Ah Jib Gor Usah Terlebih Cina, Kelak Yang Dikejar Tak Dapat Yang Dikendong Pula Keciciran

Ada perkara boleh untuk 1Malaysia, ada perkara tak boleh, jangan anggap semua perkara boleh untuk di 1Malaysia-kan, kepimpinan Umno tak perlu buang masa nak kaji mengenai cadangan menjadikan Barisan Nasional (BN) sebagai parti tunggal. Ini kerana hal itu hanyalah satu perangkap yang langsung tidak menguntungkan Umno dan orang Melayu.

Kalau BN nak di 1Malaysia-kan, cuba 1Malaysia-kan dahulu sayap-sayap parti dalam Umno, tak perlu ada sayap pemuda, wanita, puteri dan putera,  Kabinet juga perlu 1Malaysia, dan tak perlulah banyak kementerian dan banyak menteri, cukup saja Kementerian 1Malaysia, Menteri 1Malaysia, begitu juga dengan negeri-negeri, tak perlu banyak negeri, 1Malaysia-kan semua negeri.

Jika rasa hal itu tidak logik, maka samalah juga dengan menjadikan Barisan Nasional (BN) sebagai parti tunggal, kerana setiap parti didalam BN itu mewakili kelompok ataupun kaum masing-masing. BN hari ini sudahpun bersifat parti tunggal, parti-parti didalam BN bertanding dalam PRU semuanya menggunakan lambang tunggal iaitu dacing, cuma selepas itu ia dipecahkan dengan masing-masing menjaga kepentingan kelompok atau kaum yang diwakili oleh mereka.

Umno nampaknya lebih suka yang dikendong keciciran dan yang dikejar tak dapat, Ah Jib Gor nampaknya nak jadi lebih cina daripada cina Chua Soi Lek, jangan pula sedikit masa lagi Ah Jib Gor jadi lebih cina daripada cina Lim Kit Siang, UmnoBN tak perlu kejar undi orang cina, dalam masa yang singkat sudah sukar untuk kembalikan undi cina, melainkan Umno perlu merubah strategi dengan memberi tumpuan sepenuhnya kepada orang Melayu, namun tidak sampai kepada tahap menyingkirkan orang cina, sebaliknya pengajaran kerana BN tidak ada cara lain selain memberi keutamaan kepada mereka yang menyokong, dan dilihat orang Melayu masih ramai lagi yang menyokong bahkan syukur dengan apa yang ada, kerana orang Melayu tidak untung dengan sama-rata dan sama rasa.

Bagaimanapun jika tetap ingin memenangi hati orang cina, pastinya Ah Jib Gor perlu menyaingi apa yang ditawarkan oleh DAP kepada kaum cina, Ah Jib Gor perlu menggugurkan beberapa dasar yang selama ini ditentang oleh DAP, hak keistimewaan orang Melayu, ketuanan Melayu tidak boleh ada didalam perjuangan Umno, kerana Anwar Ibrahim sudah pun mengajar rakyat khasnya orang cina mengenai ketuanan rakyat, sama-rata dan sama rasa.

Untuk itu bersediakah Ah Jib Gor dan UmnoBN menggunapakai polisi yang digunakan oleh Pakatan Rakyat dan menghadapi PRU 14 dengan tsunami Melayu ? Diulangi sekali lagi bahawa tidak ada cara lain jika nak dapatkan undi cina melainkan menawarkan keuntungan yang lebih kepada kaum cina melebihi apa yang ditawarkan oleh DAP kepada mereka. Namun bersedialah untuk menghadapi tsunami Melayu.

Kerana sebahagian orang Melayu akan menganggap, dalam pada UmnoBN duk perjuangkan ketuanan Melayu pun nasib melayu dah macam ni, bagaimana pula kalau sebaliknya, jika begitu baik beri peluang kepada PR, janji pun syok dan manis janji PR, petrol turun, pendidikan percuma, depan boleh belakang pun boleh, samada ditepati atau tidak kena try dulu baru tahu.

Kesimpulannya kenapakah pimpinan UmnoBN seringkali bertindak secara songsang? maksudnya, memberi perhatian kepada orang yang menentangnya dan mengabaikan orang yang menyokongnya, adakah mereka beranggapan, 'orang yang menyokong abai pun tak apa, sebab dah kuat sokong tentu dah tak lari, yang menentang ni kena beri perhatian supaya ia menyokong'. Bukankah cara itu menggalakkan kepada berlakunya banyak penentangan ?.

