Terbaru - Kronologi Himpunan Aman Bantah Filem Anti-Islam Anjuran Pemuda Umno

Berikut adalah kronologi Himpunan Aman bagi membantah penyiaran filem Anti-Islam, Innocence of Muslims dan karikatur menghina Nabi Muhammad S.A.W anjuran Pemuda Umno bertempat di Majid Jamek, Kampung Baru, Kuala Lumpur pada Jumaat.

2.40 petang: Himpunan Aman bantah filem anti-Islam berakhir dalam keadaan aman.

1.50 petang: Ahli Exco Pemuda Umno Lokman Nor Adam mula berucap dengan mengajak peserta Himpuna Aman, bertakbir, Allahuakbar.

1.47 petang: Solat Jumaat selesai. Orang ramai dan peserta Himpunan Aman mula berkumpul di hadapan masjid.

1.40 petang: Ruangan dalam dan perkarangan serta jalan raya di hadapan masjid dipenuhi dengan orang ramai dan peserta Himpunan Aman yang menunaikan solat Jumaat.

Orang ramai dan peserta Himpunan Aman mula menunaikan solat Jumaat di masjid.

1.16 petang: Orang ramai dan peserta Himpunan Aman menurunkan tandatangan sebagai tanda bantahan terhadap penyiaran filem anti-Islam, 'Innoncence of Muslims' pada kain rentang yang diikat pada pagar masjid.

1.15 petang: Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin dan Timbalan Ketua Pemuda Umno, Datuk Razali Ibrahim tiba di masjid untuk menunaikan solat Jumaat dan menyertai Himpunan Aman bantah Filem-Anti Islam selepas itu.

1.05 petang: Orang ramai mula membanjiri perkarangan masjid untuk menunaikan solat Jumaat dan menyertai Himpunan Aman anjuran Pemuda Umno.

Turut kelihatan anggota Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) yang siap sedia mengawal keadaan.

Pemuda Umno turut membawa tiga van bergerak bagi memudahkan urusan untuk memasang sepanduk, dan sistem pembesar suara bagi demonstrasi aman berkenaan.

1 tengah hari: Presiden Perkasa, Datuk Ibrahim Ali dan Mursyidul Am Kumpulan Tolak Individu Bernama Anwar Ibrahim (TIBAI) Zahid Md Arip tiba di perkarangan masjid.

12.45 tengah hari: Ahli Parlimen Kulim-Bandar Bharu, Datuk Zulkifli Nordin tiba di masjid untuk turut serta dalam Himpunan Aman anjuran Pemuda Umno.

12.55 tengah hari: Setiausaha Pemuda Umno, Datuk Megat Firdouz Tan Sri Megat Junid tiba di Masjid Jamek, Kampung Baru.

12 tengahari: Orang ramai mula membanjiri masjid bagi menunaikan solat Jumaat.

11.30 pagi: Pihak pengurusan masjid menutup laluan masuk ke masjid bagi memudahkan jemaah menunaikan solat Jumaat di masjid berkenaan.

11.20 pagi: Kelihatan anggota polis berpakaian seragam dan biasa sedang melakukan rondaan di kawasan masjid bagi memastikan keselamatan terkawal dan ketenteraman awam terjamin.

11 pagi: Peserta mula tiba di Masjid Jamek, Kampung Baru secara berperingkat. Ada di antara mereka ahli Umno dan parti komponen Barisan Nasional (BN) termasuk dari pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang menyertai perhimpunan itu. -mStar.

4 comments:

  1. Semua pejuang BN-UMNO....

    mohon kerjasama untuk sentiasa upload maklumat berkaitan perjuangan parti di dalam Fb..jangan jadi penakut. terlalu banyak info berkaitan kelemahan PR yang perlu anda hebahkan...melalui pemerhatian saya, penganut PR sekarang ni banyak yang menghebahkan propoganda untuk melemahkan BN-UMNO melalui media Fb...robohkan niat jahat mereka..Malaysia akan hancur jika ianya berterusan....TAK GUNA SEKADAR BERTEKAK MELALUI BLOG..yang melawat blog hanyalah penyokong parti sahaja...tagkan semua kenalan dalam Fb agar dapat sebarkan maklumat kemusnahan yang dibawa oleh PR..HIDUP BN..

