Benarkah Nak Kerja Kerajaan Perlu Ada 'Kabel' ?

Rata-rata masyarakat terutamanya lepasan siswazah berpendapat untuk diterima berkerja disektor kerajaan sebahagian besarnya memerlukan 'kabel' atau orang dalam, walaupun bukan semua yang diterima berkerja dengan kerajaan itu menggunakan 'kabel' tetapi sebahagiannya juga tidak dapat dinafikan. Benarkah tanggapan itu ? Jika benar bagaimana dengan nasib mereka yang tidak punyai kabel, nasiblah kan, ahaksss, shhhhhh...

Sebenarnya bukan apa, isu ini dibangkitkan supaya pihak-pihak terlibat menanganinya dengan sebaik mungkin agar tidak ada dikalangan mahasiswa kita yang memberontak atau tidak berpuashati dengan kerajaan diatas cara pengambilan yang sebegitu. Ini kerana untuk mahasiswa belajar ia pasti memerlukan pinjaman daripada PTPTN, dan setiap pinjaman itu pasti akan dituntut bila tiba masanya atau selepas menamatkan pengajian, namun bayangkan sekiranya tamat pengajian dan sehingga layak digelar atuk atau nenek mahasiswa pun belum lagi mendapatkan pekerjaan yang terjamin sebaliknya berkerja kerani di syarikat swasta dengan gaji bulanan Rm 500, masakan mereka tidak sakit hati dan tentu juga tidak mampu untuk membayar balik pinjaman tadi.

Berbeza jika fresh graduate atau mahasiswa yang baru saja 3,4 tahun menamatkan pengajian, biasalah perlu bersabar dan sentiasa mengisi iklan-iklan jawatan kosong, tapi jika lepas SPM masuk Universiti dan tamat belajar hingga usia pun dah cecah 30 tahun tapi belum juga dapat kerja dengan kerajaan 'Janji ditepati', makanya kerajaan perlu menimbang balik situasi berkenaan. Sebagai contoh hal ini juga turut berlaku kepada orang rumah Gk yang mana sudah beratus kali memohon setiap iklan jawatan kosong kerajaan dan pernah beberapa kali dipanggil temuduga seperti jawatan pembantu tadbir dsbnya, namun semuanya tidak berjaya atau dengan kata manisnya masih belum ada rezeki.

Bagaimanapun hari ini sekali lagi ia dipanggil untuk ditemuduga atau mengambil peperiksaan yang diadakan di Kem Kijang Kota Bharu, biarpun kelihatan sudah hampir mulai kecewa dengan persepsi perlu adanya 'kabel' (biasalah orang berbadan dua) namun tetap juga menggagahkan diri menghadiri peperiksaan tersebut.
Dengan melihat kepada semua keadaan termasuk faktor ihsan, masa, usia dan juga tuntutan beban pinjaman, Gk fikir sudah tiba masanya bagi sebuah kerajaan yang bertanggungjawab untuk berlaku adil dalam menimbang semula dan memberi perhatian sewajarnya terhadap kesemua kes-kes yang berlaku seperti ini walaupun ia tidak punyai 'kabel' atau seumpamanya.

Apapun tahniah diucapkan diatas keprihatinan kerajaan dalam Bajet 2013 yang begitu peka dengan kehendak orang muda masakini sebagaimana yang diumumkan oleh YAB Perdana Menteri yaitu :

"Bagi membuka akses golongan muda kepada lebuhraya maklumat, satu pakej khas akan diperkenalkan oleh kerajaan melalui kerjasama antara Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia serta syarikat telekomunikasi. Melalui pakej Komunikasi Belia, rebat RM200 akan diberi secara one-off bagi pembelian satu unit telefon mudah-alih pintar melalui pengedar rasmi. Ia terbuka kepada belia yang berumur 21 hingga 30 tahun berpendapatan bulanan RM3000 dan ke bawah ".
Anda Mampu Mengubahnya.
'Yang dahulu kita dahulukan dan yang kemudian kita kemudiankan'

