Video - Tanya Rafizi ! Kenapa Harga Kereta Tak Turun ? U Darimana ? U Ulang I Saman

Cuba bayangkan kiranya PR berjaya kuasai Putrajaya, dan wartawan Agenda Daily tanya dengan Rafizi Rameli, apsal kereta-kereta mewah jer turun harga, kereta-kereta biasa tak turun harga, apa Rafizi akan jawab ?

Samalah juga dengan soalan wartawan AD yaitu kenapa hanya saman blogger Papagomo sahaja, kenapa tidak saman juga Datuk 'T' ?.

Apakah jawapan yang mempergunakan agama secara salah yaitu tentang firman Allah Taala hendak dijadikan jawapan kepada soalan yang cukup simple itu. Atau relevankah dengan mempersoalkan darimana datangnya wartawan yang bertanya akan soalan itu ?

Rafizi langsung tidak menunjukkan kewarasan berfikir secara matang, jauh berbeza dengan apa yang dilaung-laungkan oleh PR selama ini,

Kedua, dapat juga kita bandingkan antara ketokohan yang ada didalam kepimpinan BN, sistem telus dan 'transparent' yang diamalkan oleh BN selama ini jelas melahirkan pemimpin yang punyai kredibiliti dan bertanggungjawab biarpun berhadapan dengan satu keadaan yang mungkin getir bagi mereka yang tidak telus.

Namun apa yang dapat kita saksikan perbezaan antara dua pemimpin muda Rafizi Rameli yang juga Pengarah Strategi PR dan Tun Faisal Ismail Aziz, Pengerusi Unit Media Baru tentang bagaimana ia menjawab setiap persoalan yang diajukan jauh berbeza.

1.) Kebebasan Media - 50 tahun Umno memerintah, kenapa tidak memberi ruang keadilan kepada pembangkang untuk berhujah di media arus perdana.

2.) Debat - Kenapa Najib tidak berani berdebat dengan Anwar.

3) Pembunuhan Altantuya - Kenapa isu melibatkan pembunuhan Altantuya tidak mendapat keadilan.

Soalan-soalan panas itu bagaimanapun dijawab dengan penuh tanggungjawab tanpa mempertikaikan mahasiswa yang bertanya seperti "U darimana ? Kenapa u tak tanya Anwar ada liwat Saiful ke tidak?

Atau mungkin jika tak bertanggungjawab Tun Faisal boleh mengambil jalan mudah untuk menjawab soalan-soalan itu dengan "U ulang sekali lagi i saman". Maka itulah hakikatnya kepimpinan menerusi tauladan. 

Bagaimana cara Anwar Ibrahim menjawab soalan, begitu jugalah dengan Rafizi, dan begitu jugalah sebaliknya. Anda mampu Mengubahnya.

2 comments:

  1. !) TAK CUKUP DENGAN CERAMAH SEPANJANG MASA, MEDIA SELANGOR, MAKLUMAT PEMBANGKANG DARI INTERNET. NAK LAGI LEBIH. INILAH YANG BERI BETIS NAK PAHA...

    2) NAK BERDEBAT DENGAN PM SEDANGKAN DENGAN WARTAWAN PUN LARI2 JAWAB... PM BANYAK KERJA NAK URUS TADBIR NEGARA SUPAYA KITA BOLEH HIDUP DENGAN EKONOMI BERTAMBAH BAIK. KALAU ASYIK BERCAKAP BILA NAK BUAT KERJA? ACTION SPEAKS LOUDER THAN WORDS....

    3) KES ALTANTUYA YANG SORANG TU SIBUK NAK TAHU SEBAB DENGAN MOTIF JAHAT NAK KAITKAN DENGAN PM, YANG MAHASISWA MELAYU RAMAI YANG GAGAL TAK LULUS UNIVERSITI SEBAB SIBUK NAK BERDEMONSTRASI, KENAPA TAK LIHAT ISU INI. SEMUA MAHASISWA YANG SIBUK NAK BERPOLITIK NI SEMUA NAK JADI PENYANGAK BANGSA. BILA DAH TUA BARU SEDAR, MENYESAL KERJA SUSAH DAPAT SEBAB MASA UNTUK BELAJAR TAK BELAJAR BETUL2.....

    ReplyDelete
  2. wartawan kita ni hampeh ke apa haa..langsung tak bersatu. kalau sorang dah kena macam tu. yang lain la pulak tanya soalan yang sama. biar yang menjawab tu rasa. ni tidak. semua nak cari duit je. berita lantak la. tu sebab mangkuk tua yang kena tuduh meliwat tu tak hormat wartawan kita. kalau dengan wartawan luar bukan main junjung lagi mangkuk tua tu. tengok soalan homo or bisex tu. walaupun konar ke lain wartawan tu tanya banyak kali yes or no. tak marah pun dia. senyum lagi ada

    ReplyDelete

Tinggalkan komentar anda untuk dikongsi.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...