Pejuang Yang Terkorban Di Lahad Datu Bukan Syahid 'Dunia Akhirat' - Ketua Dewan Ulamak Pas

KUALA TERENGGANU – Ketua Dewan Ulama Pas Pusat, Datuk Harun Taib mendakwa anggota dan pegawai keselamatan yang terkorban dalam insiden pencerobohan dan tembakan di Sabah hanyalah sebagai 'syahid dunia' bukannya 'syahid dunia akhirat'.

“Kalau mereka mahu pertahan negara itu (mati) syahid (iaitu) syahid dunia, bukan syahid dunia akhirat,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media sempena Majlis Makan Malam Dana Pilihan Raya Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) Parlimen Kuala Nerus, di Kuala Ibai, di sini.

Harun yang juga Adun Manir berkata, syahid ada dua iaitu syahid dunia dan syahid dunia akhirat.

Bagaimanapun beliau menjelaskan, kematian perwira terbabit tidak dikategorikan syahid dunia akhirat kerana tidak jelas niat sebenar mereka sama ada untuk pertahankan negara, membela Islam atau sebab-sebab lain.

“Syahid dunia akhirat ini adalah syahid memperjuangkan dan mempertahankan Islam atau mengembangkan Islam. Jadi, apabila mati di medan perang maka dikata syahid dunia akhirat," katanya.

Kenapalah pemimpin-pemimpin Pas ni selalu menyakitkan hati umat Islam, asal saja tidak berjuang dengan Pas, kehidupan serta kematian mereka akan dicuba sedaya upaya untuk dipertikaikannya. Apa salahnya kita kata pejuang negara kita yang terkorban itu syahid, tak perlulah nak panjangkan sampai kepada syahid dunia dan syahid akhirat, cukup saja sekadar syahid.

Ini kerana, tentang niat itu perkara didalam hati, tiada siapa yang tahu melainkan Allah, apabila kita sendiri tidak jelas akan niat pejuang yang terkorban itu, kenapa kita memilih untuk meletakkan ia sekadar 'syahid dunia' dan bukannya syahid dunia akhirat, apakah kerana politik ? Jika niat pejuang itu untuk mempertahankan Islam bagaimana ?, adilkah kita untuk melabel ianya sekadar syahid dunia.

Apabila kita sebut mempertahankan negara, maknanya ia sudah merangkumi Islam, kalau negara huru-hara diserang pengganas, apakah kita masih boleh melaksanakan ibadah dengan aman dan sempurna ? menjalani kehidupan sebagai muslim dengan sempurna.

Agaknya berapa orang dah pemimpin Pas ni yang mati mempertahankan Islam di medan perang? hormatilah perasaan waris-waris pejuang dengan kita tidak mempertikaikan pengorbanan nyawa mereka untuk mempertahankan agama bangsa dan negara.

Sedarlah, berapa besar jasa kita kepada negara ini untuk kita tidak menghargai kepada mereka yang mempertaruhkan nyawa demi keamanan kita sehingga layaknya untuk kita mengtakrifkan pejuang yang terkorban itu hanya syahid dunia. Anda Mampu Mengubahnya.

Rasulullah pernah bertanya kepada para sahabat: “Siapakah yang dikira syahid menurut kamu?” Para sahabat berkata: “Orang yang dibunuh dijalan Allah, merekalah orang Syahid.” Rasulullah berkata: “Kalau begitu, umat aku akan sedikit (kerana bukan semua yang turun berperang)” Mereka pula bertanya: “Kalau begitu, sipakah mereka wahai Rasulullah?” lantas Rasulullah berkata: “Siapa yang dibunh dijalan Allah (jihad perang) maka di syahid, dan siapa yang mati dijalan Allah maka di syahid, dan siapa mati akibat taun maka dia syahid, dan siapa mati (akibat penyakit diperutnya) maka dia syahid.”

Daripada Abi Akwar Said bin Zaid Amru bin Nufel RA (beliau adalah salah seorang antara sepuluh orang yang disaksikan akan memasuki syurga) katanya,: Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda:

“Sesiapa yang terbunuh kerana membela harta yang dimilikinya maka matinya adalah mati syahid, dan sesiapa yang terbunuh kerana membela dirinya dari dibunuh oleh orang lain, maka matinya adalah mati syahid, dan sesiapa yang terbunuh kerana mempertahankan agamanya (agama Islam) matinya adalah mati syahid, dan sesiapa yang terbunuh kerana mempertahankan keluarganya daripada diceroboh, matinya juga adalah mati syahid.”

