@NajibRazak Diancam Pengerusi BMB @Ibdil Lebih Besarkan @KhairyKJ Berbanding PM

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak antara sedar atau tidak beliau sebenarnya sedang diancam, beliau dikelilingi sebahagian besar ancaman dari dalaman. Ancaman berkenaan terlalu licik kerana sering bermain tarik tali untuk mengelak strateginya dihidu. Apapun dalam politik segala kemungkinan boleh berlaku samada ianya dalam jangkaan mahupun diluar jangkaan.

Untuk langkah berwaspada, jika mastermind atau kepala pengancam itu licik, tafsiran paling daif  mungkin dapat dikesan menerusi balaci-balacinya dikalangan yang lemah tapi diangkat kerana setia... Balaci yang tidak selicik ketuanya ini kadangkala tidak mampu atau terlupa untuk bersikap hipokrit dan sesekali itu menampilkan agenda atau wajah ketuanya yang sebenar......

Isu 'kangkung' yang tertimpa keatas Perdana Menteri hasil dari manipulasi pihak pembangkang tidak dinafikan ianya menjadi perbualan hangat rakyat diseluruh negara khasnya di media sosial, juga boleh dikatakan hampir kesemua Ketua Pemuda Umno Negeri tampil dengan pelbagai kenyataan mempertahankan PM, namun agak aneh pula bilamana Pengerusi Biro Media Baru, Ibdilillah Ishak tidak turut sama mempertahankan PM atau sekurang-kurangnya memperjelaskan kedudukan yang sebenar.

'Kangkung', 'Kangkung' dan 'Kangkung' terus bergema diruang maya, akhirnya pembangkang berjaya 'kangkung'kan PM, menjadi tanda tanya dalam isu ini, dimanakah individu yang bertanggungjawab mempertahankan PM ? Pengerusi Biro Media Baru sedarkah akan tanggungjawab beliau ? Wajarkah Pengerusi Biro Media Baru biarkan PM terus di'kangkung'kan diruang yang beliau dipertanggungjawabkan ? Atau kebisuan itu salah satu daripada perlaksanaan agenda pemimpin tertentu...?

Bagaimana pula dengan  respon ketua kepada Pengerusi Biro Media Baru berhubung isu ini?, ketuanya meminta supaya tak payah kecoh pasal 'kangkung' seterusnya menjelaskan kenyataan PM itu hanya sebagai  contoh kepada turun naik harga barang, ada..lah nampak backup juga sikit, tak pasti kalau kenyataan Khairy itu juga ingin dicontohkan buat semua pemimpin jika tidak mahu menjadi bahan kepada ujikaji...
Tapi tinjauan yang dilakukan dibeberapa akaun media sosial milik Pengerusi Biro Media Baru langsung tidak ditemui walaupun satu perkataan 'kangkung'  atau kenyataan yang mempertahankan PM dalam isu ini. Antara buktinya ialah di akaun Tweeter milik beliau. Selain update lifestyle dirinya dan retweet pasal KJ,  ke'poyo'annya saja yang ditampilkan ? Adakah ini kewibawaan Pengerusi Biro Media Baru bilamana Presiden Parti diserang ? Apa motif sebenar Pengerusi Biro Media Baru....??? 

Atau apakah beliau punyai strategi baru yang tertentu hasil mentelaah karya ahli psikologi, Dr. Daniel Kahenman yang bertajuk Thinking Fast and Slow ? Melihat kepada lifestyle-nya itu ada eloknya kalau kita bersangka baik.
Ctrl F
Bagaimanapun pada 5 Disember lalu satu ujikaji telah dijalankan ekoran kenyataan dan idea lifestyle yang ingin dibawa oleh beliau, idea diluar kotak fikir normal itu membuatkan saya ingin tahu siapa beliau yang sebenarnya?, sejauhmana kebijaksanaan dan kebertanggungjawaban beliau terhadap idea baru lifestyle yang bakal diperkenalkan itu. Maka mulalah saya memberanikan diri untuk berkenalan dalam konteks uji kaji menerusi WhatsApp.

Terdahulu beberapa isu saya telah bangkitkan kepada beliau dari apa yang di-lifestyle-kan di blog peribadi beliau ('Cocodilly'). Antaranya saya katakan boleh memberi pandangan negatif kepada Umno. Namun beliau cuba menafikan dan seperti biasa ayat kuno ajak berjumpa digunakan.

Disebabkan tujuan saya bukan untuk berjumpa tapi sekadar 'ujikaji', saya  meringkaskan dengan menasihati beliau supaya menutup blog peribadinya kepada umum, pada pendapat saya ketika itu, jika beliau tetap dengan pendiriannya dan terus membuka blog kepada umum, maka beliau seorang yang hebat dan sekaligus akan memberi keyakinan kepada saya bahawa beliau sememangnya punyai strategi tertentu (surprise) untuk menangani sebarang isu berhubung lifestyle yang beliau bakal perkenalkan itu. 


Tapi sayang, sangkaan saya meleset, lebih kurang 15 minit selepas dinasihatkan, bila saya refresh blog 'Cocodilly' didapati ianya telah ditutup kepada umum. Dengan itu ujikaji terhadap kredibiliti Pengerusi Biro Media Baru sikit sebanyak berjaya ditafsirkan.
Apapun, tujuan perbualan ini dilampirkan bukanlah untuk memperkecilkan Pengerusi Biro Media Baru, ia sekadar bahan bukti dari hasil ujikaji yang dijalankan, namun jika Pengerusi Biro Media Baru bertanggungjawab dan mempertahankan PM saya tak fikir untuk mengongsikannya kepada umum. Lagipun apa yang dilampirkan ini hanyalah sebahagian saja, yang dalam-dalam tu masih dalam simpanan dan bakal dikongsikan sekiranya keadaan memerlukan.

Kesimpulannya, PM harus sedar akan keberlakuan ini. Biarpun rambut sama hitam, tapi lifestyle masing-masing... Berwaspada bilamana berpetanda... Anda mampu mengubahnya...

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komentar anda untuk dikongsi.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...