17 comments:

  1. mungkin..gua pun dah lama isi borang spa, tp cuma skali dipanggil interview.....something wrong somewhere bro

    ReplyDelete
  2. Betul tu sy setuju,kerajaan terutamanya pihak SPA kena lihat masalah ini,mcm kami yang belajar kena bayar balik pinjaman Ptptn tu tak bolehlah kerajaan kebelakangkan,

    kerajaan patut beri keutamaan pd mereka yg belajar dan nak kna bayar blik pinjaman tu,pastu umur pula yg smakin berusia.

    - Mahasiswa Tua

    ReplyDelete
  3. Memang ahh,kalau xder kabel meroyan nak dapat,sume mcm tu,projek kontrak pn sama,apa saja bwh bn mmang mcm tu,smpi rakyat pun dh muak dgn cara mcm ni,aku cukup meluat dgn prangai kroni2 bn ni

    ReplyDelete
  4. kuikuikui,kong kali kong,woit korang xyah nak mengharaplah oii,buang masa buat penat je korang isi borang pgi interview,aku dah serik,kalau xde kabel jgn haraplah,tp ada sorang member aku tu skali apply je trus jalan,pasal pakcik dia yg tolong,Mcm kite2 yg xknal ngan org dalam ni masaklah,baik korang pikir tanam ubi,then nnt pru ni korang pangkahlah PR,tu je harapan yg ada utk ubah bnda ni sume,kalau x smpi bila2 pun kong kali kong

    ReplyDelete
  5. Apa nak buat yang keluar dari universiti dalam satu tahun berapa ratus ribu orang, ada yang CGPA 4, 3, 2 dah tentu gomen terpaksa pilih kerana dalam satu tahun ada berapa ribu je jawatan kosong, yang ada cabel tu kelebihan untuk masuk neraka, hu hu hu(sebab tak ikut peraturan).

    gomen yang prihatin dengan mewujudkan kerja di sektor swasta di samping gaji yang menghampiri /lebih dari jawatan gomen, yelah keje gomen ada cola-cola ha ha ha.

    jawatan swasta yang gaji banyak hanya ada pada company yang besar, kalau yang company kecil bawah 5 orang tu susah le sikit, lagi satu bila swasta yang terlalu bersaing kerana banyak sangat hanya akan mengecilkan pendapatan kerana potongan KEK terpaksa dikecilkan kerana dah terlalu ramai pesaingan.

    ReplyDelete
  6. Bila boss jabatan orang KELANTAN...maka jabatan itu di penuhi oleh orang Kelantan..! pastu tikam kerajaan...duduk KL makan gaji senang lenang mewah dgn kerajaan BN...bila balik kampung hasut rakyat Kelantan suruh pangkah Pas! mereka lupa bab keberkatan.

    ReplyDelete
  7. pelik org melayu alaf baru masih bercakap hal2 mcm ni...

    sy galakkan anak2 sy bekerja sendiri, bina ekonomi, wpun anak2 sy gradyate dgn cgpa tertinggi...

    kami tak mengharapkan keja gov.... kami mahu jadi spt bangsa2 lain yg maju tanpa mengharapkan gov & menyalahkan gov sahaja....

    anak2 sy tidak pinjam PTPTN... sy menabung untuk pengajian mrk sejak mrk kecil....

    anak2 sy tidak dapat biasiswa JPA wpun SPM 9A sy juga tidak marah gov krn dgn berjaya masuk IPTA anak sy cuma bayar 5-10 % saja yg lain semua gov dah tanggung.....

    apa lagi yg org tau bersyukur hendak????

    org kelantan yg sy kenal selalu mencari peluang percuma, ubat percuma di klinik kerjaan, sy akan perigi beli di farmasi @ check di Klinik berbayar...

    telefon berhubung percuma gunakan SKYPE etc dll tapi menjadi org yang tak pernah bersyukur & selalu menghentam gov....

