Perkembangan Terkini Di Lahad Datu, 3 Kejadian Berasingan

Sidang Media oleh YDH Ketua Polis Negara 3 Mac 2013 (Ahad), menyatakan bahawa dalam OPS SULU ini terdapat 3 kejadian iaitu yang pertama kejadian di Kampung Tanduo, Lahad Datu di mana keadaan terkawal dan penceroboh berada dalam kepungan pihak keselamatan kita, PDRM dan ATM berkerjasama untuk menamatkan konflik ini. Setakat ini polis telah berjaya menangkap 3 penceroboh yang cuba melepaskan diri dari kepungan polis di Kampung Tanduo.

Kejadian kedua ialah yang berlaku di daerah Kunak di mana maklumat diterima terdapat satu pendaratan penceroboh di antara Kg. Lormalong dan Kg. Dasar Lama. Seramai 10 orang disyaki orang asing, 3 daripadanya bersenjata dan kini bersembunyi di sebuah rumah. VAT 69 telah dihantar untuk "ground assesment" dan bertindak.

Seterusnya kejadian ke 3 pula berlaku pada 2 Mac 2013 jam 1830hrs. Di mana sepasukan anggota polis telah diserang hendap oleh suspek dengan menggunakan senjatapi sewaktu mereka membuat serbuan di kampung Sri Jaya Simunul, Semporna. Serbuan tersebut telah dijalankan berikutan maklumat diterima dimana penjenayah ini dipercayai berada dikawasan tersebut dan mempunyai senjatapi.

Dalam serbuan itu, dipercayai 5 orang pegawai/anggota polis terkorban manakala dipihak penceroboh 2 orang terkorban. Berikutan insiden ini pihak polis juga telah mengepung kawasan sekitar di mana penceroboh ini bersembunyi. Butir-butir lengkap pegawai/anggota polis yang terkorban belum dapat didedahkan buat masa ini bagi menghormati keluarga mangsa.

YDH Ketua Polis Negara memberi nasihat kepada orang ramai supaya jangan merasa cemas dan panik serta jangan mendengar khabar angin dan berita yang tidak berasas. Jika merasa ragu-ragu orang ramai bolehlah menghubungi pihak polis di balai berdekatan atau melayari laman website facebook PDRM Sabah.

Setakat ini tidak ada perintah berkurung diistiharkan di mana-mana daerah di Negeri Sabah - Facebook PDRM

35 comments:

  1. LAGI RAMAI POLIS YG MATI, LAGI BAGUS. SUPAYA MEREKA SEDAR BAHAWA NI SEMUA BERPUNCA DRP PEMBERIAN IC OLEH UMNO KEPARAT. KAPADA POLIS SELURUH MALAYSIA, BERILAH SOKONGAN KEPADA UMNO TANPA BERBELAH BAGI. HIDUP MELAYU.

    ReplyDelete
    Replies
    1. statement BODOH!!!!!!

      Delete
    2. termasuk pemberian ic masa dharurat dulu...

      Delete
    3. Sial la kau nih

      Delete
    4. hoi babi anon 3.02pm. pantat mak lu. bodoh macam lu negara akan lingkup. PANTAT LU

      Delete
    5. hati kau busuk..ada ka patut cakap lagi ramai polis mati lagi bagus..orang pertahan negara...sampah macam kau cuma tau maki hamun...pengecut.Bangkai masyarakat macam kau ni bagus saja sulu bawa laribuat tawanan perang atau jadi maskot kerajaan sulu saja.

      Delete
    6. kalau aku tahu @ jumpa si petualangni...mampuslah kau aku kerjakan..rakan2 muslim doakan keselamatan pejuang2 kita diperbatasan...doakan juga sipetualang ni agar segera insaf sebelum ajal menjelma..amin

      Delete
    7. saya tdk stuju lngsng

      Delete
  2. salam..
    mungkin dah sampai masanya kita mohon sebarkan rakyat Malaysia muslim khususnya untuk menjalankan solat hajat bagi memohon perlindungan Allah supaya perwira kita selamat di perbatasan dan semoga Malaysia khasnya Sabah di kembalikan keamanan. ini lebih afdal dari menyumpah seranah individu2 terbabit.. Buat tambah stress ramai pihak n tak mengubah pun pendirian suara2 fb anda didengari.. hebahkan lah cadangan solat hajat ini agar terdetik di hati ramai rakyat Malaysia utk sama-sama memohon doa ke hadrat ILAHI demi Malaysia tercinta.. jangan bimbang dengan dalang2 (jika ada)..pembalasan utk mereka pasti akan sampai.. kita yang waras teruskan perjuangan dan usaha walau dengan apa cara sekalipun.. Tolonglah para perwira kita di perbatasan.melalui DOA dan SOLAT HAJAT kerana ini yg kita termampu drpd menjadi wartawan d FB yg blh mengeruhkn lg suasana. ketepikaan pandangan politik dan doa berunsur politik. salam

