Karpal Singh: "YDP Dewan Negara, Jangan Ajar Saya Tentang Undang-Undang"

Biarpun mendapat kritikan banyak pihak, Pengerusi DAP, Karpal Singh tetap mahu memansuhkan Dewan Negara dengan alasan mengelakkan pembaziran wang rakyat. Karpal turut mempersoalkan perlantikkan Yang Dipertua Dewan Negara dan menyifatkan perlantikkan itu perlantikkan dari kerajaan yang mendapat sokongan minoriti rakyat.

"Malah Yang Dipertua Dewan Negara, Tan Sri Abu Zahar Ujang tidak mempunyai hak untuk mengajar saya kerana beliau dilantik oleh kerajaan yang mendapat sokongan minoriti rakyat. Maka jangan ajar saya tentang undang-undang," kata Karpal pada sidang media hari ini.

Melihat kepada cadangan Karpal itu perlu diketahui Dewan Negara adalah sebahagian daripada komponen parlimen. Tanpanya, maka tidak lengkaplah komponen parlimen kerana Perkara 44 Perlembagaan menyatakan komponen parlimen hendaklah terdiri daripada Yang di-Pertuan Agong dan dua Majlis Parlimen yang dikenali sebagai Dewan Negara dan Dewan Rakyat. Ini bertepatan dengan parlimen Malaysia yang mengamalkan sistem dua Dewan (bicameral), bukannya dewan tunggal (unicameral).

Sebenarnya bukan satu perkara yang mudah untuk mansuhkan Dewan Negara, kerana ia perlu meminda perlembagaan dengan mendapat sokongan dua pertiga ahli Dewan, dan selagi peruntukan Perkara 44 Perlembagaan tidak dipinda, maka tentunya Dewan Rakyat sahaja tidak memadai kerana komponen parlimennya yang tidak mencukupi.

Dalam konteks Dewan Negara, ia penting kerana peranannya untuk menyemak undang-undang yang diluluskan oleh Dewan Rakyat dan juga bagi membincangkan perkara-perkara yang menjadi kepentingan umum.

Selain itu, Dewan Negara juga mempunyai kuasa untuk menangguh sesuatu rang undang-undang yang telah diluluskan oleh Dewan Rakyat sebelum dikemukakan untuk mendapat perkenan Yang di-Pertuan Agong. Contohnya, Dewan Negara boleh menangguh Rang Undang-Undang Kewangan selama 30 hari dan rang undang-undang lain selama setahun. Tempoh penangguhan ini penting untuk membolehkan rang undang-undang yang tidak menepati kepentingan umum diteliti dan dibincangkan semula.

Bagi menjaga kepentingan inilah, maka Perkara 47(a) Perlembagaan menetapkan orang yang layak menjadi ahli Dewan Negara hendaklah berumur tidak kurang dari 30 tahun. Ini kerana orang yang telah berumur lebih dari 30 tahun sebagai telah cukup matang untuk menilai penggubalan rang undang-undang terbaik untuk negara.

Untuk menjaga tahap kematangan ini, Perkara 45(2) Perlembagaan menetapkan ahli-ahli yang dilantik oleh Agong hendaklah orang yang pada pendapat baginda telah memberikan perkhidmatan awam yang cemerlang atau yang telah mencapai keunggulan dalam profesionnya atau yang mewakili ras minoriti atau berkebolehan mewakili kepentingan orang asli.

Andai diteliti dalam kepelbagaian sistem parlimen di negara maju dan negara membangun yang lain, sistem sekarang adalah terbaik buat negara, dan cadangan Karpal Singh itu hanyalah melihat dalam konteks 'kasta' tertentu semata-mata tanpa melihat ia secara menyeluruh, dan cadangan untuk memansuhkan itu juga seolah-olah mengzahirkan lagi niat buruk pengerusi DAP dalam usaha menghakis dasar-dasar yang boleh menyekat kepentingan tertentu mereka.

Namun jika Karpal Singh benar-benar jujur beliau tidak akan mencadangkan kepada memansuhkan sebaliknya mencadangkan supaya Dewan Negara diperkasakan lagi peranannya atau meminda peranan dan keanggotannya sebagaimana yang dicadangkan oleh tokoh akademik seperti Prof. Dato’ Dr. Mohammad Agus Yusoff.

Dimana Prof Agus mencadangkan fungsi dan peranan Dewan Negara dipertingkatkan bukan setakat hanya meluluskan rang undang-undang sahaja, tetapi sebagai institusi yang lebih atas dari Dewan Rakyat dengan bertindak sebagai Ombudsman kepada agensi-agensi penting kerajaan seperti SPRM, Audit, SPR dll.