    ReplyDelete
  8. Xavi Gerad Jude Am. Aiicco Insurans plc wakil. Kami menawarkan pinjaman kepada kadar bayaran balik 3%.Ini (CEO) hubungi kami jika anda berminat alamat e-mel: xavigeradloanfirm@yahoo.com
    Aiicco insurans plc mengambil hanya dibenarkan mendaftar lebih umur 20.
    Pelaburan Pinjaman Peribadi.
    Pinjaman harta Pelaburan.
    Pinjaman penyatuan.
    Pembinaan Pinjaman.
    Pilih satu atau pembayaran-tahun.
    Pilih antara bayaran bulanan dan tahunan di bawah Rancangan.
    Terma pinjaman yang fleksibel.
    Tiada pinjaman sehingga untuk Tahun EUR 5000 8000.000.00.
    Syarikat kami adalah proses yang boleh dipercayai, cekap, pantas dan dinamik. Jude GERAD bugün.SR Kami Pelaburan plc: Jawapan hendaklah dihantar Namakan. E-mail: xavigeradloanfirm@yahoo.com

    ReplyDelete
  9. Online marketer12/12/2012 1:28 PM

    pelik org melayu alaf baru masih bercakap hal2 mcm ni...

    sy galakkan anak2 sy bekerja sendiri, bina ekonomi, wpun anak2 sy gradyate dgn cgpa tertinggi...

    kami tak mengharapkan keja gov.... kami mahu jadi spt bangsa2 lain yg maju tanpa mengharapkan gov & menyalahkan gov sahaja....

    anak2 sy tidak pinjam PTPTN... sy menabung untuk pengajian mrk sejak mrk kecil....

    anak2 sy tidak dapat biasiswa JPA wpun SPM 9A sy juga tidak marah gov krn dgn berjaya masuk IPTA anak sy cuma bayar 5-10 % saja yg lain semua gov dah tanggung.....

    apa lagi yg org tau bersyukur hendak????

    org kelantan yg sy kenal selalu mencari peluang percuma, ubat percuma di klinik kerjaan, sy akan perigi beli di farmasi @ check di Klinik berbayar...

    telefon berhubung percuma gunakan SKYPE etc dll tapi menjadi org yang tak pernah bersyukur & selalu menghentam gov....

    Encik Anonymous , saya pun macam tu juga tak pergi ke klinik dan nak free semata-mata ..... saya kerja online nak tanggung pelajaran tanpa susahkan mak bapak , tapi apa berlaku kepada orang yang sangat miskin dan tak mampu menabung , diaorang layak tapi minta apa-apa tak dapat , tapi tak mengapa..... saya mungkin tak berdendam dengan kerajaan tapi apa ang dapat saya katakan nak kerja kerajaan ni hal nasib baik dan 100% back up sebab tu kebanyakan orang kerja kerajaan kebanyakan tak menepati dan setanding dengan negara maju dan ambil cuma orang peperiksaannya cukup makan tapi diambil kerana ada back up , saya cukup kecewa tentang tu ....

    Nampak sangat orang melayu kita ni tak laku....

    ReplyDelete
    Replies
    1. kehekehek..klakar la..tahu tak rakyat negeri org kelantan yg sy kenal selalu mencari peluang yg paling ramai berdikari....berniaga sendiri tanpa mengharap balasahn kerajaan

      Delete
  10. ada betol kerja kosong kat kerajaan payah btol nk dapat. Masa nak apply mcm2 kena lalui..tp bila aku tgok org2 keja kerajaan ni tak kualiti mana pun..lembap ja keja,byak rehat ja aku rasa.balik pon boleh awal.diorg ni kluu kena campak keja dlm swasta..baru diorg taw penatnya bekerja. tp jgn sebab bnda2 cmni kita terutama bngsa melayu..bpecah2. apa dapat sokong PR? cina tggu masa ja nak pijak kita..skg pon klu nk apply keja,kena pndai ckp bahasa cina. so as melayu sama2 kita bergabung,jgn bagi hindu cina perintah negara kita! aku sayang melayu!!

