KAJIAN KEPUTUSAN PRU 13 49 PERATUS BERPIHAK KEPADA BN

KUALA LUMPUR - Sekitar 49 peratus pengundi memilih Barisan Nasional (BN) sebagai parti keutamaan mereka menjelang Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) berbanding 21 peratus mahu mengundi Pakatan Rakyat (PR).

Bagaimanapun hasil kajian yang dikendalikan baru-baru ini, dua minggu sebelum perhimpunan Bersih 3.0, juga mendapati 30 peratus tidak pasti parti yang menjadi keutamaan mereka - yang dikategorikan sebagai pengundi atas pagar.

Dengan perkembangan itu, pengundi atas pagar dilihat mengalami peningkatan kali ini berbanding PRU12 dan dijangkakan akan memainkan peranan penting dalam menentukan kemenangan sesebuah parti.

Kajian itu dikendalikan oleh Pusat Kajian Demokrasi dan Pilihan Raya UM antara 31 Mac dan 15 April lalu melibatkan 2,282 pengundi dari Semenanjung. Kajian tidak dikendalikan melibatkan pengundi Sabah dan Sarawak.

"Kumpulan 30 peratus ini, pada pandangan kami, yang akan menentukan siapa dan parti mana yang akan memperoleh kemenangan dalam PRU13 kelak," kata Penyelidik Pusat Kajian Demokrasi dan Pilihan Raya UM, Amer Saifude Ghazali ketika membentangkan hasil kajian pada Wacana Politik dan Persepsi Semasa Pengundi Menjelang PRU13, hari ini.

Menurut beliau, arah aliran sokongan 30 peratus pengundi atas pagar itu akan menentukan parti atau perikatan yang bakal menguasai PRU13.

"Kadar ini boleh memihak kepada BN atau PR, bergantung pada strategi yang parti-parti politik. Jika parti politik bijak menggunakan strategi, mereka boleh menawan sokongan 30 peratus pengundi ini," kata Amer Saifude.

Paras 30 peratus yang tidak pasti ini juga sama di peringkat negeri.

Misalnya, di peringkat Selangor, 34 peratus pengundi Melayu menyatakan bahawa BN menjadi keutamaan berbanding 33 peratus memilih PR dan 33 peratus lagi pula tidak pasti.

Di kalangan pengundi Cina, 16 peratus sokong BN berbanding 49 peratus memilih PR dan 20 peratus tidak pasti.

Seramai 20 peratus pengundi kalangan kaum India di Selangor memilih BN dan 60 peratus cenderung kepada PR dan 20 peratus lagi berada dalam kategori tidak pasti.

Di Perak, 36 peratus pengundi Melayu memilih BN sebagai parti pilihan mereka dan masing-masing 30 peratus condong ke arah PR dan 34 peratus tidak pasti.

Berbanding di Selangor, 67 peratus pengundi India di Perak memilih BN dan hanya lima peratus memihak kepada PR tetapi yang tidak pasti pula 28 peratus.

Di Kedah juga, senario itu tidak jauh berbeza tetapi bilangan pengundi yang tidak pasti lebih kecil iaitu 24 peratus di kalangan pengundi Melayu, Cina (12 peratus) dan India (25 peratus).

Di negeri itu juga, 33 peratus pengundi Melayu memilih BN manakala kalangan Cina dan India pula masing-masing 38 peratus dan 65 peratus. Seramai 43 peratus orang Melayu, 50 peratus Cina dan 10 peratus India memilih PR.

Bagaimanapun senario agak berbeza membabitkan Kelantan, yang dipimpin oleh Pas sejak 1990, kerana 44 peratus pengundi memilih PR berbanding 27 peratus melahirkan sokongan kepada BN. Seramai 29 peratus pengundi berada dalam kumpulan tidak pasti.

Menurut Amer, ia menunjukkan bahawa senario di Kelantan adalah agak berlainan.

Ketika ditanya mengenai signifikan bilangan pengundi tidak pasti dalam PRU13, Amer berkata, meskipun 30 peratus pengundi mengatakan tidak pasti, sebenarnya penemuan juga menunjukkan bahawa sebahagian besar sudah membuat keputusan.

"Cuma mereka tidak mahu memberitahu parti yang menjadi keutamaan mereka secara terbuka. Pendirian mereka, kami dapat kenal pasti menerusi jawapan kepada soalan-soalan lain berkaitan, ada yang menentang dasar kerajaan, misalnya," katanya lagi.

Berkenaan dengan keutamaan pilihan antara parti dan calon, 37 peratus pengundi berkata, mereka akan membuat pemilihan berdasarkan calon manakala 51 peratus lagi memilih dengan mempertimbangkan aspek parti. Seramai 12 peratus lagi tidak pasti.

Dari segi kaum, masing-masing 50 peratus pengundi Melayu, 54 peratus (Cina) dan 57 peratus (India) mengutamakan soal parti.-Sinar Harian

3 comments:

  1. kajian je la..yang sebenar semakin hari semakin ramai yang benci kepada UMNO..semakin hari semakin bertambah jumlah pemimpin umno yang salahguna kuasa dan amal rasuah...penat2 dengan umno nih.

    ReplyDelete
  2. cakap memang senanglah tanpa bukti, tapi pkr lebihlah teruk sebab org no 1 dulu dan sekarang ni mengajar gila kuasa dan beli orang politik..

    ReplyDelete
  3. makin hari makin menyampah dgn pakatan

    ReplyDelete

Tinggalkan komentar anda untuk dikongsi.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...