Obama Didahulukan Golf Diutamakan, Mangsa Banjir Hampir Tenggelam @NajibRazak Tak Kesian !

Ketika sebahagian rakyat sedang menghadapi bencana banjir dan hospital yang mempunyai nyawa pesakit bergelap, Perdana Menteri dilaporkan sedang bermain golf dengan Presiden Amerika.

Ekoran dari itu pelbagai pihak tampil dengan pelbagai pandangan, ada yang memuji, memaki, melindungi dsbnya, apapun masing-masing punyai pendapatnya sendiri dan bebas untuk menyatakannya.

Jika dilihat secara terbuka, PM main golf tu adalah perkara biasa, cuma bermain golf  ketika rakyat sedang berdepan dengan bencana banjir besar itu yang mungkin agak luar biasa.

Tidak semestinya bila rakyat kena banjir, seorang PM tak boleh main golf atau jalinkan kerjasama dengan negara luar atau melakukan aktiviti lain, bukan soal itu sebaliknya saat ini isu 'sensitiviti' kepada mangsa banjir lebih mengatasi akan hal demikian.

Kita juga tahu, PM ni bukan kerjanya nak kena pergi berenang kepada mangsa banjir, banyak kerja yang PM nak buat termasuklah bermain golf. Takkan pasal rakyat kena banjir PM tak boleh nak main golf ? Yang banjirnya adalah rakyat, yang main golf adalah PM.

Ada juga yang kata, kalau PM turun tempat banjir, apa yang mampu PM buat ? Bukan boleh surutkan banjir. So mungkin main golf lebih baik.

Ehh ya tak ya juga! Tak terfikir pula, mungkin sama juga kalau ada kematian khasnya melibatkan pembesar negara, buat apa nak berkabung, bendera separuh tiang bagai, bukan boleh bagi hidup balik pun!!!
Adakah ini kerja seorang Menteri ? Salahkah Menteri buat amal ini ?
Bagaimanapun isu 'sensitiviti ' itu tidak akan timbul sekalipun PM main golf atau main-main jika bantuan dari seluruh aspek kepada mangsa-mangsa banjir berjalan lancar dan sempurna.

Sebaliknya kawasan yang terputus hubungan dan cuaca buruk menyebabkan pasukan penyelamat sukar untuk memberi bantuan kepada mangsa banjir yang terperangkap dan merayu supaya diselamatkan, termasuk sebuah hospital bergelap ekoran generator kehabisan minyak sedangkan dalam hospital tersebut mempunyai pesakit, mesin-mesin dsbnya. 
Malaysia mungkin satu-satunya negara maju yang menggunakan sampan untuk menghantar bantuan banjir.
Jadi, ketika puluhan ribu rakyat berdepan situasi cemas dimana nyawa menjadi taruhan, adakah dilihat bagus untuk seorang PM riang bermain golf ? Bukankah saat ini rakyat memerlukan kebijaksanaan dari seorang pemimpin tertinggi yang mempunyai bidangkuasa yang luas keatas semua agensi dibawah pemerintahannya untuk menyelesaikan masalah mereka ?

Dalam kepala rakyat, jika PM prihatin kepada mangsa banjir, mungkin bukan sampan diatas yang digunakan untuk menghantar bantuan, lebih-lebih lagi ketika cuaca tidak menentu, mungkin bot-bot canggih dan selamat akan digerakkan, dan jika keadaan memerlukan 'Scorpene' pun tidak menjadi masalah untuk diturun selamkan.

Sungguhpun begitu PM masih lagi relevan dan terbaik jika dibandingkan dengan pemimpin pembangkang, tidak bermakna kerana bermain golf beliau 100 peratus tidak prihatin kepada mangsa banjir, cuma situasi itu tidak kena dan memberi persepsi kurang baik. Anda Mampu Mengubahnya.

Obama Didahulukan, Golf Diutamakan Ah Jib Gor Jadi Pilihan

3 comments:

  1. Dia dh blk da. Cuba update maklumat sikit. Dpd nak beri nasihat jd fitnah pulak....

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. imej najib dah rosak pun..elok la blk..obama pn dah janji nk tolong kita

    ReplyDelete

Tinggalkan komentar anda untuk dikongsi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...