USTAZ BUDAK PANAS !!! VIDEO TERKINI ISU NIK AZIZ NABI, IBRAHIM ALI JADI MANGSA !

Berani kerana benar itulah asas setiap apa perkara yang dibangkitkan dengan kebergantungan kepada keyakinan dan niat dalam sesuatu isu yang ditimbulkan. Ustaz Shamsul Zaman atau lebih dikenali dengan panggilan Ustaz Budak pernah beberapa bulan yang lalu menggemparkan dunia Islam apabila kenyataan yang meragukan dibuatnya dengan mengatakan :

"Nabi-Nabi ni orang alim, orang alim ulamak tu nabilah,  tapi kalau kita kata tok guru Nik Aziz tu nabi orang kata sesat pulak ambo (saya) nyoh,..... orang kata, ooo... sesat Ustaz Budak kata tok guru Nik Aziz Nabi, sebenarnya orang alim itu nabi doh, kerana nabi oyak (bersabda) al-ulamak warosatul anbiya' ,Ulamak-ulamak tu waris nabi doh, maknanya kalau tiada nabi, dia tu nabi doh lah"...

Ucapan yang jelas mengelirukan itu bagaimanapun dinafikan oleh beliau dengan melemparkan tohmahan 'Pak Katak" kepada Ahli Parlimen Pasir Pas Datuk Ibrahim Ali yang didakwanya sebagai orang yang telah melaporkan isu tersebut kepada Majllis Agama. Itulah bahayanya mencampurkan semua hal-hal agama dengan politikm tanpa mengira tempat dan masa.
Semoga tiada mana-mana penyokong Pas yang membaca Al-Quran didalam tandas atas alasan tak boleh sukukan agama walaupun dimana sahaja. Agama itu mesti dibawa bersesuaian dengan keadaan bukannya diheret kemana sahaja tanpa mengikut peraturan yang sebenar dan Ulamak yang sebenar juga  tidak aktif sepanjang masa dengan politik.
Hujah pertama Ustaz Budak menafikannya pada minit 1.25 "Bermulanya Muhammad itu serupa singa, adakah Muhammad tu ada misai serupa singa?" Soal beliau,
Samakah perumpamaan yang ingin diberikannya, sedangkan perkataan SERUPA itu jelas disebut, takkanlah kita nak faham dengan Muhammad itu singa,

Dan ianya jauh berbeza dengan tapi kalau kita kata tok guru Nik Aziz tu nabi orang kata sesat pulak ambo (saya) nyoh,..... orang kata, ooo... sesat Ustaz Budak kata tok guru Nik Aziz Nabi, sebenarnya orang alim itu nabi doh.

Contohnya, bagaimana penerimaan yang Ustaz Budak dan penyokong Pas rasa sekiranya Gk kata " tapi kalau kita kata tok guru Nik Aziz tu SESAT orang kata biadap pulak ambo (saya) nyoh,..... orang kata, ooo... biadap Gk  kata tok guru Nik Aziz SESAT, sebenarnya orang alim itu SESAT doh.
Apakah maksud kata-kata itu tidak memaksudkan Nik Aziz itu SESAT ? perlu difahami, apa yang nak dibangkitkan ini bukan untuk mempertikaikan ilmu Ustaz Budak, jauh sekali untuk kata Ustaz Budak ni jahil dalam agama, tetapi kerana campur aduk politik beliau dilihat sering menokok tambah cerita yang boleh menjejaskan maksud asal cerita tersebut.

Kalau tak tokok tambah ia tak jadi begini, kalau ulamak tu perwaris nabi cakap jerlah ulamak tu perwaris nabi, jangan cakap ulamak itu nabi atau orang alim itu nabi, kalau pergi tanya Ustaz Budak, adakah Nik Aziz itu Nabi ? Pastilah beliau kata tidak, itu kita tahu, bukan akidah beliau yang kita pertikaikan tapi cara mengajar beliau itu yang boleh menyebabkan kekeliruan dan salah anggap masyarakat sekaligus boleh menyesatkan.

Bagaimana Hadis dan Al-Quran sebut itulah yang sepatutnya disampaikan dan bukannya membuat tokok tambah dan perumpamaan yang boleh menjejaskan maksud asal ayat tersebut kerana kesannya boleh berlakunya kesesatan. Majlis Agama tidak mengambil tindakan keatasnya bukan kerana kenyataan itu tidak bercanggah, tetapi prosedur yang memerlukan maklumat seperti tarikh ucapan tersebut, masa, dimana dan sebagainya seperti yang juga ditanya oleh beliau itu kepada pegawai tersebut.

Kalau sentiasa cakap beriring tokok tambah maka kekeliruan itu juga akan sentiasa berlaku, sepertilah katanya untuk Bersihkan dari perasaan riak, dengki dan sebagainya perlu hadir ke perhimpunan Bersih, kalau pergi tanya Ambiga, conform pening Ambiga, kerana 8 perkara tuntutan tersebut tiada satu pun disebut untuk bersihkan dari riak dsb itu.

Perkara-perkara seperti inilah yang memerlukan tauliah dari Majlis Agama, tahu bab agama belum tentu tahu cara penyampaiannya, tahu Nahu belum tentu tahu tatabahasa, semakin banyak bercakap yang tokok tambah semakin banyak silapnya, justeru itu saya ingatkan diri saya sendiri supaya bila bercakap hal agama, sebutlah apa yang tercatat tanpa tokok tambah yang boleh menyesatkan...Anda Mampu Mengubahnya...

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komentar anda untuk dikongsi.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...