@NajibRazak Sudah Tidak Lagi Mendengar Denyut Nadi Rakyat Naik Minyak, Dengarlah...

Harga petrol naik lagi, apa sudah jadi ??? Tidak ada lagikah cara lain atau pendekatan yang boleh digunakan selain menaikkan harga minyak ? Apa jua alasan yang diberikan kerajaan mengenai punca kenaikkan harga minyak, sangat sukar untuk diterima oleh rakyat.

Kerajaan yang bertanggungjawab semestinya sedar dimana kenaikkan harga bahan bakar itu akan menyebabkan peningkatan kadar insflasi sekaligus akan menaikkan harga barang keperluan yang lain, mahu tidak mahu rakyat terpaksa menanggung kesan daripada kenaikkan tersebut, apakah kerajaan fikir rakyat selesa dengan kenaikkan itu ?

Sebagai rakyat yang bertanggungjawab pula, usahlah cepat melenting, sebaliknya berilah kepercayaan yang sepenuhnya kepada YAB Perdana Menteri, semoga beliau mampu melakukan keajaiaban dengan pengawalan atau pengekalan harga barangan keperluan yang lain tanpa terkesan dengan kenaikkan harga bahan api berkenaan.

Jangan pula ia menjadi satu 'laba' kepada puak cinabeng untuk meraih keuntungan dengan bersandarkan alasan kenaikkan harga minyak yang tidak seberapa itu sehingga menaikkan harga barangan keperluan yang lain dengan sewenang-wenangnya. Adakah YAB PM boleh memberi jaminan bahawa tidak akan berlaku kenaikkan harga barangan yang lain ekoran kenaikkan harga minyak tersebut ?

Secara kesimpulannya rakyat boleh faham akan keperluan kenaikkan harga minyak atau rasionalisasi subsidi itu, cuma yang menjadi isunya disini adalah mengenai kenaikkan harga barangan keperluan yang lain, biarpun kita mempunyai kementerian yang bertanggungjawab mengawal harga barangan keperluan terbabit, rakyat tidak yakin kementerian itu mampu memperjalankan tanggungjawabnya sejajar dengan kemahuan rakyat.

Sedangkan kerajaan masih mempunyai banyak cara untuk menampung kos subsidi berkaitan tanpa perlu membebankan rakyat yang berpendapatan rendah, jika takrif elektrik boleh di-caj mengikut kadar unit kegunaan, mengapa tidak petrol ? Kalau dilihat pada takrif elektrik sebagaimana lampiran dibawah, kegunaan sehingga 200 unit akan dicaj pada kadar 0.218 seunit, manakala 100 unit berikutnya pada kadar yang berbeza iaitu 0.334 seunit, 100 unit lagi pada kadar 0.400 seunit dan begitulah peningkatan yang keseterusnya.
Namun bagi pembelian petrol ia mungkin berbeza dengan  penggunaan elektrik, tapi jika mahu, kerajaan masih mampu untuk mensyaratkan kepada semua pengusaha stesen minyak supaya mengasingkan diantara pam kereta dan juga pam motosikal dimana ianya mempunyai caj meter yang berbeza.

Mungkin juga kerajaan boleh mengarahkan pengusaha stesen minyak menggunakan pam meter yang lebih canggih dan sudah di-set secara automatik, contohnya, jika pembelian petrol itu berjumlah RM20 kebawah, harga jualan per-liter ialah RM1.90, bagi RM21 keatas pula harga jualan per-liter ialah RM2.12.

Bukankah cara seumpama itu ialah cara transformasi terpimpin ? Justeru difikirkan sangat wajar dilakukan oleh kerajaan serta ia mampu diterima baik oleh rakyat, tidak boleh untuk mengambil pendekatan 'pukul rata' kemudian dialaskan dengan pemberian BR1M, kerana pemberian BR1M itu difahami rakyat ianya langsung tiada kaitan dengan pengurangan subsidi keatas bahan bakar berkenaan, malah pemberian BR1M itu difahamai sebagai hasil dari transformasi serta kecekapan kepimpinan YAB PM didalam menguruskan hal ehwal pelaburan dsbnya. Semoga PM masih mampu untuk mendengar 'denyut nadi rakyat' biarpun pilihanraya sudah berlalu pergi namun akan datang ia menyusul lagi.... Anda Mampu Mengubahnya.

2 comments:

  1. Cinabeng bersorak kegembiraan kerana ads sebab untuk kaut keuntungan dari kejalan harga minyak.Ada class Pemandu An jib gor,Etruscan semoga Anda mengikuti jeJack mentor Wal kuat Tidori&bodohwi

    ReplyDelete
  2. Salam Saudara Blogger yg hebat,

    Pohon link kan pautan ni untuk dikongsi dalam blog sahabat.

    Marilah kita bersama sama berjuang untuk membantu rakyat Malaysia yg dalam kesusahan.

    Bantu mereka yang ditindas dan cuba membawa masalah rakyat untuk kita selesaikan bersama.

    Salam perkenalan
    http://smvonline.blogspot.com/
    https://www.facebook.com/SocialMediaVolunteers

    ReplyDelete

Tinggalkan komentar anda untuk dikongsi.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...