Perlu diingat, sejauhmana mereka yang menyokong itu mampu bertahan dengan keadaan yang tidak patut dilakukan terhadap mereka, lebih-lebih lagi orang yang sedikit sebanyak ada berjuang, jika mereka ini terus diabaikan bagaimana nasib mereka, adakah mereka akan fikir berjuang untuk UmnoBN benar-benar dapat membantu orang Melayu?, sedangkan nasib Melayu yang berjuang itu sendiri terumbang-ambing.

Justeru, berilah keutamaan perhatian itu kepada orang Melayu, termasuk pejuang yang sedikit sebanyak berjuang untuk menangkan kerajaan UmnoBN, samada yang berjuang dialam maya mahupun alam nyata, kerana selagimana perjuangan itu belum selesai maka selagi itulah perlu ada pejuang bagi terus mengimbangi sebuah perjuangan. Ah Jib Gor! Anda Mampu Mengubahnya.

18 comments:

  1. Setuju sangat..walaupun kami jauh di Sabah .dalam pemerhatian Saya pengundi UMNO adalah pengundi yang paaling jujur.Walaupun kami yang bukan Islam taping ahli UMNO kami TATAP undi calon BN.tiada salahnya kejujuran kami terjemahkan kepada undi BN.kerana kami faham erti perpaduan,keamanan,ketelusan,aku kanji BN me bawa seluruh rakyat Tanpa mengira bangsa ,keturunan,agama Dan budaya mencapai Negara maju menjelang 2020.

    ReplyDelete
  2. Tuan. apa kata kita warga Malaysia berugama Islam dan bebangsa Melayu juga membuat perkara sonsang seperti tidak menyokong Najib kerana inilah sahaja cara untuk Melayu mendapat perhatian dan tumpuan daripada PM yang pro dan cintakan bangsa Cina melebihi kaum dan bangsanya sendiri.

    Apakata kita tidak menhadirkan diri apabila PM datang kesesuatu program, biarkan Cina sahaja yang datang.

    Apakata kita tolak saja setiap calon BN dalam PRU akan datang kerana Najib memang sengaja hendak memporakperandakan UMNO/BN dan kita tunaikan hajatnya. Apabila UMNO hancur, maka semua par5ti lain boleh bergabung dalam parti baru 1BN dibawah Najib..

    Awal kalam dulu, aku fikirkan Najib ni orang yang bijak dan berfikiran dan berpandangan jauh dan memiliki ciri-ciri kepimpinan yang tiada langsung dalam Dollah Badawi.

    Rupa-rupa nya 2x5 dengan Dolah bedawi tu...Najib, please leave

    ReplyDelete
  3. Orang UMNO dan Melayu mesti mengambil tahu apa yang Najib dan mahayudin buat....jangan biarkan najib membuat keputusan secara persendirian demi keutuhan UMNO........INGAT UMNO tidak ketandusan pemimpin berjiwa Melayu tulin ........Kita oraqng orang UMNO tidak akan kerugian jika membuang pemimpin yang penakut ........Tidak mustahil orang orang melayu dan UMNO bertindak berkempin buang najib dan sesiapa pemimpin Melayu yang termakan dengan cadangan dari MCA dan gerakan untuk 1BN.UMNO tetap UMNO Jangan termakan umpan beracun darip sabar dengantindakan Najib cina cina lahanat ni.......Selama ini pun kita sudah sewdia maklum BN mewakali semua kaum apa lagi yang tidak kena?yang tidak kena dan ada masalah adalah orang orang cina MCA dan GERAKAN....bila segala lakunan dan kepuraan merika terdedah didalam PRU13 yang lalu ,dan sekarang ini merika gelabah dan mulalah nak salahkan orang lain .Kalau betulah merika tidak perkauman merika akan tetap menyokong BN didalam PRU yang baru lepas .MCA dan Gerakan inilah duri dalam daging dan musuh dalam selimut yang selama ini dicari .........Orang orang Melayu sudah cukup cukup bersabar dengan tindakan najib kebelakangan ini .......
    Mari kita mulakan kempin buang .........sehinga PAU berlangsung ..Jangan biarkan bangsa lain menentukan kelansungan parti UMNO dan orang orang Melayu.Cukuplah apa yang terjadi kepada pas didalam PR...dan jadikanlah iktibar.......Untung ada raja raja Melayu......

