Kelantan Maju Dengan Angan, Lebuhraya Entah Kemana Kini Nak Bina Laluan Keretapi Pula

Beratus-ratus ekor kambing yang diternak oleh salah seorang Exco Kerajaan Negeri Kelantan dilaporkan dari semalam sehingga kini masih lagi mengilai-ngilai bilamana mendapat tahu  Kerajaan Kelantan kini sedang merangka untuk membina laluan keretapi laju bagi menghubungkan negeri itu dengan negeri-negeri di Pantai Barat termasuk Johor untuk keperluan jangka masa panjang.

Kambing pun sukar untuk menerima berita berkenaan,  laluan untuk kereta pun tak tahu lagi hujung pangkalnya ini pembinaan laluan keretapi pula, entah bagaimana yang difikirkan oleh pencadangnya itu, apakah dia ingat rakyat Kelantan ni begitu bodoh untuk dihampakan beberapa kali, tak sempat habis satu babak timbul lagi satu babak, berbabak-babaklah jawabnya.

Exco Kerajaan Negeri Kelantan, Datuk Husam Musa berkata, beberapa pihak berkaitan telah dihubungi untuk membantu membuat rangka awal cadangan laluan keretapi tersebut.

Menurut beliau, pembinaan laluan keretapi itu akan menggunakan wang dari bayaran royalti kepada Kerajaan Negeri Kelantan.

"Kalau kos keratapi laju RM4 hingga RM5 bilion, itu masih dalam kemampuan kerajaan negeri," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui di Majlis Rumah Terbuka sempena Aidilfitri Harakah di Dewan Datuk Fadzil Noor, KUIZM hari ini.

Tambah beliau lagi, pembinaan itu nanti akan membantu perkembangan ekonomi Kelantan selain mempercepatkan masa perjalanan dan memudahkan perhubungan.

Pembinaan itu juga dilihat akan membantu mengurangkan penggunaan kenderaan rakyat Kelantan khususnya yang berada di perantauan untuk pulang ke kampung halaman terutama di musim perayaan dan cuti umum.

"Keretapi yang ada sekarang ini terlalu perlahan dan laluannya masih laluan yang dibuat oleh penjajah dahulu.

"Kita mencadangkan perjalanan dari KB ke KL lebih cepat dan selesa," katanya.

Mengulas cadangan BN Kelantan yang ingin memasukkan pembinaan lebuh raya Kota Bharu-Kuala Krai dalam menifesto mereka pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) akan datang, Husam berkata ianya sudah terlambat.

"BN terlambat, kita dah pikir nak buat kretapi laju dia baru nak ambik lebuh raya.

Itulah yang disebut sebagai jelmaan angan-angan yang tidak ada kesudahannya, mendengar guruh dilangit air ditempayan dicurah jangan, untuk membina sesuatu dengan mengharapkan hasil usaha orang lain bukanlah sifat yang baik bagi seorang pemimpin, biarpun itu hak kita sekalipun ia adalah samar disamping orang yang mengusahakannya juga turut menafikannya.

Menjadi pemimpin bersifat makan gaji buta tidak selayaknya untuk dipilih rakyat, nak berusaha sendiri diatas punca sendiri tidak reti, yang pandai hanyalah berjanji, dan beralasan bila gagal dalam melaksanakannya. Anda Mam[pu Mengubahnya....

9 comments:

  1. HA...HA..HA...LALUAN KERETAPI NI PUN NAK BENA DENGAN KUTIPAN DERMA WANG RAKYAT KE.WAH THIS IS BEYOND ANYONE IMAGINATION.....APA PUN SEBELUM DUA PROJEK MEGA NI TERLAKSANA PROBLEM AIR 2O TAHUN MEMERINTAH BILA NAK SETTLED.

    ReplyDelete
  2. nipu parok ni sek goni..eleh kereto api pulok..lebuh raya rakyat xtahu pah mano....

    ReplyDelete
  3. Laluan tikar terbang mcm filem laxmana DoReMe tak trfikir ke. .tn Hus. .

    ReplyDelete
  4. laluan keretapi sudah ada dalam EAEC (East Cost Econmic Region) seperti yang dirancang oleh kerajaan persekutan. Puak nie nak guna nama je.

    ReplyDelete
  5. baguslah tu....tapi pastikan keretapi itu ada cermin sisi kiri dan kanan utk keselamatan org awam.

    ReplyDelete
  6. tak abih-abih nok nipu rakyat sep2 pemimpin PAS.. dop serik weh puok2 nimm.. dop reti malu sikit rabukk..

    ReplyDelete
  7. Keretapi laju ?? wuuuiii lajunya !!...laju macam temberang si Husam jugak.

    muaahahahaaaa...

    ReplyDelete
  8. Di penghujung hikayat keretapi LAJUUUU nih mst stesen terakhirnya SYURGA PAS...

    muaahahhahahahahhahahahhahahahahahhaahah

    Derma lagi la tuh...kutip derma lebih laju dari ketapi laju jwbnya....

    muahahhahahhahahhahahhahahahhahahhahhahah

    ReplyDelete
  9. Apakah tujuan dok memutar benda yang tak wujud dan tak betul, cuba bentangkan apa BN yang dah buat semasa memerintah Kelantan sebelum Pas menyapu bersih majoriti.

    Dan juga apa yang dibuat oleh wakil BN yang ada untuk memenangi undi pada PR13 nanti.

    Setakat dok merepek benda yang remeh temeh tak ada apa yang boleh membantu pun.

    ReplyDelete

Tinggalkan komentar anda untuk dikongsi.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...