Kos Operasi Mencari MH370 Paling Mahal Dalam Sejarah Penerbangan Di Dunia

SYDNEY - Usaha mencari pesawat Malaysian Airlines MH370 yang hilang dan masih lagi diteruskan telah menelan kos beratus-ratus juta dolar.

Bagagimanapun ia menjadi operasi carian yang paling mahal dalam sejarah penerbangan dengan menyaksikan 26 negara menyumbang bantuan aset termasuklah kapal terbang, kapal, kapal selam dan satelit.

Usaha carian yang telah memasuki tempoh sebulan dianggarkan oleh Reuters menelan kos sekurang-kurangnya AS$44juta (26 juta paun) yang telah dibelanjakan untuk menempatkan kapal dan kapal terbang tentera di Laut China Selatan dan selatan Lautan Hindi oleh Australia, China, Amerika Syarikat dan Vietnam.

Angka itu berdasarkan statistik pasukan pertahanan mengenai kos setiap jam pelbagai aset yang dianggarkan oleh penganalisis pertahanan serta kos yang dilaporkan oleh Pentagon.

Angka untuk bulan pertama operasi mencari itu hampir menyamai perbelanjaan rasmi €32 juta (26 juta paun) dalam pencarian Penerbangan Air France AF447 yang terhempas yang dilakukan dalam jangka masa dua tahun di Lautan Atlantik pada tahun 2009.

Pakar-pakar penyelamat berkata kos sebenar bagi operasi Air France boleh menjadi tiga atau empat kali lebih tinggi daripada angka rasmi, namun jumlah untuk carian semasa ini dijangka mencecah beratus-ratus juta dolar.

Anggaran AS$44 juta untuk MH370 itu juga tidak merangkumi semua aset pertahanan yang digunakan oleh negara-negara termasuk Britain, Perancis , New Zealand dan Korea Selatan dan tidak termasuk kos-kos lain seperti pesawat awam, penginapan beratus-ratus kakitangan dan perbelanjaan bagi penganalisis perisikan di seluruh dunia.

Britain menghantar sebuah kapal selam berkuasa nuklear, HMS Tireless untuk membantu carian, tanpa mendedahkan lokasi sebelumnya.

Angus Houston, Ketua Marsyal Udara bersara yang bertanggungjawab bagi carian antarabangsa yang diterajui Australia pada Jumaat berkata beliau akan memberi anggaran keseluruhan kos pada masa akan datang.

"Ia memerlukan wang yang banyak," katanya. - Mstar

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komentar anda untuk dikongsi.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...