    ReplyDelete
  4. BN PARTI TUNGGAL? BOLEH DIFIKIRKAN TETAPI BN TIDAK BOLEH BUANG MASA MENGKAJI BAIK BURUKNYA. PRIORITY UTAMA `PROGRAM PEMBERSIHAN DAN PENGKUKUHAN SOKONGAN TERHADAP BN’.
    Penulis menulis kempen PRU14 sudah bermula pada 6hb Mei 2013 iaitu selepas keputusan PRU13 diumumkan. Semalam PKR melalui Timbalan Presiden dan Ketua Angkatan Muda Keadilan, telah mengariskan 5 strategi untuk menang PRU14. Mereka tidak pulak mengkaji pendaftaran Pakatan Rakyat sebagai Pakatan yang berdaftar. Mereka juga tidak mahu membincangkan cadangan PAS DAP PKR menjadi parti tunggal. Jangan tambah kerja mengkaji, menguji dan menyelesaikan apa jua masalah ekoran daripada menjadikan BN parti tunggal.
    Sekarang masa bertindak melakukan pembersihan di semua Kementerian. Penulis menyarankan artikel ini mesti di baca dengan penulisan dan cadangan lama.

    Penulis mencadangkan UMNO/BN menumpukan perhatian kepada `benda yang ada’ di depan mata atau yang sedang di kendong. Takut takut pepatah Melayu iaitu `Yang dikejar tidak dapat, yang di kendong tercicir’ betul betul berlaku.

    Tumpuan `pembersihan anasir jahat politik dan pengukuhan sokongan’ boleh di mulakan di Lembah Klang. Ini adalah kerana Lembah Klang adalah PUSAT PENTADBIRAN (penjawat awam di pelbagai Kementerian dan GLC Nasional), PUSAT PEKERJAAN (multinasional swasta seperti Bank dan kilang kilang seperti PROTON dan banyak lagi) dan PUSAT PENDIDIKAN (UiTM dan banyak lagi).
    SELANJUTNYA DI www.nasirwise.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tai Kam Bing6/01/2013 8:40 PM

      Ambo setuju benar...Tindakan pertama membuang penasihat-penasihat yang tidak pernah berpijak bumi nyata dan gemar bertheori. Pada peringkat awal dikatakan oleh konsultan tersebut kemenangan hanyalah terletak pada angka. Maka berjuta dibelanjakan untuk menerangkan formula angka : 65%,20%C,70%I= BN Menang. 4 tahun Ketua2 Bahagian merancang meralisasikan formula tersebut dan bergantang nasi lemak dihabiskan, berarak kesana kesini siang malam.

      Dalam proses mendaftarkan pengundi baharu, BN gagal. Sistem tangkap muat dikedai kopi dan cafe digunakan, ini pun semata-mata untuk menggenapkan angka, mengenepikan kualiti dan bakal pengundi BN. Kajian sikap oleh Wanita pun sama, 80% putih, 15% hitam dan 5% kelabu..angka..angka..sedangkan kajian dibuat sambilewa.

      UMNO bukan bahan eksperimen kerana kegagalan itu tinggi harganya.

      Kini theori 1BN pulak!!! penyakit sama akan dibawa kedalam apa bentuk kulit yang akan dipakai, sebab masaalah sebenar tidak ditangani. Jawapan sahaja yang jelas...LINGKUP!!!

      Delete
  5. Kami rakyat di bawah menyedari n merasai kecurangan mca n gerakan. Tidak ada idea n strategi bernas utk meningkatan sokongan cina kpd bn. Ketua gerakan dilihat hny menempel di belakang pm dlm setiap mjlis yg diptontonkan di tv. Slps bjaya mbiarkan sokongan cina 100% kpd dap, seterusnya slps pru13 ini mca n gerakan cuba mengalih n memesongkan perhatian pemimpin umno kpd strategi bodoh n mnampakkan kbodohan. Mengecewakan kerana pemimpin umno masih x sedar diri tmasuk perangkap dgn mbuat kenyataan akan mberi pertimbangan kpd cadangan pihak looser. Spatutnya mca n gerakan fokus kpd cdgn utk mperbaiki organisasi sdr, bukan suruh pihak / organisasi lain berubah. Bodohnya klu cdgn ini mahu diikuti..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wak Mbok Wak Malini6/01/2013 8:55 PM

      Aku nampak dari awal lagi mca dan gerakan dah jual game bila dah masuk 2nd half PRU13 dulu. Bola kat kaki pun diorang pass pada DAP. Refree masa tu (SPR laaa) dikacau oleh Anuwar, jadi tak boleh concentrate sangat kat game, foul pun tak nampak dan tak bagi kad merah.

      Jadi aku sebagai wing ni dah abis angin, terjelir rasa nak mampus pun ada. Wing Pemuda tak lari langsung!!!Dok harap pemain impot (NGO laa gamaknya yg dikatakan killer!!..HAMPEH!!)

      Nasib baik ada pemain lama veteran dan sub yang buat defend(TQ BAH!)