31 comments:

  1. PAS percaya mati syahid jika mati sedang mantat bini orang di bilek 121.

    ReplyDelete
  2. Kasihan Harun Taib.. EGO nya sebagai ketua Dewan Ulamak telah menutupi Ilmu Alquran dan Al Hadis...inilah ciri2 ulamak akhir zaman seperti yang dinyatakan oleh Rasulullah SAW...Mereka sepatutnya menunjukkan jalan yang lurus sebaliknya semakin menyesatkan UMMAH dengan ilmu sesatnyer..

    exPAS 2013

    ReplyDelete
  3. PAS percaya mati syahid jika mati sedang beri ceramah pada bini orang di bilek hotel pukol 3 pagi.

    ReplyDelete
  4. PAS percaya mati syahid jika mampos sedang mempertahankan parti DAP Kafir Harbi Kominis dan mempertahankan Ketua Pakatan Haram Jadah mereka yg penuh dgn maksiat dan perbuatan keji.

    ReplyDelete
  5. En Haron Taib, jiran saya dan seorang lagi kenalan rapat sedang berjuang di Lahad Datu. Biar saya perincikan apa yang kami bincangkan sebelum mereka ini meninggalkan rumah untuk ke sana. Kiram menuntut Sabah secara keganasan. Kiram di bawah telunjuk Filipina (asal nama Philipina = 'rakyat' Raja Philip Sepanyol). Filipina sampai mati pun tak akan merdekakan Sulu - ini fakta. Sabah sekarang berada di dalam Malaysia secara pilihan (pungutan suara persetujuan majoriti baik orang Islam mahupun bukan Islam). Secara sukarela juga, rakyat Sabah memilih perlembagaan Malaysia yang AGAMA rasminya ISLAM tetapi hak agama lain dijamin. Jika kiram berjaya merampas Sabah secara bersenjata, wilayah Sabah-Sulu paling kuat pun diberi taraf autonomi oleh Filipina tetapi perlembagaan masih di bawah Manila. Agama rasmi Filipina adalah Khatolik. Pada hemat rakan2 yg berjuang, secara tidak langsung perjuangan mereka adalah mempertahankan perlembagaan negara dan ISLAM. Jika Anwar Ibrahim pula, beria-ia mahu melepaskan Sabah kepada Sulu (dan akhirnya Filipina), ia berusaha melepaskan ISLAM dari bumi Sabah. Lihatlah perbezaannya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tepat sekali!

      Lagipun Ustaz Datok Hasan Din Al-Hafiz (adik sahabat dia juga tuh) dah banyak kali terangkan pasal mati syahid di TV. Dan menurut Datok Hasan, mati syahid (menurut yg disepakati oleh jumhur ulamak) ada 3 JENIS! bukan dua aje...yakni: syahid dunia, syahid akhirat dan syahid dunia akhirat. Kalau ikut takrifan yg diberi oleh Datok Hasan, jelas bahawa perwira kita mati syahid akhirat.

      Dan Majlis Fatwa Kebangsaan juga dah keluarkan fatwa bahawa para perwira kita mati syahid akhirat.

      Tapi...apa-apa pun soal niat itu hak Allah. Walaupun majlis Fatwa kata mereka mati syahid akhirat (bukan syahid dunia akhirat dimana jenazah tidak perlu dimandi, dikafan) tapi sekiranya ketika mereka melepaskan peluru atau menyerang musuh mulut dan hati mereka mengatakan kerana Allah.. disisi Allah hanya Allah yg berhak memberi darjat yg setaraf dengan kematian mereka. Kita dan Harun Taib tak tahu apa yg ada dalam hati mereka.

      Kenapa Harun Taib ni nak spin berputar-putar ni? Saja nak buat statement bodoh ATAU saja nak tunjuk muka kat media?

      Delete
  6. Kalau dia mengaku pejuang yang mati itu mati syahid, dia bukan pemimpin pas tulen. Sifat munafik adalah asas perjuangan puak khawarij pasyrik.PASYIRIK.

    ReplyDelete
  7. Bagi harun taib klu mati masa makan babi adalah mati syahid dunia akhirat.

    ReplyDelete
  8. Boleh percaye ke si tue kutuk ni punye cakap.....die pon mabok ngan arahan kafir DAP...bodoh. ..tinggi mana ilmu die....
    ORANG TUE BERJAMBANG NI CAKAP, 1 SEN PON AKU TAK KAN PERCAYA....PUIHHHH!!!!!!

