Anwar Alami Tekanan Mental Tak Dapat Terima Keputusan PRU 13 Disyor Ke Tanjung Rambutan

DAMANSARA - Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim mendakwa Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) gagal melaksanakan Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) yang telus dan adil.

"Saya kecewa dengan proses pengundian awal dan undi pos. Ia diragui dan jumlah undinya boleh dipertikaikan," katanya pada sidang media selepas pengumuman keputusan PRU13 di sini, sebentar tadi.

Selain itu, beliau turut mempersoalkan kemampuan SPR menangani masalah pengundi hantu yang didakwa berlaku dalam pilihan raya umum kali ini.

"Saya minta SPR siasat pengundi hantu yang terdiri daripada warga Bangladesh dan Myanmar," katanya.

Kenyataan beliau itu anehnya dibuat selepas keputusan PRU 13 diumumkan dan tidak berpihak kepada Pakatan Rakyat, jika berpihak kepada PR sudah pasti tidak akan timbul sebagaimana yang ditimbulkan itu.

Seolah-olah mereka cukup baik dan sempurna untuk memenangi hati rakyat, tapi hakikatnya tidak nampak apa-apa kebaikkan yang dibuat oleh PR yang boleh menyenangkan rakyat, sedangkan Barisan Nasional yang membuat kebajikan dengan berbillion ringgit pun masih kurang dihargai oleh rakyat.

Kita tidak hairan dengan kekalahan Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution Ismail kepada calon BN Datuk Abdul Aziz Sheikh Fadzir dengan perbezaan 3,935 undi di kerusi Parlimen Kulim-Bandar Baharu.

Apalah besar sangat Saifuddin kalau nak dibandingkan dengan Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam yang tewas di Parlimen Bukit Katil apabila hanya mendapat 40,720 undi manakala lawannya calon dari PKR, Shamsul Iskandar Mohd Akin mendapat 46,167 undi.

Tapi kalau semua orang bangang macam Anwar, alamaknya huru-hara negara ni, bila kalah tak nak terima kenyataan, elok pergi simpan jer kat Tanjung Rambutan, memang ada something ni!

Bagaimanapun Anwar sebagai seorang yang mengaku muslim, sepatutnya menerima qada' dan qadar, apa gunanya muslim jika tak beriman kepada rukun iman yang keenam itu. Sudah menjadi adat bila bertanding ada menang dan ada kalah, kalau tak nak kalah jangan bertanding, conform takkan kalah.

Nak diikutkan, empat Menteri dan empat timbalan menteri yang tewas ni pun sukar nak terima kekalahan mereka, tapi apakan daya jika itu hakikatnya, terima saja dengan hati yang terbuka tanpa perlu menunding jari kepada sesiapa.

Antaranya Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Seri Chor Chee Heung, Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Kong Cho Ha, Menteri Perusahaan, Perladangan dan Komoditi, Tan Sri Bernard Dompok, Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin.

Turut tewas, Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk VK Liew, Timbalan Menteri Pelajaran, Dr Mohd Puad Zarkashi, Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah serta Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Tan Lian Hoe.

26 comments:

  1. anwar perlu kotakan janjinya dan bersara dari arena politik. beliau sudah berjanji untuk menjadi pensyarah di amaerika sekiranya pakatan gagal menawan putrajaya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pensyarah ajar LGBT ek..ekekeke

      Delete
  2. Pukimamak punya bloger..buat penat Umno harbi bagi korang upah je..buat kerja mcm babi..lansung tak berguna pada Umno.Puak bloger celaka inilah yg meruntuhkan sokongan rakyat pada Umno..lain kali kerja pakai otak la..ni bangang tak habis2...korang pikir guna video lucah tu boleh pancing undi ke?....buat habis duit umno je..mampos lagi baik...

    --Enchek Ibrahim Aleee---

    ReplyDelete
    Replies
    1. halo bro... lu tak ya nak pukimak2 kan blog2 penyokong BN la bro.. lu kecewa pasal lu marah sebab PR kalah dan tak dpt perintah negara... so lu tenang2 la bro... kerajaan BN menang mudah la bro... lu pakat2 dgn penjubur lepas anak siapa lagi yg dia nak jubokan lagi...

      Delete
    2. woii tak do tolo ke,? tak ada nama... takut ehhh. berapa rm ko dapat buat keje mcm nih? lain kali kerja pakai otak la.. ni banggang tak habis2. ko fikir ko menyalak mcm anjing ni boleh pancing undi ke? buat habis duit pakatan je.. mampos lagi baik.. nanti suruh mak bapak ko, sedara mara ko beratur nak sign br1m.. muko tak tahu malu, dah meludah jilat balik.. betul2 hanjing kurap.

      Delete
    3. Kau yg p*****k cakap mcm org x de agama!
      Itu le dok puja sangat pemimpin kaki liwat, kaki jantan dan kaki betina.. otak kau pun dah jadi mereng!!

      Delete
    4. Ko dah biol ke --Enchek Ibrahim Aleee---
      semua blog ada ko. takde keja lain ke?



      TontoJr

      Delete
    5. Kalau orang ada agama, berpelajaran dan berpendidikan takkan cakap perkataan2 yang buruk..kenapa mesti berbalah lagi...kita sebagai rakyat Malaysia perlu menjadi berfikir bagaimana untuk menjadi rakyat yang bagus untuk negara...apa yg kita lakukan untuk negara...bukan mencaci..mencerca sesama kita..sesungguhnya dunia sedang mentertawakan kita...Masyaallah..

