FAKTA DAN DATA - 'TOK PA' JANGAN JADI BUDAK

KOTA BHARU - Pengerusi Umno Kelantan, Datuk Mustapha Mohamad didesak mengemukakan bukti terhadap dakwaannya tanah Rizab Melayu di gadai kepada syarikat bukan bumiputra di Kelantan.

"Saya pohon Mustapha agar mendatangkan data dan fakta keluasan tanah Rizab Melayu di Kelantan yang dipajak kepada syarikat bukan bumiputera, janganlah hanya bercakap tanpa fakta sedangkan anda seorang Menteri!" kata Ketua Penerangan Pemuda PAS Kelantan, Fadhli Shaari dalam kenyataannya.

Sebelum ini, Fadhli dalam kenyataannya berkata, kebanyakan projek yang disebut itu ialah tanah kerajaan yang yang diberi milik kepada agensi-agensi kerajaan negeri termasuk Perbadanan Kemajuan Iktisad Negeri Kelantan (PKINK), Perbadanan Menteri Besar Kelantan, Perbadanan Pembangunan Ladang Rakyat, Perbadanan Bandar Baru Tunjung, Yayasan Islam Kelantan dan Yayasan Kelantan Darulnaim (Yakin).

Ia kemudiannya dimajukan dengan kerjasama syarikat swasta secara pajakan dalam tempoh tertentu misalnya 66 tahun.

Ia sama sekali tidak diberi milik kekal kepada pemaju terlibat dan dilaksanakan berdasarkan pegangan ekuiti kebiasaannya 30 peratus agensi kerajaan dan 70 peratus pemaju.


Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Pembangunan Ladang Rakyat, Dr Nazmi Ghazali Azmi pula berkata, tanah-tanah yang dibangunkan ladang kelapa sawit dengan kerjasama syarikat swasta adalah milik kekal Ladang Rakyat.

Katanya, syarikat swasta hanya diberi izin mengusaha hasil tanaman kelapa sawit di atas tanah tersebut dalam tempoh tertentu.

“Tanah-tanah tersebut adalah milik Ladang Rakyat dan tidak timbul sama sekali tanah berkenaan diserah kepada syarikat swasta,” katanya.

Menurut Fadhli yang juga Setiausaha Akhbar MB Kelantan, kenyataan Mustapha kali ini merupakan kali berikutnya Pengerusi Perhubungan UMNO Kelantan mengeluarkan kenyataan tanpa fakta dan data.
Utusan hari ini menyiarkan kenyataan fitnah dan sensasi dari Mustapha kononnya rakyat Kelantan dianiaya.
Persoalannya
Bergerak atau tidak sebenarnya jentera BN di Kelantan ni, Tok Pa jangan terikut dengan perangai 'budak-budak' kalau benar nak ambil alih Kelantan. Bila sesuatu isu dibangkitkan dan ianya dijawab kembali oleh rejim Pas, sepatutnya kemukakan bukti bukannya membiarkan isu tersebut dijawab kemas begitu sahaja.

Nak tukar kerajaan ni bukan semudah dengan lafaz, bukannya manusia ni boleh bersifat 'kun fayakun' bukan, kalau setakat lafaz dan slogan sahaja boleh merubah kerajaan senanglah macam tu. Seperti isu tangisan ladang rakyat, sampai hari ini bisu tak berjawab.

Berpolitiklah dengan matang, rakyat Kelantan bukannya bodoh macam 'budak' tu Tok Pa, alang-alang menyeluk pekasam biar sampai ke pangkal lengan, janganlah hipokrit nak tipu diri sendiri sebagai penyedap dongeng untuk mengambil alih Kelantan.

Benda mudah jangan nak buat payah, kalau benar bagai dikata, tubuhkanlah 'Jentera Bongkar' untuk turun padang dan mengumpul maklumat, fakta dan bukti bagi membuat pendedahan kepada umum. Itulah kesungguhan dalam usaha menyelamatkan rakyat Kelantan dari terus dianiaya oleh rejim Pas. Anda Mampu Mengubahnya.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komentar anda untuk dikongsi.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...