    ReplyDelete
  3. PIGI RAHHH. UMNO TAK BOLEH DIMAAFKAN LAGI. SETIAP KALI NAK KALAH TIMBULKAN HURU HARA. RAKYAT JANGAN TERTIPU LAGI. UMNO PERLU DINYAHKAN DARI PUTRAJAYA.

    ReplyDelete
    Replies
    1. statement BODOH!!!!

      Delete
    2. mmg statement bodo.aku suka umno.ko blah dari malaysia

      Delete
    3. agaknya penyokong PR diatas la yg buat kenyataan lagi ramai polis mati lagi bagus. Kalau macam ni la perangai penyokong PR nampak sgt sesat dan terpesong otaknya. tak pun cacat. Org nak join PR pun terus tak jadi.

      Delete
    4. Tolong la jaga perairan tu. Mana kapal selam. Ni dah sampai tiga pendaratan kat perairan tu.....Berdasarkan kepada situasi semasa di Filipina tu mungkin akan berlaku banyak lagi perdaratan gerakan bersenjata akibat kekecuhan hasil dari Perjanjian Filipina - Moro.

      Delete
  4. Salam.....
    Apalah yg dok tuduh macam-macam ni, asyik dok tuduh umno & kerajaan sedarlah sikit, jgn ingat angota kita yg berjuang tu bertugas kerana umno atau pr, bukankah mereka itu berjuang menjaga keamanan negara tercinta, sudahlah tolonglah wira kita doakan mereka selamat, jgn asyik politik dicampurkan dgn keselamatan negara....

    ReplyDelete
  5. bangsat punya manusia yang kata nie semua lakonan politik....jahanam la kau bangsat...jgn duduk malaysia....haram jadah punya orang!!!

    ReplyDelete
  6. hoi jahaanam! letak nama ko sini!!!! mendidih sungguh aku ni! sedara aku mati ko kata bagus!!! bangsat!!!!

    ReplyDelete
  7. Nk buat mcm aman ISA da tak ada., Polis tinggal Gusi..Benar kata kata akhir TS Mua Hasan Bekas KPN..campur tangan Pihak atasan KDN ...POlis bertempuh lama sangat mekera pun membuat rancangan untuk serang POlis..mereka tu pejuang ..sejak kecil da guna senjata..warga suku da merata di sabah

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam..takziah buat sanak saudara wira2 negara yg terkorban.kita doakan pdrm,atm yg bertugas agar selamat.jgn buang nasa lagi TUAN2 besar pdrm,atm!kerahkan semua anggota elite menggempur pengganas keparat yg tak sedar diri tu!tak payah la nak tunggu2 lagi,takkan nak tunggu lagi ramai anggota pdrm yg terkorban baru nak btindak????buat ape senjata2 canggih tu simpan kat stor?gempurrr sampai pupus bangsa keparat yg tak tau diuntung tu!!!dah la merempat kat negeri org,nak mengganas plk tu!sial lu pelipin busuk!!!!!bangsat bangsa suluk!!!

      Delete
  8. al-fatihah bt anggota keselamatan yg terkorban..dan takziah bt keluarga mereka.seharusnya insiden di lahad datu,semporna dan kunak jgn dipolitikkan.kita sbgi rakyat malaysia perlu bersatu hati.jgn biarkan org luar memporak perandakan perpaduan kita..pesananku buat rakyat sabah,,mari kita bersatu hati.dan kalau perlu berjuang untuk mempertahankan negeri sabah,ayuh kita berjuang..sabah adalah negeri kita..sabah adalah malaysia..aku anak sabah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang yang kata jangan politik tu yang politik lebih.

      Delete
  9. ak pelik la nape polis yg nk tnjuk hebat dlm keadaan mcm ni...bkan polis yg spatutnye kt sane skrang, tp ATM yg layak ade kt sane...jgn nk tnjuk hebat sampai ade nyawa yg terkorban..ketua polis negara spatutnya brtgungjawab. kalu kail panjang sejengkal, jgn laut nk diduga..serahkan semuanya pada ATM.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko nie,bodoh biar bertempat boleh x?