    ReplyDelete
  9. PAS MAMPOS AGAMA, BANGSA DAN NEGARA SELAMAT!!

    ReplyDelete
  10. Negara tak perlukan Parti Hipokrit yang memperalatkan Agama Suci Islam!!

    KULTUS PAS HARAM JADAH!!

    ReplyDelete
  11. Ambo tok heran lgsg dgn tebaak puok2 nih. Kalu hk ado kaitan dgn negara, pemerintah & kerajaan hok merintoh loni, mako keluar la fatwa kapir, toghut... pado ambo padey doh tue jak2 dok saim denga kapir DAP. Pado ambo lok ke dio la kalu sero dio gagoh denga cagho lagu tue... sbb sejarah membuktikey 50 tahun dok belawey x rajin meney pun betuk krjaan pusat puok2 nie. Kalu oghe tue ikhlas mako dio akan dok diam2 mikir bakpo lamo doh dok lawey tp Allah tok wi meney sapo ko hari nie. Pado pasukan kesalamatan - x kiro agensi gapo pun hok dok brjuang di lahad datu & di mana sekalipun... xsoh amek cagho dgn puok2 nih! Hanya Allah yg menetukan redho-Nya ke atas setiap umat hk mati ~ syahid @ x syahid. Bukey puok2 nih hok menetukan syurga nerako. Cuma sntiasa perbaiki niat, itikad, amalan... jgn sesekali lari dari panduan islam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah teman setuju benar..

      Delete
  12. Hancur PAS!!

    Bangsa bersatu untuk menhancurkan Bangsa lain yg Biadap dan Harbi !!

    ReplyDelete
  13. kenyataan sll mengkafrkan org lain sdngkn org yg dkfrkan itu islam mk sy nshtkan kpd umat islam hati2 dg muslihat syiah@yg sefahaman dg mrk yg ingin menghapuskn aqidah islam yg sebenar yaitu ahlussunnah waljama'ah wallahu alam.

    ReplyDelete
  14. parti tupperware3/17/2013 11:15 AM

    Memang bukan mati syahid sbb bukan askar P*S. Tak dapat masuk syurga P*S. Saper2 yg berkhidmat dgn kjaan kan dah dilabel kafir... Tp, kalu masuk D*P or P*R, bolehsyahid, tak kira agama. Wira lahad datu, insyaAllah adalah syahid, kalau taksyahid pun, ramai yg setuju kematian mrk yg mulia krn prtahan negara. InsyaAllah, semoga mereka peroleh syurga dan dikalangan org beriman. Dia blh ckp mati katak ke, tak syahid dunia akhir ker, atau apa2 la. Yg pasti, Allah yg memberi rahmat dan syafaat. Selagi dia adalah seorang muslim, bukan hak kita menjatuhkan hukum. Sedih dgn mentaliti P*S. Semoga pemimpin mrk cepat sedar yg mrk sbrnya boneka kpd dua lg yg sama jahat.

    ReplyDelete
  15. Boleh pakai ke cakap2 tok Harun ni, harap jambang je putih hati hitam, isu2 besar melibatkan puak depa senyap je, tapi perkara2 kerja Allah ni sibuk pulak meletakkan taraf, macam mati syahid tu....sapa kita nak menentukan kedudukan syahid seseorang bukan kita tahu apa niat anggota itu ketika berjuang. Namun melihat pada zahirnya mereka merjuang mempertahankan agama dan negara, jadi mati syahidlah tu....samada dunia akhiratke apa ke bukan hak kita nak menilai, kita anggap mereka dalam kategori syahid je.....harap Datok Harun duduk umah le diam2 jangan banyak cakap. lagi banyak cakap lagi keliru orang....

    ReplyDelete
  16. tngk muka org tua ni pun dah x nmpak seri iman lg dah.. rs mcm nk penyepak kat muka org tua ni... kalau dah jadi anjing kapir DAP mcm ni lah jadinya.. harun taib ni bkn lg islam dah kalau bercakap seolah-olah dia tu tuhan buleh menentukan ketentuan Illahi..