      Delete
  3. Elok ler hantar cepat..hahaha

    ReplyDelete
  4. Setuju kot

    ReplyDelete
  5. Penyokong pembangkang tidak peduli soal AKHLAQ para pemimpin mereka...Peliwat ke Penzia ke..semua tak percaya...malah orang lain disalahkan...

    ReplyDelete
  6. Anwar kena di hantar terus ke hospital utk pemeriksaan mengejut sebelum di hantar ke Tanjung Rambutan. Sepertimana artikel mengatakan, sedangkan 2 bekas Menteri di Melaka dan Johor yg telah banyak menaburkan bukti di bumi negeri masing2 pun kalah. Sekiranya BN bermain kotor, sudah tentu jeneral-jeneralnya akan di pertahankan dulu. Tetapi Ali Rustam tewas kepada si Ketot yg entah apa sumbangannya Tetapi itu lah hakikatnya - kebanyakkan pengundi lebih lagi pengundi bangsa Cina akan memangkah parti lawan biar apa pun. Jika di nilai dr segi merit, ramai calon2 yang dikenali sebegai mampu menggalas tugas bagi memastikan kemajuan gagal. Yg mana hanyalah "politikus" semata-mata. Jelas sama sekali mematahkan apa2 laungan pihak lawan bahawa pilihanraya di Malaysia tidak bebas. Ianya sangat bebas. Sekiranya tidak, kita tidak akan melihat suasana yg terjadi di Kelantan.

    ReplyDelete
  7. padan la muka org bukit katil...

    ReplyDelete
  8. Oi penkhianat,
    DAP menang di Pulau Pinang pasal pengundi Bangla and Myanmar...kah kah kah.

    ReplyDelete
  9. sehari sebelum hari pengundian dia dah sampai kat pekan tg.rambutan... buat kecoh je bolehlah...kononnya nak naikkan semangat pengundi PR lah... boleh jalan da.... walaupun Tg.Rambutan...dia takkan dapat mematahkan sokongan penduduk tempatan kepada BN... terutamanya Datuk Husni... rasanya lepas buat roadshow tu...dia dah tempah wad 23 kat hospital tu...memang bahaya nih... dan kepada pengundi cina yang tiada langsung semangat setiakawan.... Mr.Najib...pleaselah buat sesuatu bagi memberi sedikit pengajaran kepada pengundi cina yang memang dah lama kurang ajar....jangan dimanjakan sangat...tengokkan pula bangsa kita ni sama...naikkan ekonomi orang melayu terutamanya di Perak ni.... jangan rasa selesa sangat...sekarang dah kena bergerak.... hargailah sokongan rakyat kepada BN.... PERAK AMAN JAYA.....!!!

    ReplyDelete
  10. Aman2 dah la, BN dah menang, nak buat ape lagi.. bukan menang selesa, kena ingat. Opposition kalah, bukan kalah dengan mudah. Teruskan lagi. Amaran polis, jangan berkempen selepas pilihan raya. Nak mencarut2 semua, tambah dosa je. Jangan angkuh sangat. Tak elok, jangan fitnah2, dosanya lebih besar dari membunuh.

    ReplyDelete
  11. Aljuburi memang patut kalah..makbul doa si saiful tu,hahahaha

    ReplyDelete
  12. Sedar sedar lah orang yang bergelar melayu, PRU 14 kita hanya tinggal nama tanah melayu saja, penduduknya telah dimalaysiakan. faham lah kawan kawan ku semua...

    ReplyDelete
  13. banyaknye macai umno..elokla..lain kali korang fight la ngan org bangla kalo nk cr keje..hahahah bodo

    ReplyDelete
    Replies
    1. LAINKALILAH boss! Hahaha

      Delete
  14. KERJA PART TIME ONLINE 2013 !!!!

    http://www.kitforex.com/hop.php?ref=agentbucks

    ReplyDelete
  15. MASING2 DUK NGATA SESAMA SENDIRI....SESAMA MELAYU DAN ISLAM...APA DAH JADI...CUBA RENUNG DAN SELIDIK KEPUTUSAN PRU13 NI...DIAM2 UBI BERISI...CARI SAPA DIA DIAM2 UBI TU....HARAP2 FAHAM LA YA....KALU KITA SESAMA KITA BERKELAHI..HABIS LA .........X GUNA...SEDAR LA......

    ReplyDelete
  16. Papa nak panadoll

    ReplyDelete
  17. Anwar bertambah malu dan tertekan kerana angan angan mat jeninnya nak jadi PM tak kesampaian..... huhuhu.

    ReplyDelete
  18. lebih baik cina dap dari melayu yg x mau islam mcm kamu ni....hukum ALLAH dipersendakan x sesuailah...x boleh jln lah ...hukum sekular jgk yg dijunjung...bodoh x leh diajar....lawan ckp pencipta,,,alamat masuk neraka jahanam.....puak2 engkau ni mmg keras batu...ckp byk helah....kalau sygkan agama knp bos mu yg diagung2kan tu x buat hudud...dasar mulut manis taik penuh diekor...blahhhhhh,,,,

    ReplyDelete

Tinggalkan komentar anda untuk dikongsi.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...