Beliau turut mencadangkan supaya Ahli Dewan Negara dipilih oleh rakyat melalui proses pilihan raya, kerana dalam sistem demokrasi, pilihan rakyat adalah yang paling terbaik dari kalangan yang baik, jika tidak mahu adakan pilihan raya untuk melantik ahli Dewan Negara, maka elok sekiranya bilangan senator ditentukan mengikut peratusan undi yang diterima oleh setiap parti yang bertanding dalam pilihan raya sekaligus akan menjadi pengimbang kepada parlimen.

Perkasakan peranan Dewan Negara supaya tidak dicop sebagai rubber stamp sahaja. Pastikan pelantikan ahli kabinet tidak dari kalangan ahli senator. Sekiranya kita mahu memansuhkan sistem bikameral yang kita gunakan sekarang ini, kita perlu mengadakan referendum untuk mendapat pandangan rakyat. Anda Mampu Mengubahnya.

15 comments:

  1. Ya Allah.... Cepatkanlah Karpal Singh ni mati....
    Moga2 negara Malaysia mnjadi aman dan makmur. Amin...

    ReplyDelete
    Replies
    1. AMIN YA ALLAH MOGA AMAN BUMI MU INI DARI MANUSIA KAFIR INI!

      Delete
    2. AMIN AMIN AMIN YA RABBUL ALAMIN.

      Delete
  2. Sebenarnya apa yang berlaku menunjukkan sikap keangkohan pemimpin2 pembangkang yang terlalu yakin bahawa mereka sangat berkuasa pada masa ini untuk bercakap apa saja. ,Bayangkan..kalau benar2 mereka telah menang dalam PRU baru2 ini, apa yang akan dibuat oleh mereka. Rasanya bukan saja Dewan Negara akan dimansuhkan, banyak lagi institusi2 lain akan dimansuhkan. Dan rasanya pemimpin2 PAS serta PKR akan ikut saja apa yang DAP akan buat. Semoga Allah selamatkan negara ini dan anak2 cucuku dan agama Islam di negara ini. Amin.,

    ReplyDelete
  3. hahahahah minoriti rakyat?iii makn tua mkn nmpk BEBAL loyar buruk ni.nasb baik kt msia ,kalu spork dh lama situa ni jd mcm j.b jayaratnam..mcm petir bckp membangkang kene saman dgn l.k.y trus jual buku kt stesyen MRT!

    ReplyDelete
  4. Semoga Karpal Singh, Lim Kit Siang dan N.ajis CEPAT MAMPOS!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. dan nuar aljuburi.

      Delete
  5. Jangan layan situa kutuk gila ni. Lagi dilayan lagi dibagi highlight dalam akhbar lagilah dia naik tocang. Lantakkan saja. Jangan komen atau justify pun kenyataan bangang singh gila ni. dah tentu dah saranan bodoh piang dia tu tak masuk akal dan tak perlu dibagi perhatian langsung! Nampak di amenghina orang Melayu. Dia ingat dia pandai sangat hal undang-undang? Eksen je lebih. Cakap berdegar-degar. Hantar balik India jadi petani jer!

    ReplyDelete
  6. Mesti la kena ajar sebab lu peguam yang bodoh. Jika u seoarang peguam yang hebat dan bijaksana megapa lu takda kasi nasihat pada lu punya kawan jangan buat himpunan dan mendakwa secara membabi buta yang SPR menipu. lu nasihat lah dia bawa kes kemahkamah jika benar SPR ada menipu.

    ReplyDelete
  7. Karpal Singh mesti bertobat.

    ReplyDelete
  8. Org berani kerana ada Melayu Pengkhianat, ada penyokong melayu pula yg dah lupa asal usul, suka kpd LGBT dan kebebasan sosial. Mereka bukan majoriti rakyat. Ramai yg sokong kerajaan dalam diam telah meneruskan kehidupan masing2 untuk membina keluarga makmur. Masa untuk berpesta pilihanraya dah tamat. Hanya org yg tak perlu kerja utk merancang masa depan keluarga yg masih terikut2 dengan ahli politik. Tanpa disedari, ahli2 politik ni kerjanya memang begitu, mencari salah org lain, sebab tu bila dah menang bukan nak tolong orang tetapi berhimpun, bercakap tak habis2. Mereka berceramah pun duit masuk, org yg menjadi pengikut tegar pun dibayar tetapi yg mengikut buta2 tak dapat apa. hanya buang masa.....

    ReplyDelete
  9. Memang singh ni macam babi hutan, belagak tahu undang-undang. Perlembagaan pun tarak tau baca ka.

    ReplyDelete
  10. sememangnya kaulah manusia paling kurang ajar dimalaysia...minta2 kau cepat mati,supaya negera kita malaysia yang kita saayangi ini aman daamai....

    ReplyDelete
  11. Malaysia tak akan aman selagi ada Nik Aziz..kapal sink..lim kit sial..Anuwar Al Buriti dan mereka2 yg sewaktu dgn nya.

    ReplyDelete
  12. muka babi haramjadah ni dah serupa bangkai reput.

    ReplyDelete

Tinggalkan komentar anda untuk dikongsi.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...