      Ni dah nak buat eksperimen lagi!!!Aku harap Pengurus acah-acah jer, main sentimen..maklumlah Pengurus pun FA boleh tukar..he he.

      Delete
  6. Ambik kau PM.
    Sekarang orang dah mula bersuara menyatakan ketidakadilan kau.
    Ada kau baca atau kau dengar?
    Atau kau duduk diam ketawa saja.
    Bangsa yang kau ampu,jilat dan kendong selama ni dah tunjukkan kababian mereka.
    Ada hati lagi nak bagi jmuan besar buat mereka.
    Kalau ada,disarankan kau letak jawatan dan bagi pada orang lain.
    kami bukan benci kau tapi ingin liihat yang terbaik buata PM.
    You are the best.
    Tapi segalanya hancur bila mulut2 babi kau sumbat dgn jamuan besar dan cabutan tiket hadiah besar.
    Bangsa melayu atau india kau bagi nasi tapau dan hamper.
    Apa punya manusia la kau ni.
    Lagi satu kau tengok sikit penjilat2 dan penasihat haramjaadah kirikanan kau tu.Babi ka Manusia?
    cuba baca dan fikir sikit.Bangsa lahanat kapir laknatullah jgn di bagi muka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tai Kam Bing6/01/2013 9:06 PM

      Kau tak nampak ker kepala PM dah benjol dua tiga tempat tu?
      Teruk game kali ni, ada insider komplot jual game.
      Tapi PM lebih faham Cina daripada kita semua (peringkat politik lah).
      Aku masih konfiden dengan PM Najib.
      Cuma somebody sold the game!Somebody pulled the rug right under his feet.

      PM Najib akan bertindak positif, aku jamin 101%...Tapi bukan dengan menggunakan Punahsihat2 HAMPEH yang ada sekarang.

      Delete
  7. Najib Najib Najib
    Masih tak sedar diri .
    Awak tukar nama ke Ah Jib Gor dan banyak beri pertolongan pada CINA-CINA keparat. Mereka beramai ramai tetap kencing kan kau .
    Masih lagi tak sedar diri.

    Ini Rap untuk Najib
    ===================
    Ah Jib Gor , Ah Jib Gor
    One strike from the Chinese Gor
    And you down like fallen Matador
    The laugh at you HOR HOR HOR
    =============================
    Najib , bantu lah orang yang jadikan kau Perdana Menteri. Tolak orang orang Cina.
    Yang paling penting satukan umat Islam .
    Kalau ini tak boleh lakukan , lagi baik berundur sebelum BN jadi pembangkang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ah Pasir Hor6/01/2013 9:11 PM

      Yeah Yeah Yeah..Ah Gib Gor,
      Tha Malays/Bumiputras need you more than the Chinese want to use you!!

      Delete
  8. setuju setuju.
    jadi lah melayu islam yang berani dan tegas.

    ReplyDelete
  9. Daripada bantu taukey kaya raya baik bantu rakyat marhean yang masih daif.

    ReplyDelete
  10. aku benci najib benci.jom kita tolak dia angkat org yg lebih mlayu jadi pm.dia ni buat pekak badak je apa yg kita dok cakap.lagi satu bini dia ada apa kepentingan pada negara>tiap2 mlm keluar tv?apa ke pekdah kpd kita?bini hang tu dah jadi beban pd bn.hang tak reti2 lagi ke?

    ReplyDelete
  11. kita hentam Najib bukan kerana kita benci Najib ... tetapi kita benci perlakuannya yang tak pernah puas nak cium jubor cina ... walaupun kita semua tahu cina mana pernah basuh jubornya selepas berak ... tetapi Najib tetap nak cium juga ... Kalau Najib berubah dan berusaha mengjaga kepentingan melayu yang telah menyebabkan umno menang besar ... okey ... tapi ini tidak ... dia bagaikan orang gila talak ... dok kejar juga bini yang dah lari dan dah bersetubuh dengan jantan lain banyak kali pulak tu ... bini dia yang setia dan masih ada kat rumah dia buat tak layan saja ... bini yang dah jadi jalang tu mahu dikalungnya dengan emas permata intan berlian dan dibuat istana dari batu yang termahal di dunia ... Najib oh Najib ... apasal lah kita dapat PM ni ... aku dah tengok Najib kini macam orang kena bomoh sahaja ... nampak bodoh dan bengong ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Red Bean Army ke ni??

