ADA NIK AZIZ PUN TAK BOLEH HARAP !, RAKYAT SUSAH BERGELIMPANGAN !!!

KOTA BHARU - Seorang warga emas, terpaksa tinggal di rumah usang sejak 90 tahun lalu, bersama dua anaknya yang mengalami masalah kesihatan di samping terpaksa menyara seorang cucu walaupun dalam keadaan uzur di kampung Tanjung Wakaf Hilir, Kota Jembal, disini.

Mek Yam Raja Kecik, 84 berkata, walaupun tidak mampu berdiri lama kerana mempunyai masalah sakit lutut dan pinggang, dia perlu menguruskan dua anaknya, Nik Azman Omar, 48, yang lumpuh akibat strok sejak enam tahun lalu serta Izani Omar, 34, disahkan mengalami masalah mental.

“Keadaan saya yang uzur kadangkala menyekat pergerakan, kerana tidak mampu berdiri lama namun saya gagahkan diri memasak di dapur untuk bekalan makan dan minum cucu dan dan anak-anak.

“Walaupun terasa sakit di beberapa bahagian badan, saya tetap ke dapur untuk memasak dan menyediakan makanan bagi memastikan mereka tidak kelaparan,” katanya.

Mek Yam berkata, setakat ini, dia berbelanja ala kadar kerana hanya bergantung harap pada bantuan bulanan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) yang diterima anaknya yang mengalami masalah strok di samping bantuan bulanan Majlis Agama Islam Kelantan (Maik) yang diterimanya sendiri sebanyak RM300.


“Perbelanjaan hanya mengikut pada yang perlu kerana kami tidak mempunyai pendapatan lain, disebabkan kedua anak saya tidak bekerja dan saya pula terpaksa menjaga cucu yang masih bersekolah. 
“Harapan kami selepas ini kehidupan akan lebih baik memandangkan keadaan saya yang semakin uzur serta rumah usang yang hampir roboh itu turut mengundang risiko kepada kami sekeluarga,” katanya.

Mek Yam berkata, mereka hidup dalam ketakutan kerana atap dan dinding kayu rumah terbabit runtuh satu persatu sekiranya berlaku angin kencang dan ribut.
“Saya sering menangis memikirkan tentang keselamatan diri, anak dan cucu, terutamanya ketika hujan kerana bimbang ditimpa zink dan kayu akibat rumah yang reput dimakan anai-anai itu. “Walaupun khuatir dengan keselamatan diri, kami tidak mempunyai pilihan melainkan tinggal di rumah ini,” katanya.

Mek Yam mengharapkan agar ada pihak yang sudi membantu mereka menjalani kehidupan yang lebih baik dan dapat tinggal di rumah yang lebih selesa memandangkan tanah terbabit merupakan peninggalan harta pusaka keluarga. -Sumber asal Sinar Harian

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komentar anda untuk dikongsi.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...