Azmin Sifatkan Khalid Sebagai MB Pak Turut

PETALING JAYA - Menteri Besar Selangor yang baru tidak perlu 'pak turut' yang menyebabkan dirinya dipimpin oleh orang lain, kata Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Azmin Ali.

Gelaran 'pak turut' itu nampaknya dikaitkan secara tidak langsung dengan Tan Sri Khalid Ibrahim yang telah diberi sokongan oleh DAP dan PAS untuk mengekalkan jawatan Menteri Besar.

Sebelum ini, Azmin dilaporkan kecewa selepas dipinggirkan daripada jawatan Menteri Besar.

Bercakap kepada pemberita di ibu pejabat PKR selepas mesyuarat bersama pimpinan PKR Selangor Azmin berkata Selangor perlu diketuai oleh seorang yang berfikiran tegas dan mempunyai visi yang jelas.

Beliau berkata cirri tersebut perlu ada selepas Pakatan Rakyat memenangi pilihan raya umum dengan majority yang lebih besar daripada 40 kerusi Dewan Undangan Negeri berbanding Barisan Nasional yang mendapat 12 kerusi sahaja.

Azmin, yang dipilih semula sebagai Ahli Parlimen Gombak dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Antarabangsa dalam pengundian yang diadakan pada Ahad, berkata beliau akan mendedahkan mengenai isu dalaman parti itu dalam sidang media yang akan diadakan pada Jumaat.

Beliau akan menerangkan isu nepotisme dalam PKR dan apa yang berlaku pada pilihan raya kecil Permatang Pauh pada 2008.

Sementara itu, Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata walaupun PKR hanya menang 14 kerusi Dun berbanding Pas dan DAP (masing-masing 15 kerusi), Pas membuat keputusan Khalid harus terus menjadi Menteri Besar Selangor.

"Saya dah berbincang dengan Pas Selangor supaya Menteri Besar dari PKR dikekalkan di Selangor.

"Kita mahu tunjukkan bahawa pakatan rakyat boleh memerintah negeri secara kolektif," katanya ketika berucap dalam ceramah perdana di Rusila semalam.

Abdul Hadi berkata beliau telah menulis serta menandatangani surat persetujuan berhubung perkara itu untuk diserah kepada Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah.

Mengenai pelantikan wakil rakyat Pas dalam barisan exco negeri Selangor, Abdul Hadi berkata beliau menyerahkan kepada Pas Selangor untuk berbincang dengan parti sekutunya.

5 comments:

  1. Lantak korang lah!...Ujudkan aje 3 jwtn MB..abis cerita!...MB Pas utk hal ehwal Agama Islam dll, MB Pkr utk hal ehwal ank muda dn MB Dap utk hal ehwal lumba kuda, Rumah urut, China Doll, Siam Doll dll.

    ReplyDelete
  2. Aku tak kira siapa jadi Menteri Besar Selangor asalkan bekalan air di rumah aku tak terjejas .

    ReplyDelete
  3. aku setuju azmin jadi mb..... punyai wawasan dan idea yg baik... seorang yg berpandangan jauh.... lawan azmin jgn tak lawan

    ReplyDelete
  4. sapa2 jadi MBdr PR pun peduli apa?..semuanya merosakkan selangor ni jugak

    ReplyDelete
  5. Semua komen di atas adalah dari orang yg tak sekolah..bodo sampai ke lutut.

    ReplyDelete

Tinggalkan komentar anda untuk dikongsi.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...