      Delete
    2. wahai saudara mari sy terangkan sedikit knp ATM x diaturgerakkan terlebih dahulu. sbljum tu sy nk tyer adakah yang menceroboh sabah itu merupakan anggota tentera? tidak bukan. mereka hanya sekumpulan lelaki bersenjata yang menceroboh masuk. secara langsung mereka ini adalah terrorist. Dalam undang-undang Malaysia bila negara berhadapan dengan kumpulan pengganas mmg itu adalah tanggungjawab pihak PDRM dan ATM di minta utk membantu sebarang usaha yang dilaksakan oleh PDRM. Dia akan berubah menjadi tanggungjwab ATM apabila pihak PDRM mmg sudah tidak mampu mengawal keadaan samam seperti waktu kita mengalahkan ancaman komunis dalam negara kita. ko igt komunis tanggung jawab ATM ke? tidak pada asalnya. ingat ATM lawannya adalah tentera yang terlatih maksudnya ancaman bersenjata yg datang dari negara lain. Dalam kes lahat datu ini, kerajaan hndak memberhentikan segera situasi pencerobohan ini. maka PDRM telah meminta ATM utk melaksanakan offensif operation. jesteru Panglima ATM dengan hanya setelah mendapat RESTU dari YDP AGONG barulah op serangan besar2an ini dilaksanakan oleh ketumbukan tentera kita bagi menjamin kelangsungan kesejahteraan dan keamanan negara ini. Dan tentera akan ambil alih sepenuhnya operasi atau negeri sabah jika perintah darurat diistiharkan. yang mana pada waktu itu polis pun di bawah kuasa tentera MARTIAL LAW. (PEMERINTAHAN KUKU BESI) jgn mintak perkara ini berlaku. Kami sangup lakukan ape saja demi keamanan negara ini.

      Delete
  10. Kenapa lah org atas nie tak faham bahasa knp skrg polis yg ambil alih bukan ATM.. ko nak malaysia nie berperang ker...klo tak tahu undang2 jgn cakap banyak....pegi cari laman web nie kenapa tambahkan ilmu didada bukan asyik nak menyalahkan org saje....aku haraplah org yang komen biar polis ramai mati nie satu ahli keluarga dia ditimpa bencana sbb mulut puaka dia..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe sabar..... jgn doa x baik... kita doa sma kut2 otak dia tu betul skit... almaklumla senget kut.

      Delete
  11. Biasa la penyokong kaki jubur.. apa yg dia tahu..

    ReplyDelete
  12. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  13. Hoi.. ko ingat umno ka yg buat kejadian ne?? Ko ne kenapa?? KAlau kau tu kuat sangat, sini laa kau datang lahad datu baru kau deal sama ne terrorist sulu.. askar xbuli ambil alih sebab tu keadaan akan tukar jdi darurat n semua urang kena tembak include orang awam.. tulaa polis ambilalih selagi mana yg mampu.. ne bukan permainan politik laa.. cukup bagus polis nak halau durang semua.. terima kasih pdrm..aku heran laa kamurang ne buli kaitkan emua ne sama politic..where's your head??

    ReplyDelete
  14. Terima Kasih kepada saudara dan saudari yang menyokong pasukan keselamatan. kami x minta ape2 dari kalian semua cukup sekadar doa utk kejayaan kami walaupun harga utk kejayaan itu adalah nyawa kami.

    ReplyDelete
  15. Baca perjanjian geneva,,,, mereka yg nak malaysia lumpuh menunggu masa kerajaan langgar perjanjian tu,, sya sebagai isteri bangga dgn pengorbanan suami, demi allah n demi negara, serta rakyat. Cuma bg org muslim, segera sedar beginilah permulaan sebuah negara islam musnah, ANGKATLAH KEDUA TANGAN DAN BERDOA KPD ALLAH ,,jgn sehingga kita sudah musnah baru kita ingat kpdnya... andai suami ku syahid,, aku bangga dan redha krn ia pengorbanan suamiku dan sesungguhnya allah memisahkan kami didunia...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Subhanallah bgtu besar pngorbanan mu wahai isteri.kita doa semuanya selamat ya....

      Delete
  16. Ko yg nak mampus sgtkan.... ha mei dtg lahad datu jadi komando x terlatih..... aku rasa memang terkota ckp ko nak sgt mampus kan?

    ReplyDelete
  17. Saya x sokong umno@pr....TAPI SAYA SOKONG ORANG MELAYU. Btui2 melayu maaa....ada melayu lg ka?

    ReplyDelete

Tinggalkan komentar anda untuk dikongsi.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...