    ReplyDelete
  11. MEMEY AR...MU IGT MENIAGA SENANG KA????KLO MCM SY NIE KAN TAW MENIAGA...SPTTNYA KERJA GOV KA MAHUPUN BADAN BERKANUN BILA TEMUDUGA 2 NILAI OWG 2 BTOY2 BUKAN TNY DA SAUDARA KE X KJA KAT SNI..OWG LEN PIN CRI MKN GK JGN FMLY SNDRY JA SMPI KRA ADIK BERADIK JA X GNA LA BLJR TINGGI2..

    ReplyDelete
  12. salam..kiki..kdng2 ada benarnya nk dpt kje krajaan kne ada owg dlm..ni lalu pnglman aq sndri..bnyk kali apply pun xpnh dowg pnggl intebiu wlau sklipun..xkre r on9 ke isi borang yg amek kt pjbt dowg ke..lau xde kabel emg pyh skit nk dpt..tp lau kite ada kabel,kite ada rekod penjara pun buta2 je ley dpt punya..cam dak kg aq..abg kwn dia tlng dia..skli apply trus dpt walaupun ada rkod pnjara..dah kje kt JKR melaka tu r..aq yg rekod bersih ni pun xdpt2 ag..pngl intebiu pon lnsng xde..tu yg aq plik gomen skng..tp xksh r..mybe lum atau bkn rezky aq kot..

    ReplyDelete
  13. beribu ribu orang pakai kabel, tak percaya?

    memang bodoh punya sistem

    ReplyDelete
  14. nk tumpang iklan.sape2 yang nk cari pndapatan lbeh, jom join kasih bt duit dari rumah.. 13/3 kasih da dpt 1st income. mmg best tgk duit msuk. bru join sehari da dpt income. hehe.. ap tunggu lgi.. jom kte join sme2

    http://www.jobdirumah.com/zana131

    ReplyDelete
  15. mula- mula saya memang percaya tentang kabel ni, lebih2x lagi ketika interview kat badan berkanun, nampak sesangat mereka hanya ambik anak kenalan... sedih sungguh, shinggakan mninggalkan stereotype dlm diri saya, bhwa nak kerja kna ada kabel. Tapi saya xprnah putus asa, saya xprnh patah smangat...slagi boleh fight utk berebut, saya akn usahakan... Sya tak kisah dah, jika dapat kerja kerajaan gred 17 pun sya trima, dan alhamdulillah skrg saya dah ada krja gred 41 pula tu. Saya lalui exam, pac dan tmuduga...mmg btul2x mncabar, tapi saya usaha n tidak ptus asa. Perkara kabel- kabel ni saya xmoh fikir, sbnarnya saya pun ada KABEL juga, KABEL saya Maha Hebat..iaitu Allah... berusaha, berikthiar dan bertawakal lah..amin.

    ReplyDelete
  16. Hello Am Puan, Debra Morgan Am sah dan dipercayai pemberi pinjaman pinjaman memberi pinjaman
    atas terma yang jelas dan mudah difahami dan syarat pada kadar faedah 2%. dari
    $ 12000 kepada $ 7000000 USD, Euro Dan Pounds Sahaja. Saya memberi Pinjaman Perniagaan,
    Pinjaman Peribadi, Pinjaman Pelajar, Pinjaman Kereta Dan Pinjaman Untuk Bayar Off Bil. jika anda
    memerlukan pinjaman apa yang anda perlu lakukan adalah untuk anda untuk menghubungi saya secara langsung
    di: morgandebra816l@gmail.com
    Tuhan memberkati Anda.
    Regards,
    Puan Debra Morgan
    E-mel: morgandebra816@gmail.com


    Nota: Semua jawapan hendaklah dihantar kepada: MORGANDEBRA816@GMAIL.COM

    ReplyDelete

Tinggalkan komentar anda untuk dikongsi.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...