    ReplyDelete
  17. Syaratsyarat mati syahid PAS
    Mesti sokong Mat Sabu 121
    Mesti sokong dan pertahan peliwat negara

    Confirm mati kamu mati syahid

    ReplyDelete
  18. Mohon penerangan lebih lanjut dari Dato harun taib,

    “Kalau mereka mahu pertahan negara itu (mati) syahid (iaitu) syahid dunia, bukan syahid dunia akhirat,”

    bukan kah malaysia negara islam? atau PAS islam adalah yang sebenarnya? tunjukkan dalil PAS ISlam adakah yang benar?

    adakah Datuk harun taib berkata anggota keselamatan yang mati kerana mereka tidak berjuang diatas landasan islam PAS?

    dimanakah hadis mengatakan ada `syahid dunia' dan `akhirat'?

    bukan kah hadis itu sendiri terdapat berbagai interprasi untuk menyokong setiap nas itu?

    Rasullullah SAW hanya menyebut syahid sahaja, ada dia sebut syahid dunia atau syahid akhirat? dimanakah Quran dan Hadis yang digunakan untuk menyokong Dato Harun ini?

    Sila jelaskan dengan lebih terperinci kerana manusia ni dikurniakan untuk berfikir yang baik dan tidak baik....

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko agak2 ler...ilmu xkemana bermacam2 mengata... betul ke ko nih rujuk al-quran n hadis.....x jumpe2 ke syahid dunia....syahid akhirat n syahid dunia akhirat..... ko pegi jupe mufti kat negeri ko lah senang cite br paham ye.....aduiii.... hampesss...

      Delete
  19. Mati syahid bagi PAS ialah semasa...

    1. berjuang menyontot bini dr belakang...

    2. berjuang atas katil dgn bini org

    3. berjuang menyonglap wet anak yatim

    4. berjuang mengkafirkan org Islam len

    5. berjuang menjatohkn kjaan pimpinan org Islam

    6. bersekongkol dgn HARBI utk jatohkn org Islam...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tambah lagi satu syadid!
      Mati masa Pasang bendera PAS

      Delete
  20. Bodoh betul fatwa dafuq ni, dalam hadis kalau mati tertimpa bangunan di rumah sediri di kira syahid,hal dunia dan akhirat hak Allah, apalah bengang sangat buat malukan ulama-ulama yang PAS yang memang berpegang teguh dengan Islam,Kittab dan assunah... Asalkan islam, dapat penyakit pes dan tinggal di rumah runtuhan sendiri dikatakan syahid.

    Dan soal syahid atas niat seseorang dan bukan ditentukan dengan fatwa bodoh.... saya malu betul dengan pembangkang,sepatutnya beri contoh terbaik sebab merupakan pembangkang terlama bertapak dan aktif memperjuangkan islam tetapi sayangnya ramai pengikut parti pembangkang terdiri daripada orang tidak sekolah dan cetek agama ,anak muda yang 'loser',bekas pesakit mental,orang obssesive agama dengan cara keterlaluan,orang kampung yang tak ada clue,dan saya dulu penyokong PAS tapi melihat fatwa mengarut menyebabkan saya tepuk dahi dan berfikir dua kali

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sokong!!!! Semuga Allah bagi hidayah dan petunjuk kepada puak puak yg bengong ni (tapi nak bagi fatwa juga)

      Delete
  21. Haron Taib masih terikat dengan amanat Hadi.

    ReplyDelete
  22. Tak apalah bukan PAS yang tentukan syahid seorang Islam.

    ReplyDelete
  23. ramainya si mangkuk hayung yg xtau maksud syahid....pii nuh buka hadiss baca habis2 khatam juta2 kali kot2 xpaham jugak.... pakat nk jd ustaz lak yer korang igt mcm matematik ke main ilmu akal jer.... aduii....percayalah sgt majlis fatwa yg songsang tu...statement pun korang baca dlm paper utusan muslihat dgr sdiri dari mulut dia tu bersamaan x dgn hadis....kakaka....waima haprak....

    ReplyDelete
  24. huhuhuhuhu..... agak2 la weiiii

    ReplyDelete
  25. http://kmwicbmwid.blogspot.com/2011/09/memalidedahkan-kezalimanbongkarkan.html

    sama-sama sedekah al fatihah kepada para syahid di lahad datu dan memali..
    syahid dunia or dunia/akhirat itu urusan Allah S.W.T..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ulama yg berpegang dgn syariat je.. Hehe.. Terikat.. Hakikat.. Dan Makrifat tkde.. Itu le jdinye.. Hehe.

      Delete

Tinggalkan komentar anda untuk dikongsi.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...