Video - Menteri Ayam Suruh Rakyat Jangan Bercakap Tentang Harga Barang Naik

"Kita hari ini jangan saja bercakap tentang harga barang naik, ni naik, itu naik dan sebagainya, cuba kita fikirkan juga bagaimana kita sebagai rakyat boleh menyumbang, menyumbang idea, menyumbang cadangan kepada kita, kepada kementerian, jangan besok dilihat soal harga barang ni Kementerian Datuk Hasan Maleklah, Datuk Amrinlah punya tanggungjawab".

"Harga ni ditentukan oleh pengguna sebenarnya, sebab itu saya juga nak mendidik pengguna supaya bijak".

Ada ke patut seorang Menteri bercakap sedemikian rupa ? Apa gunanya sebuah kementerian yang dipertanggungjawabkan kalau Menteri sendiri pun tak tahu apa yang nak dibuat sehingga mendesak rakyat menyumbang idea dan cadangan ? Seperti seorang doktor pakar bedah tanya kita macammana nak membedah ? Tak rasa pelik ke ? Atau itik bertanya kepada ayam macammana nak berenang ?

Kalau harga barang ditentukan oleh pengguna buat apa adanya kementerian ? Menghabiskan boras saja!!! Nak tunggu ada laporan dulu baru nak siasat ni letihlah, baik jadi Menteri Bomba, sebab bomba memang tak keluar cari api, tunggu ada laporan kebakaran barulah mereka turun.

Nasib baik Menteri Dalam Negeri tak guna pendekatan Menteri Ayam, sekurang-kurang pihak polis keluar juga meronda dan tak bergantung kepada laporan baru nak bertindak.

Sebelum Menteri bercakap perlukan idea dan cadangan dari rakyat, sejauhmana usaha Menteri membuka ruang kearah itu ? Kalau tak tahu tugas sebagai Menteri, lebih baik letak jawatan, jangan duk meroyan jadi liabiliti pada kerajaan. Ni lah padahnya bila Menteri dilantik hasil dari berkat bodek mencium tangan bukannya dari kebolehan dan kepakarannya.

Alang-alang dah Menteri minta cadangan dari rakyat, maka dicadangkan supaya sebelum seorang Menteri bercakap pastikan percakapannya itu tulen datangnya dari kepala otak bukan kepala lutut, so terlebih dahulu Menteri perlu membuka ruang atau platform yang mesra untuk digunakan oleh rakyat bagi memudahkan rakyat membuat laporan dan memberi cadangan atau idea dsbnya,

Sebagai contoh, aplikasi seperti WhatsApp, wujudkan seorang wakil kementerian disetiap daerah dengan satu talian WhatsApp, maklumkan kepada rakyat mengenai kewujudan talian itu menerusi kesemua media cetak dan elektronik, dari situ segala aduan masalah, cadangan serta idea boleh didapati oleh Menteri dan kementerian. Nak cadangan lagi mantap ada di blog DinTurtle. Anda Mampu Mengubahnya.

Harga ayam naik jangan makan ayam, harga barang naik, jangan bercakap pasal kenaikkan harga!!! Pantang nampak tangan Najib cium mmmmuahhh!!!

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komentar anda untuk dikongsi.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...