1MDB & Altantuya - Antara Persoalan Tun M Dan Jawapan @NajibRazak !

Satu wawancara khas bersama YAB Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak telah disiarkan secara langsung oleh TV3 pada malam tadi. Namun seperti biasa ada yang dilihat berpuas hati dan tidak kurang juga yang sebaliknya.

Dalam wawancara itu PM telah menjawab beberapa  isu, cuma yang mungkin agak menarik ialah isu  berkaitan pembunuhan model Mongolia dan juga isu 1MDB.

Isu pembunuhan Altantuya


Isu yang sangat tidak relevan yang tidak patut disoal dan dijawab. Entah dimana kaitannya untuk mengaitkan Najib dengan pembunuhan wanita Mongolia itu. Tuduhan yang langsung tidak berasas jauh sekali untuk dibuktikan dengan 'air mani' seperti dalam kes Saiful Bukhari..

Sebenarnya tuduhan jenayah lebih-lebih lagi kes bunuh melibatkan Perdana Menteri tidak patut berlaku dan terus dibiarkan, ia memberi kesan kepada rakyat dan negara dimata dunia, keterbukaan Najib sebagai Perdana Menteri harus ada sempadannya.

Peruntukkan undang-undang diperlukan dalam menangani tuduhan seperti itu (tidak berasas atau tanpa bukti) keatas Perdana Menteri, tuduhan terlibat dengan rasuah boleh lagi diterima, tapi menuduh seorang Perdana Menteri terlibat dengan jenayah bunuh tanpa bukti adalah sangat jahat dan keterlaluan.

Bayangkan kes yang berlaku ketika Najib belum lagi mempunyai kuasa penuh kerana ketika itu Pak Lah sebagai PM, adakah masuk akal jika Najib terlibat dan boleh terlepas dikala kuasa besar masih berada ditangan Pak Lah.

Begitu juga dengan tertuduh, hampir 8 tahun berlalu dan mahkamah juga telah menjatuhkan hukuman namun tidak seorang pun yang mengaitkan nama Najib, Sirul sendiri pun tak kata Najib terlibat, jadi dimana asasnya untuk mengaitkan kes ini dengan Najib.

Lagipun wanita yang dibunuh itu adalah warga Mongolia, jika ada bukti Najib terlibat takkanlah negara Mongolia yang mempunyai kerajaan hendak membiarkan kematian rakyatnya begitu sahaja.

Kesimpulan dari itu isu ini sebenarnya tak perlu dinafi atau dijawab, langsung tidak ada kaitan dengan Najib, malah tindakkan atau peruntukkan undang-undang diperlukan demi menjaga nama baik Perdana Menteri dan negara dari terus difitnah dengan jenayah sejelik ini.

Isu 1MDB yang dibangkitkan Tun M

Berbeza pula dengan Isu 1MDB, isu ini adalah relevan dan pengurusannya wajar untuk dipersoalkan sepertimana yang dibangkitkan oleh negarawan Tun Dr Mahathir Mohamad antaranya kemana hilangnya RM42 Billion yang dipinjam oleh 1MDB.

Selain itu Tun M turut mempersoalkan peranan seorang individu bernama Jho Low.

Apakah Jho Low berperanan seperti Tun Daim Zainuddin yaitu sebagai Menteri Kewangan diera pemerintahan beliau?

Dalam pada itu Tun M juga mempersoalkan dari imana datangnya ratusan million Ringgit untuk membeli bangunan-bangunan dan melabur dalam filem “The Wolf of Wall Street” oleh Riza Aziz, anak tiri Dato Seri Najib.

Persoalan yang ditanya itu menurut Tun M disebabkan hutang berbillion ini akan ditanggung  oleh rakyat. Selaku seorang yang pernah menjadi Perdana Menteri, sudah pasti apa yang Tun M persoalkan itu ada asasnya, dan beliau mempunyai kredibiliti untuk mempersoalkannya. Semua pihak perlu terimanya secara terbuka apatah lagi pihak yang tidak pernah menjadi PM.

Isu 1MDB Jawapan PM kepada Tun M

Jawapan PM dalam sesi wawancara khas malam tadi mengenai isu ini lebih bersifat umum, jawapan yang diberikan kurang terperinci berbanding persoalan yang dilontarkan oleh Tun M seperti RM42 Billion, Jho Low dan Riza Aziz.

Mungkin disebabkan faktor masa dan kesesuaian PM tidak menyebutnya satu persatu tetapi memberikan satu jawapan bagi keseluruhan persoalan. Tidak dinafikan ada yang tidak berpuas hati dengan jawapan PM.

Namun saya percaya persoalan yang Tun M timbulkan juga pokok pangkalnya adalah ingin mengetahui kemana wang RM42 Billion itu saja, soal Jho Low ke, Riza Aziz ke itu semua tak penting kalau RM42 Billion itu ada dan selamat.

Sama juga contohnya sebelum kita melabur di ASB, kita akan tanya halal ke,? ASB berniaga apa ? Tak masuk neraka ke melabur kat ASB ? Siapa umum halal ? Bila diumum ? Mampu ke ASB nak bayar dividen setiap tahun dsbnya. Bila Majlis Fatwa putuskan halal dan ASB beri jaminan mampu, dengan dua jawapan itu bukankah sudah menjawab kepada persoalan-persoalan berkenaan.

Dalam isu 1MDB, menurut PM, 1MDB  terpaksa membuat pinjaman untuk kembangkan perniagaan, tapi apa yang pasti aset-aset yang telah pun diperoleh oleh 1MDB melebihi liabiliti, sekali lagi diulanginya yaitu melebihi liabiliti.

Kesimpulan dari jawapan Najib dapat difahami secara ringkasnya dimana Najib meminta rakyat supaya tidak perlu risau akan pengurusan 1MDB, apapun yang berlaku tidak ada masalah kerana aset yang dimiliki oleh 1MDB melebihi liabiliti.

Mengenai ketelusan pengurusan pula rakyat juga tak perlu khuatir, kerana bukan beliau, Rosmah atau Jho Low yang audit, sebaliknya akan diaudit oleh firma antarabangsa sama seperti PKFZ, cuma 1MDB lebih telus lagi kerana akan disemak semula oleh Ketua Audit Negara dan PAC yang turut mempunyai wakil dari pembangkang. Anda Mampu Mengubahnya.

1 comment:

  1. Assallamualaikum,kami menawarkan urusan pernikahan di selatan thailand (Songkhla @ Narathiwat) mengikut undang2 dan sah disisi ugama. Nikah poligami dan nikah tanpa wali.. selesai nikah terus daftar di konsulat malaysia utk memudahkn daftar di malaysia. Wassalam.
    Klik http://nikahselatanthailand.blogspot.com untuk maklumat lanjut.

    ReplyDelete

Tinggalkan komentar anda untuk dikongsi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...