Takkan @NajibRazak Tak Tahu ? Transformasi Jadi Retorik KPI Hanya Gimik!

Kebelakangan ini jiwa-jiwa Melayu kian merasa resah diselubungi keselumit sangsi terhadap penularan wabak Ah Jib Gong didalam pentadbiran kerajaan persekutuan dan syarikat-syarikat berkaitan kerajaan.

Dengan apa yang telah berlaku sekarang ini, mungkin ramai yang mula berfikir akan siapa Perdana Menteri Malaysia YAB Datuk Seri Najib Tun Razak yang sebenarnya ? Adakah beliau seorang pemimpin Melayu tulen yang membawa wadah perjuangan orang-orang Melayu atau hanya seorang pemimpin berwajah Melayu yang telah di Ahjibgongkan ?

Umum menyedari sudah berapa banyak 'transformasi' yang diumumkan oleh Najib namun setakat ini belum satu pun transformasi yang dilakukan  itu boleh dibanggakan oleh orang Melayu waima penyokong UmnoBN itu sendiri, dan tidak keterlaluan jika dikatakan ramai ahli Umno telah jemu mendengar ungkapan transformasi retorik yang senantiasa didendangkan oleh Najib.

Buktinya belum sempat untuk dihimpun dan dipersembahkan disini, namun sebahagiannya boleh dilihat semasa Najib membuat ucapan di Perhimpunan Agung Umno baru-baru ini, dimana rata-rata perwakilan dilihat kurang memberi sambutan positif seperti tepukkan dan sorokkan yang gemuruh disaat Najib mengucapkan kata-kata bersifat transformasi retorik yang memerlukan sambutan seperti itu.

Tidak dinafikan penularan wabak Ah Jib Gong makin membuatkan orang Melayu tidak faham akan halatuju yang ingin dibawa oleh Najib yang sekadar bercakapnya saja bergegar tapi perlaksanaannya semua gagal.

Kenkadang bila terlalu banyak sangat sesuatu perkara berlaku yang bercanggah dengan kehendak dan kepentingan orang Melayu, takkan selamanya rakyat akan menyalahkan penasihat, adakah penasihat  lebih cerdik dan berkuasa dari Najib ? Kalau macam tu apa gunanya Najib ? Takkan Najib ni cina, buta, pekak, bisu dan dayus ? Apa gunanya smartphone ditangan Najib? Pegawai media? SB? kalau perkara yang berlaku melibatkan kepentingan Melayu dan tersebar di alam maya pun Najib tak tahu ?
Mustahil Najib tak tahu ? Tapi... kalau Najib tahu, apa tindakan Najib ? Tiada apa-apa tindakan! Jadi salahkah rakyat jika beranggapan bahawa transformasi Najib hanyalah retorik dan KPI Najib pula hanyalah gimik. Tak selamanya akan relevan dengan alasan menyalahkan penasihat, kerana bukan penasihat yang  diundi oleh rakyat...

Begitu juga dengan pelbagai aneka macam agensi, GLC, program, dan konsultan dalam pentadbiran kerajaan hari ini, berbagai-bagai kementerian sampai bilangan Menteri seramai 36 orang, tu pun tak termasuk penasihat bertaraf  Menteri, mengalahkan Amerika yang hanya punyai 15 saja Menteri.

Melihat dari kepelbagaian yang diwujudkan itu, adakalanya buatkan kita terfikir apakah ia diwujudkan atas dasar kepentingan rakyat atau diwujudkan semata-mata untuk bagi kerja dan projek pada kroni ?. Kerana keberkesanan fungsinya sangat-sangat diragui. Sedangkan duit rakyat berbillion digunakan untuk menampung kewujudan yang berbagai itu.

Hakikatnya rakyat tak kisah dengan apa yang nak diwujudkan atau ditransformasikan itu, PEMANDU, GTP, ETP, KPI, NKRA, MKRA, NKEA, EPP, BO, AH, JIB, GOR dan berbagai lagi yang bunyinya sangat eksklusif dan membayangkan kemajuan buat sebuah negara yang maju. Tapi yang tak tahannya, rakyat juga yang kena....Subsidi juga jadi mangsa...

Apakah tujuannya itu mencapai matlamat sebenar sebagaimana yang diumumkan. Sebagai contoh, wajarkah sebuah agensi yang ditubuhkan khas bertujuan membantu usahawan bumiputra tapi bertindak sebaliknya dengan memberi kontrak membekal komputer 1Malaysia kepada syarikat penyapu cinabeng ? Kalau alasan tidak ada syarikat Melayu yang berdaya maju atau tohmahan melayu malas, tiada merit dsbnya, buat apa ditubuhkan agensi untuk bantu usahawan bumiputra ? Isunya bukan soal kualiti komputer yang dibekalkan oleh syarikat penyapu cina, tapi FUNGSI agensi yang tidak selari dengan tujuan ia ditubuhkan.
Kalau dengan cina boleh pula bertolak ansur sampai syarikat penyapu cina pun boleh lulus untuk bekal komputer, nasiblah Melayu....
Selepas ini entah berapa banyak lagi 'berbagai' yang akan diwujudkan buat kroni yang sedang menunggu giliran, bila dah lemas, keringat rakyat yang dipertaruhkan, bila hampir pilihanraya, minta maaf dengan rakyat dan merayu diberikan peluang, itulah makna sebenar transformasi yang boleh difahami setakat ini.

Akhirnya rakyat terbeban menjadi mangsa kepada ketirisan, golongan korporat keparat terus memonopoli perniagaan mengumpul kekayaan, kepentingan korporat keparat terus menerus dijamin kerajaan, marhaen dibawahan pula menangis, merintih mengenangkan nasib badan, kerana tidak menyangka akan mengemis dibumi yang dulunya menjadi tuan. Anda Mampu Mengubahnya.

3 comments:

  1. kalau pm kita cerdik, baik buang 1 atau 2 makhluk hibrid yg menyakitkan hati duduk dalam glc daripada berpuluh ribu ahli umno membuang diri daripada menyokong kerajaan. kalau pm kita cerdik la....

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. 4 tahun lagi baiya untuk jadi pembangang. 1 malai siia ah jib goblok

    ReplyDelete

Tinggalkan komentar anda untuk dikongsi.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...