      Delete
  12. suatu hari ah jib jumpa dong zhuang. maka berlakulah perbualan.
    dong zhuang : si u ah jib (dalam hati mampu u ah jib).
    ah jib : see you to. you are so marvelous … I like you. I love you. You are so kind.
    dan dengan penuh teruja dan kasih sayang yang amat dipeluknya dong zhuang. sambil berulang-ulang berkata : “I love you …”
    sambil tersenyum gembira ah jib memandang muka dong zhuang. dan dong zhuang memandang ah jib dan membalas dengan senyum sinis dan mencebik dengan sekilas.
    melihat senyuman dong zhuang itu ah jib merasa cukup gembira dan bangga. merasa seakan dunia dia yang punya. tidak ternampak pun cebikan dari dong zhuang. betapa gembiranya dia. dan dengan penuh ceria dia mengambil wang sejumlah RM 10,000.00 yang dibawanya dari rumah dan dengan penuh gembira diberinya ke pada dong zhuang. Duit itulah satu-satunya yang dia ada dan tiada berbaki lagi.
    Ah jib bertanyanya kepada dong zhuang, “cukup tak … er I yakin you tak cukup … tak apa …”
    Ah Jib memandang kepada mamat disebelahnya dan berkata, “Mat RM berapa you ada”.
    Sahut Mamat, “kejap saya cuba tengok dalam dompet saya”
    Mamat pun mengeluarkan dompet dari poket seluarnya. Setelah mengeluarkan semua wang dalam dompetnya termasuk duit syiling, duit lama zaman maharaja melaka … dan mengira-ngira maka dapatlah jumlah semuanya RM 1,000.00. Mamat pun memberitahu Ah Jib jumlah wang yang dia ada.
    Dengan pantas Ah Jib berkata, “Er … itu tak cukup Mat … apa lagi yang kita ada …”
    Ah Jib memandang keliling, dan dia ternampak sebuah kereta wak segan buruk yang dinaikinya tadi bersama Mamat.
    “Hah itu pun dia …”, kata Ah Jib.
    Dengan tersenyum gembira Ah Jib berkata kepada Dong Zuang, “Hem … nih saya tambah RM 1,000.00 dan kereta ini hadiah persahabatan saya kepada kamu Dong Zuang.
    Dong Zuang hanya tersenyum sinis memandang Ah Jib. Gembira tak terkata Ah Jib melihat senyuman Dong Zuang hatinya berdetuk-detap.
    Ah Jib kemudiannya berpaling kepada Mamat, dan berkata, “Mat perjalanan kita masih jauh … jom kita pergi … ”
    Kemudiannya Ah Jib memandang mesra kepada Dong Zuang dan berkata, “Terima kasih kerana sudi menerima pemberian saya”
    Ah Jib kemudiannya berkata kepada Mamat, “Hah Mat apa kita tunggu lagi jomlah”
    Mamat pun berkata, “Kita mahu meneruskan perjalanan ini dengan apa, semua wang kita dah beri kepada dong zuang, kereta kita pun dah kita beri kepada dong zuang, yang kita tinggal hanya kudrat empat kerat dan kaki yang dah tak larat dan kita perlu wang untuk isi minyak dan untuk isi perut.”
    Ah Jib pun berkata kepada Mamat, “Ah … itu small matter sahaja … dong zuang kang ada kita buleh minta tolong dia”
    Ah Jib pun memandang kepada dong zuang dan berkata, “tentu kamu buleh tolong saya … kerana kamu saya kenal sebagai orang yang amat baik.”
    Dong zuang pun berkata, “Saya buleh tolong kamu … tetapi jika wang yang kamu minta … kamu kenalah bayar balik dan bunga untuk pinjaman tu saya tetapkan sebanyak 10% … kereta yang saya ada tu saya buleh bagi sewa … murah sahaja … RM 100.00 sehari.”
    sambil menunjukkan kepada kereta Wak Segan yang baru diberi oleh Ah Jib tadi dan sambil mengambil wang yang baru dihulur oleh Ah Jib sebentar tadi.
    Mat terkesima memandang Dong Zuang ….
    Tetapi ah jib gor terus menerpa Dong Zuang dan memeluknya dengan penuh kasih-sayang dan berpaling kepada mat sambil berkata, “Mat inilah manusia yang bijaksana … dia telah menggunakan modal yang kita berikan dengan penuh berkesan … walaupun seinci kita tidak bergerak dari tempat perbincangan dan pertemuan ini dia telah membuat untung sebanyak 10% dan keuntungan harian ialah RM 100.00 terima kasih Dong Zuang … terima kasih … tuan telah memberi ilmu yang amat bernilai kepada hamba … sekiranya ada lagi harta benda milik hamba … akan hamba serahkan kepada tuan … kerana tuan amat bijaksana orangnya …”

    ReplyDelete

Tinggalkan komentar anda untuk dikongsi.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...