GST Top-Up - Rakyat Kena Dulu @ahmadmaslan @shaberyc Kena Kemudian !

Cukai GST akan menurunkan harga barang, ini kerana sebelum ini pengguna dikenakan cukai SST iaitu sebanyak 10 peratus, setelah SST dimansuhkan dan digantikan dengan GST, pengguna tidak lagi dikenakan cukai 10 peratus, cukai yang dikenakan hanyalah 6 peratus... Ptuiiiiii!!!!!!

Tiba-tiba....
Hanya jauhari yang mengenal maknikam...Malas nak ulas panjang. Tak perlu tengok jauh, harga top-up prabayar pun sudah cukup membuktikan segala-galanya.
Betapa jijiknya kenyataan yang dibuat oleh Menteri, jelas-jelas nak memperbengongkan rakyat yang sedia bengong dengan kenaikkan kos sara hidup.

"Kastam panggil sykt Telco hari ini. Kena tolak SST 6% baru tambah GST 6% jadi harga tak berubah. Jika mereka degil, akan dibawa ke mahkamah!".
Seorang lagi Menteri kata kerajaan rugi RM800 juta jika hapus GST prabayar, siapa yang suruh hapus GST prabayar? Rakyat tak minta hapus, apa yang rakyat minta adalah harga topup pada harga asal.

Bukankah Timb Menteri kata "Kena tolak SST 6% baru tambah GST 6% jadi harga tak berubah". Jadi tang mana pulak kata kerajaan akan rugi RM800 juta jika hapus GST prabayar ni?

Kalau kita faham dari apa yang Timb Menteri nyatakan yaitu  "Kena tolak SST 6% baru tambah GST 6% jadi harga tak berubah". Bila harga tak berubah maknanya kekal seperti sebelumnya. Tapi sekarang kenapa jadi masalah ? Kenapa syarikat Telco berdegil menaikkan harga topup ?

Adakah syarikat Telco ni bengong sangat tak faham Timb Menteri kata Kena tolak SST 6% baru tambah GST 6% jadi harga tak berubah, payah ke nak faham ?

GST 6 % + SST 6 % = 12 %, maknanya dengan kenaikkan harga topup sekarang ni pengguna dibebankan dengan cukai berganda sebanyak 12 peratus? Apa  tindakkan kerajaan ??? Adakah kerajaan masih mengkaji sedang pada masa yang sama rakyat dibebankan dengan cukai berganda ?

Kalau kerajaan masih nak kaji, jangan dikenakan dulu GST..........Rasa naik anginlah pulak ulas panjang-panjang kenyataan bodoh-bodoh memperbodoh ni. Anda Mampu Menghumbannya.!!!
GST - Gemuruh Semangat Tok Janggut

1 comment:

  1. Top up masih ada GST. Saya beli top up online kat 11street.my ada GST tapi saya tak kisah sebab promosi sekarang dapat 10% credit that mean saya dapat credit 1.06 @ RM 1.06 yang saya boleh guna untuk next purchase if beli top RM 10.60 termasuk GST saya perlu bayar hanya RM 9.54. Jika masih ada promosi yang sama saya dapat credit 1.06 @ RM 1.06 untuk 2nd purchase jugak. So consider masih jimat. Singgahlah blog saya jika nak tahu pasal 11street.my

    ReplyDelete

Tinggalkan komentar anda untuk dikongsi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...