JAWAPAN NIK AZIZ MENGENAI TOHMAHAN 'BAPAK KAFIR'

Tohmahan bekas ketua polis negara Tan Sri Rahim Noor sebagai 'Bapak Kafir' kepada Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat hnaya dijawab ringkas oleh Nik Aziz.

Dalam satu kenyataan Nik Aziz di Facebook, beliau enggan mengulas mengenai perkara ini, tindakan bijak Nik Aziz itu sekaligus menarik minat ramai orang mengenainya, Nik Aziz bukan orang baru didalam politik, kemahiran beliau berpolitik membolehkan Kelantan diterajuinya hampir 23 tahun, bermula tahun 1990 bersama APU dan dari tahun 1996 sehingga sekarang  Pas  hanya menggunakan logo bulan tanpa bergabung dengan mana-mana parti untuk menguasai kerajaan Kelantan.
 GK suka mengambil jalan tengah mengenai perkara ini untuk mengingati diri sendiri kerana ia melibatkan soal akidah kita, orang nak kata apa pada kita katalah (berkait akidah) tapi itu tidak bermakna untuk menghalalkan  kita membalas kembali dengan hal yang sama(berkait akidah).
Bagaimana kita nak marah sekalipun kita hanyalah seorang insan yang kerdil, tiada hebat apapun kita seorang manusia, penghujungnya kita akan bertemu dengan pencipta kita, maki hamun hanyalah satu perkataan yang tidak melibatkan akidah kecuali berdoa besar dan ada had-hadnya  yang Gk sendiri tidak terlepas melakukannya.

Namun diringkaskan, bagi kita umat Islam siapalah kita untuk melabel seseorang itu dengan 'bapak kafir', sesuci manakah kita ? bapak atau anak kafir itu bukan pekerjaan kita yang jahil untuk membicarakannya, sebab itu mana-mana artikel Gk pun lebih suka menggunakan perkataan sesat kerana ianya jelas sesat.
Al-Fatihah buat arwah bob @ Husni
Untuk melepaskan amarah juga kita ada had dan batasnya, jangan kerana kemarahan itu ia boleh membinasakan diri kita sendiri, sebagai seorang bekas Ketua Polis Negara adalah tidak wajar untuk mengeluarkan kenyataan tersebut, reserved-lah kata-kata itu dengan mengenangkan hari akan pergi untuk selama-lamanya.

Ketika itu kita sudah tidak mampu berkata-kata lagi, hanya sekujur tubuh tanpa kudrat, hal dunia tidak berguna lagi, masa untuk itu tidak siapa yang mengetahuinya selain Allah. segala pangkat dan paku hanyalah satu beban yang akan mengiringi jasad. Berpadalah kita bukan dengan Nik Aziz semata-mata, sebaliknya dengan semua yang bergelar insan. Anda Mampu Mengubahnya....

14 comments:

  1. Aku memang benci dgn nik ajis nih,tp xder lah nak kata bapak kafir,melampau lah tu,xleh hormat dia sbgai ulamak tp aku anggap seorang tua...

    ReplyDelete
  2. gelombang kick adalah penyapu buruk,cakap tak serupa bikin,penegak benang basah aje.

    ReplyDelete
  3. eh...bukan ke PaShit yang dok gelar orang kafir dulu...sekarang terimalah azabnya pula bila digelar Bapak Segala Kafir...Padan muko!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul. depa kata kafir kt org boleh plak.
      bila kena kata bapak kafir dan dan buat rendah diri manusia kerdil. hak tuih.. sembang cam babi nik najis

      Delete
  4. btul gak,bab akidah ni xyahlah kita duk kata bukan2,aku pn xstuju,nik aziz memang dah nyanyuk,memang xleh pakai tp xperlulah kita kafirkan dia

    ReplyDelete
  5. gelombang kick ... ko kena beri nasihat yg sama pada nik aziz
    nik aziz ni dh byk melencong dari ajaran Islam yg sebenar
    dia ni lagi bahaya dari orang kafir ...
    nik aziz ni seorang yg mengaku ulamak tapi tafsir al-quran ikut kepentingan politik

    ReplyDelete
  6. MU CONTROL TAKOT KENO KAPOK TERBANG KE GK????AKU RASA KALAU KAT KELANTAN CAKAP BAPAK KAFIR MCM NI MESTI KENA BALUN NGA PENGIKUT AJRN SESAT PAS

    ReplyDelete
  7. biarlah diarasa pula.kenapa perlu kita bercakap baik pada orang yang suka hina orang yang tidak menyokong dia.apa dia ingat dia maksum sangat.dia bukan ulamak tapi ular dalam semak.

    ReplyDelete
  8. penyokong umno jgnlah jd bodoh macam lembu kak ijat,politik ada cara dia,bukannya kau melalak sesama sendiri,hormatlah sikit panddangan org tu,bodoh,menyampah aku,taksub mcm penyokong pas jgk,bedal membabi buta.

    ReplyDelete
  9. TAK BAIK CAKAP MACAM TU..NIK AJIS BUKAN BAPAK KAPIR.. TAPI BAPAK PADA AMBIGA,LIM ANAK BERANAK, KARPAL SING..EH.. LEBIH KURANG LA TU.. SAMA LA MACAM BAPAK KAPIR.. KIH..KIH..KIH

    DINO TRG.

    ReplyDelete
  10. sebenarnya NST bg kemenangan moral pd nik aziz,makin bertambah bencilah orang pas pd umno,gara2 artikel tu,something wrong somewhere:)

    ReplyDelete
  11. org2 yang komen marah2 kat GK ni.. korang ni baca tak sepenuhnya apa yang GK tulis tu?? kan kle dia nasihat jangan gelarkan orang kafir sesuka hati.. yang korang hot sangat asal?? sampai tak tahu orang keji ngan orang keji dah ke?? sampai tak tahu nak beza dah ke?? kalau hati dah gelap... isk..

    ReplyDelete
  12. aku setuju dgn GK...tuduhan kafir ni satu tuduhan yg sgt berat...perbuatan membasuh kotoran dengan air kencing akan menmbahkn kotoran dan amat sia2...klau org lain prnah tuduh kita kafir jgn balas cara yg sama...

    ReplyDelete
  13. Memang btl kita tak layak mengelarkan org kafir. Sape kata macam tu dulu. Islam memang Indah. Ulamak ke kata orang UMNO kafir? Ulamak ke mengeluarkan fatwa sendiri? Ulamak ke lawan Fatwa Kebangsaan Malaysia? Ulamak ke menyokong pemimpin israel seperti anwar tu? Ulamak ke duk dia pasal tidak buat Maulirasul kat Pulai Pinang? byk lg. Nik Aziz cakap tak serupa bikin. mempermainkan Islam. Dia memang bagus perjuangan kerana Islam. tp kadang2 mempergunakan Islam utk tujuan politik. mula2 aku sokong gler Nik Aziz. bila jadi macam ni, permainkan agama. kita lawan je orang macam Nik Aziz ni.

    ReplyDelete

Tinggalkan komentar anda untuk dikongsi.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...