    ReplyDelete
  2. Kambing yg trasing dari kumpulan yg ramai adalah impian binatang buas sama jga la jemaah yg brpecah-pecah adalah impian musuh musuh yg sentiasa memerhati & mencari helah agar jemaah tdk bisa bersatu maka trbuka la percaturan yg mudah utk menang. .

    ReplyDelete
  3. Reality kesengsaraan UMNO dan BN dalam PRU 13.

    PRU 13 adalah antara PRU yang akan mencabar BN dengan lebih dahsyat lagi. Semua petanda persaingan hebat dalam PRU 13 telah nampak ada. Sokongan yang semakin tebal kepada pembangkang – gerakan massa yang semakin membengkak pada setiap kali dilakukan perhimpunan – pendedahan yang besar melibatkan rasuah – penolakan

    kaum lain terhadap MCA dan komponen parti kaum lain dibawah BN dan tindakan-tindakan ortodoks sesetengah kepimpinan yang pahitnya terpaksa ditelan oleh BN/UMNO sudah menampakkan saingan hebat akan berlaku antara parti pembangkang dengan UMNO/BN.



    Isu perkauman seperti isu penolakan DAP masih tidak kuat dan semakin terhakis sebagai isu utama untuk menolak sokongan terhadap Pakatan Rakyat, isu moral Anwar yang dibawa seakan menjadi kekuatan untuk Anwar Ibrahim di terima, isu Lim Guan Eng sebagai penderhaka kepada Melayu Pulau Pinang seakan dapat diheret sebagai isu politik uzur perkauman UMNO dalam usaha terdesak mereka meraih sokongan Melayu.

    Pembangkang terus mengasak mengenai isu rasuah – pendedahan rasuah, sehingga tersungkur kedudukan Ketua Wanita UMNO sebagai menteri. Menteri di Kementerian Penerangan, Rais Yatim tersedak apabila serangan kuat dilakukan atas tindakan ortodoks beliau dalam soal perayaan Merdeka – kegagalan program menyambut kemerdekaan sehingga kibaran bendera seakan sayup dan tidak ada langsung.

    ReplyDelete
  4. Kepada Saudara-saudara dan Saudari-saudari yang hormati sekian,

    Bahawa saya, peguam Yip Jiun Hann, Pemuda MCA Gombak seorang anak Yip Kum Fook(MCA GOMBAK) ingin bertanya mengapa orang ramai begitu dengki bapa saya beristeri lebih dari tiga? Ini sebuah Negeri demokrasi, dia mahu sepuluh isteri pun hak dia sendiri, sekiranya dia bolih bertanggujawab.

    Demi Islam pun bolih berkahwin lebih daripada empat perempuan. Saya harap orang ramai berfaham dan jangan bodoh.

    Kalau semua mahu cabar demokrasi dan hak asasi, orang ramai bolih bertanya pada YB Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak and Pengurusi MCA Malaysia Datuk Dr. Chua Soi Lek, kerana memperbuatan mereka sama dengan bapa saya.
    Yang benar

    Pemuda MCA Gombak
    Sdr. Yip Jiun Hann

    REPLY

    Anon 19:31 @Yip Jiun Hann. saya pekenal saya diri sendiri nama seorang lawyer jugak Marapoo a/l Tanyasapa. Ini orang Malaysia juga ada busybody takdak mau respeck sama demokrasi dak hak-hak kemanusiaan. Saya punya appa juga ada kawin 9 kali estet juga buat. Itu saya punya appa kasi bilang ini Malaysia duduk banyak freedom apa..India, Cina , Malayu juga boleh kasi kawin.Tapi itu Islam kasi kawin Ampat saja Mr.Yip, takda kasi lebih. Tuhan Alah cakap dalam Kitab Kuran kasi kawin satoo,duaa,tigaa, ampaaat. Tapi itu jam kaloo takda bole kontrol mari, angkat satoo jugak Mr Yip. You itu jam angkat Loyer mana ounya tempat?? Univesiti TonSan mana?? Mr.Yip itu main belakang mari pun sini undang2 Malaysia takda kasi macam isteri juga. Itu main banyak2 belakang nanti tabley kira macam you punya bapak loo. Ayoo yoo dey

    http://medantempurkedah.blogspot.com/2012/07/kebodohan-suara-keadilan-persoal-kenapa.html

    TOLONG-LAH HANTA MESSAJ INI UNTUK SEMUA...DAN UNTUK SELAMAT-KAN MALAYSIA KAMI....

    ReplyDelete

Tinggalkan komentar anda untuk dikongsi.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...