PAS HARAMKAN SIAR KEMISKINAN DI KELANTAN !!!



 Itulah gambaran sebenar puak taksub Pas bila mana-mana media menyiarkan kemiskinan yang berlaku di Kelantan. Kebanyakkan mereka berpendapat negeri lain ramai juga yang miskin tapi kenapa harus Kelantan yang ditonjolkan. Pandangan itu adalah untuk kepentingan politik semata-mata.

Bukankah bodoh namanya mempertikaikan penyiaran kemiskinan di Kelantan. Jangan pentingkan keuntungan politik sehingga mempertaruhkan kedaifan hidup rakyat Kelantan yang miskin dan buntukan bantuan dari kerajaan dan budiman-budiman seluruh negara. Tanpa pendedahan begini mana mungkin untuk kerajaan dan individu mengetahui nasib mereka yang memerlukan.

Islamkah kita untuk mengeji mereka yang dapat bantuan seperti ini Sila Klik setelah perkhabaran kehidupan mereka didedahkan oleh media. Dah lah kita pun susah tak dapat membantu mereka yang fakir, kita kutuk pula orang yang membantu fakir miskin ini. Apakah syurga untuk kita yang bersikap seperti itu?
Berprasangka buruk, terlalu membenci dan iri hati  itulah sebahagian sifat yang sebenarnya menafikan HAK orang miskin untuk terus hidup dengan lebih selesa. Jika keperluan barang dunia pun tak dapat nak sediakan dengan sempurna mana mungkin untuk menjanjikan syurga di akhirat nanti.

Sebenarnya berita kemiskinan ini dipaparkan dari seluruh pelusuk tanah air oleh media, namun sikap mudah terasa kerana memakan cili terlalu banyak itulah yang membuatkan jahat mulut untuk menuduh dan menyemai persepsi negatif kepada mereka yang terlibat.

Seharusnya berterima kasihlah kerana ada yang sudi menghulurkan bantuan kepada fakir miskin diatas sebab kita yang tidak mampu atau mengabaikan mereka ini. Fikirlah untuk kebaikkan tanpa menghunus lidah berfrasa neraka. Janganlah berlagak kaya yang hakikatnya papa. Jadilah seorang yang bodoh boleh diajar dan cerdik yang boleh ditumpang serta pastikan Anda Mampu Mengubahnya.

2 comments:

  1. kenapa tuan guru tanak doa bagi makmurkan kelate?? boleh doa pecoh perut orang, doa untuk rezeki rakyat sendiri takkan tak boleh..Nak gi haji kat mekah pun syarat kena ada fulus..takkan rakyat serambi mekah tanak gi mekah? Nak harap org sponsor..tuan guru boleh la..

    Doa tak makbul kot? tapi sekarang kan dah upgrade jadi "nabi", kalau Nabi mesti makbul punya..(nabi palsu tu lain cerita laa)

    ReplyDelete
  2. PokLeh Songe7/22/2012 3:59 AM

    Terimalah hakikat bahawa Kelantan miskin..rakyat dinegeri Kelantan miskin. Orang Kelantan tapi rakyat KL,PJ,Jakarta, Mekah dan London rata-rata kaya raya dan berjaya. Orang Kelantan diluar negeri rajin berusaha dan dihormati. Rakyat diKelantan walau rajin tetapi terus dihimpit kemiskinan, kecuali yang makan gaji, peniaga dan parasit diatas kemiskinan rakyat jelata.Rakyat Kelantan yang berhijrah dan menjadi warga negeri lain sudah melebihi jumlah diKelantan sendiri. Jadi,keturunan Kelantan TIDAK boleh disalahkan, tapi pemerintah negeri yang TIDAK menjalankan tanggungjawab. Kemiskinan umpama kegelapan, ianya akan hilang bila ada cahaya.Cahaya umpama usaha, keikhlasan dan bimbingan untuk menerangi. Dimanakah usaha,istiqamah dan kejujuran pemimpin dan pemerintah Kelantan untuk membawa rakyat keluar dari kemiskinan? Masih perlukah rakyat Kelantan berhijrah keluar demi mencari cahaya yang lebih baik untuk keturunan masa depan?? Atau sudah tiba masanya cahaya itu dibawa keKelantan dan pemerintah yang ada perlu dikeluarkan.

    ReplyDelete

Tinggalkan komentar anda untuk dikongsi.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...