip sumbangan, tertuduh diserahkan kepada pihak berkuasa dan dihadapkan ke mahkamah mengikut Seksyen 415 Kanun Keseksaan.

Pada prosiding semalam, Timbalan Pendakwa Raya negeri, Noor Dayana Mohamad memohon hukuman setimpal dikenakan kepada tertuduh berikutan kes penipuan derma semakin berleluasa khususnya di negeri Kelantan.

“Kewujudan pemungut derma yang menipu ini juga mengundang ketidakselesaan orang ramai selain menjejaskan nama baik sekolah agama pondok berkenaan,” katanya.

Tertuduh juga memiliki rekod lampau pernah dihukum kerana terbabit dengan gejala dadah pada tahun 1996 dan menceroboh pada 1997.
 
Rakyat Kutip Derma Dipenjara 3 Tahun, Pemimpin Kutip Derma Memerintah 23 Tahun

3 comments:

  1. Sekarang ni semakin ramai yang minta derma atas nama pembinaan surau..derma anak yatim..derma wakaf dan macm2 lagi...ada yg dtg dari negara jiran orang ramai jadi keliru dan serba salah ,ada kah palsu atau benar!

    ReplyDelete
  2. Sumbangan DERMA buat Lebuh Raya = sama Macam kutip TOL..

    Derma..bila nak siap lebuh raya.. 1thn, 2thn, 10thn, 20thn..?

    'lebuh raya rakyat' bunyi mcm best sjer...

    PAS punya economy minded..

    ReplyDelete
  3. Betol kata ust Saidi...derma pada PAS umpama hujan jatoh ke langit, akhirnya bumi kegersangan.......sepatotnya hujan jatoh ke bumi...insyaAllah bumi akan subor dgn pelbagai hidupan dan tumbuhan..negara akan makmur...

    Sbb itu PAS suke penganot mrk boddow..yg blaja trtama kat institusi pengajian tinggi baik dlm atau luar ngr , mrk akan ganggu n tanamkn doktrin perjuangan sempit PAS shingga anak2 yg tgh blajar leka dan taksub dgn janji syurga PAS....PAS lbh byk mnghancorkn masa depan org Melayu/Islam..

    ReplyDelete

Tinggalkan komentar anda untuk dikongsi.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...