18SG - Video Ganas Sep Kelate Bertetak 'Kelewe' Di Pasir Pekan

'Bertetok bertakil' adalah rutin berlaku di negeri Kelantan walaupun TV3 atau media arus perdana jarang mendedahkannya. Menjadi budaya kita orang Kelantan yaitu 'heret kelewe' bilamana ada sesuatu hal yang tidak puas hati dengan puak lain dan kita nok tengok sapo lebih gedebe. Pantang tunduk atau mengalah ibarat 'rela mati dikaki' itulah resmi sebahagian besar anak jantan sejati Kelantan.

Biarpun ditadbir oleh Ulamak akan tetapi sifat 'pongoh' masih menebal disanubari orang Kelantan, tiada ertinya hidup kalau maruah dipermain sendakan itulah prinsip sebenar anak Kelantan, cuma beberapa dekad ini 'gedebe' itu telah musnah dan punca utamanya adalah di makan dek DADAH. Jati diri, pegangan dan setiakawan zaman 60an-akhir 90an itu semakin menipis dan sebahagiannya sudah tidak ada lagi.

Pasti ramai anak Kelantan 'berjirik angin bergedik kaki teh-teh' melihat klip rakaman video tersebut sekaligus mengimbau kembali zaman sebelum cerdik dahulu, namun sekarang ini zaman sudah berubah, insan hanya menjadi 'gedebe' sekiranya ia memiliki wang, dan ketamadunan 'kelewe' sudah ditelan zaman. Bagaimanapun rakaman klipvideo dibawah tidak dapat dipastikan punca keberlakuannya yang sebenar, yang pasti Anda Mampu Mengubahnya...
'Bo lawe setagho demo, gomo kelate gomo'

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komentar anda untuk dikongsi.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...