Tarik Saman - Umno Berjiwa Besar Atau Peguam Umno Mendapat Wang Besar ?

Tindakan UMNO menarik balik saman fitnah terhadap Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Tian Chua dan Setiausaha Agung Pas, Datuk Mustafa Ali bukan bermaksud parti itu tidak serius terhadap pandangan rakyat.

Penegasan itu dinyatakan Penasihat Undang-Undang UMNO, Datuk Mohd. Hafarizam Harun yang turut menolak dakwaan parti itu tidak bertegas dalam isu fitnah yang dibuat oleh pihak lawan.

Malah, jelasnya, tindakan sedemikian merupakan bukti keterbukaan UMNO yang tidak berdendam dan menerima pihak lawan dalam keadaan mereka mengakui kesalahan serta sanggup berubah.

"Tidak bermakna UMNO takut kerana kalau pihak lawan tidak mahu berubah, maka kita tidak akan beralah.

"Tetapi dalam kes terbabit, pihak lawan meminta untuk diselesaikan di luar mahkamah dengan beberapa terma dan akui kesilapan,"

Mohd. Hafarizam memberitahu, UMNO bukan parti yang hanya mahu ke mahkamah tanpa sebab dan asas atau menyaman mana-mana pihak untuk mendapatkan ganjaran wang semata-mata, sebaliknya berpaksi kepada prinsip tidak akan berkompromi jika parti difitnah dan dimalukan.

"Tetapi, jika mereka sanggup menyatakan pendirian sama ada meminta maaf atau menyatakan kekesalan atas apa yang telah dilakukan, UMNO selaku parti siasah sentiasa berjiwa besar kerana imej UMNO bukan sewenang-wenangnya mendapat duit daripada pihak yang disaman," tegasnya.

Ini peguam kerjanya hanya tahu duit, duit duit!, Apa pulak kaitan saman dengan duit ? apakah beliau ingat tujuan parti sama dengan tujuan peguam ? Parti saman kerana MARUAH ? Parti tak perlukan duit tapi parti perlukan kerajaan.

Jika dapat duit sekalipun, duit tu boleh bagi jer kat rumah-rumah kebajikkan, Lainlah kalau peguam, peguam saman kerana DUIT, sebab memang itu kerja peguam. 

Tanpa sebab dan asas ??? Gila ke apa ? Adoiiii Peguam oh Peguam.....!!!

Sepatutnya seorang peguam yang berwibawa dan bertanggungjawab, beliau wajib meneruskan saman dengan mengambil kira beberapa aspek dan kesan daripada fitnah itu kepada kerajaan UmnoBN.

Kalau nak bagi tengok Umno ni berjiwa besar, perlukah Umno ada peguam ??? Bila ada peguam, kerja peguam ni dalam mahkamah atau diluar mahkamah ?

Antara aspek penting yang perlu dilihat adalah faktor masa, dimana fitnah itu berlaku ketika hampirnya pilihanraya, fitnah yang melibatkan nyawa dan pertahanan negara yang berlaku ketika hampir pilihanraya adalah kes yang terlalu serius.
Tidak wajar diberi keampunan selain diberi pengajaran bagi mempertahankan maruah parti orang Melayu yang telah difitnah jahat oleh komplot komunis selain memastikan ianya tidak lagi berulang.

Perlu disedari, bukan semua perkara boleh bertolak ansur, ada perkara kita perlu tegas, jadi bila bertolak ansur dalam perkara yang tidak sepatutnya, bukankah terlalu bodoh namanya itu ?

Antara meneruskan saman dan menarik balik saman tanpa syarat perlu membuat iklan permohonan maaf di semua media-media  utama ? Rujuk SINI. Yang mana lebih baik kepada imej parti ? Berapa ramai masyarakat selepas ini akan memperkatakan bahawa Umno berjiwa besar kerana menarik balik samannya terhadap komunis ?

Bersikap terbuka terhadap tuduhan fitnah melampau sebenarnya tidak menampakkan Umno berjiwa besar, sebaliknya menampakkan seperti Peguam Umno sudah menerima wang besar ? Kalau benar berjiwa besar, awal-awal lagi tak perlu nak failkan saman.

Malang buat seluruh ahli dan penyokong Umno punyai peguam bacul seperti ini, tidak ada apa yang boleh dijadikan bekal semangat untuk berjuang, difitnah si kafir pun masih bertolak ansur lagi ?

Bila Umno dilihat semakin lemah dan gagal mempertahankan haknya yaitu kebenaran sekaligus tunduk kepada si kafir, adakah selepas ini orang Melayu masih menaruh keyakinan bahawa Umno tetap relevan dalam menjaga kepentingan agama bangsa dan negara jika imej atau kepentingan Umno sendiri gagal dipertahankan ??? Anda Mampu Mengubahnya.

1 comment:

  1. Menarik saman bukanlah 'berjiwa besar' tetapi akan diperkatakan UMNO takut kalah di Mahkamah kerana mungkin betul ada konsipirasi? Sebab itu tarik balik saman.

    ReplyDelete

Tinggalkan komentar anda untuk dikongsi.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...