Hj Hadi: Jika Tak Setuju Perlaksanaan Hudud, Terpulanglah

Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, PAS sentiasa konsisten dalam isu hudud walaupun ada yang menentang.

“Isu ini wujud sejak awal 90-an, lebih awal dari PR, sebab itu tiada masalah untuk kita kemukakan (hukuman hudud),” kata Adun Rhu Rendang itu ketika ditemui di luar Dewan pada Persidangan Dun ke-13 di Wisma Darul Iman.

Ahli Parlimen Marang itu turut menegaskan, tidak ada sebarang perjanjian dibuat dalam PR untuk menghalang Pas daripada melaksanakan hukuman hudud dan atas dasar itu pihaknya tetap menyokong Kelantan.

Katanya, jika ada pihak tidak bersetuju dengan usaha melaksanakan undang-undang Islam di Kelantan, itu terpulang kepada mereka.

“Kita konsisten dalam isu ini,” katanya.
 
Sementara itu ketika mengulas isu sama, Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata Pakatan Rakyat mungkin perlu bersama membuat kembali deklarasi berkenaan isu hudud di negara ini.

Anwar bagaimanapun berkata, walaupun sebagai Muslim beliau percaya dengan hukum Allah, pelaksanaannya hanya boleh dilakukan secara jitu jika negara yang diterajui pemerintah yang adil dan mengikut prinsip Islam.

Justeru beliau tetap dengan pendirian agar isu tatakelola diselesaikan terlebih dahulu sebelum hudud diimplementasikan.

"Apa keutamaannya, keamanan, keadilan dan kebajikan rakyat harus diberikan keutamaan.

"Saya menjemput PAS datang membincangkan secara penuh isu ini. Seluruh pemimpin Pakatan perlu membahaskan perkara ini ," kata beliau dalam sidang media di ibu pejabat PKJR di Petaling Jaya hari ini.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komentar anda untuk dikongsi.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...