NIK AZIZ PERBETULKAN FATWA 'WAJIB' SERTAI BERSIH SEPERTI MENUNAIKAN HAJI

MARANG - Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mengulangi penegasannya bahawa umat Islam khususnya ahli serta penyokong PAS dan Pakatan Rakyat yang berkemampuan wajib menyertai Himpunan Bersih 3.0 di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur.

Namun begitu, katanya, beliau yang pada awalnya bercadang mahu juga menyertai Bersih kali ini tidak dapat turut serta pada perhimpunan tersebut kerana masalah kesihatan yang tidak mengizinkan.

“Sertai Bersih 3.0 wajib, masalah taknikal (tempat) itu boleh bincang. Tapi, saya sendiri tak dapat pergi, kerana keuzuran. Hari ini (Jumaat) pun, mengajar (kuliah pagi) di Kota Bharu pun tak larat.

Sembahyang subuh pun baca surah pendek-pendek sahaja,” ujarnya kepada Harakah Daily selepas Ceramah Penerangan Isu-isu Semasa di Kampung Bukit Parit, dalam Dewan Undangan Negeri (Dun) Pengkalan Berangan, Marang, semalam.

Sesekali pasti ada yang tersenyum sendirian bila melihat kenyataan Nik Aziz itu, maknanya disini baru kita faham rupanya perhimpunan BERSIH ni bukan WAJIB seperti solat 5 waktu, tetapi WAJIB seperti menunaikan haji bagi mereka yang mampu. Mungkin kalau dari awal tahu macam tu, pakcik dibawah ni takkan datang ke perhimpunan tersebut.
Seronok juga jadi Ulamak politik ni, sebabnya boleh berfatwa sesuka hati dan membuat keputusan seorang diri tanpa mesyuarat majlis, lebih menarik lagi Nik Aziz sekali lagi tidak dapat hadir perhimpunan Bersih ini disebabkan keuzuran sehingga solat subuh pun dilaporkan hanya membaca surah-surah pendek sahaja.

Kalau macam tu agak kritikal jugalah keuzuran Nik Aziz tu ya, so takkanlah tak reti-reti lagi...Anda Mampu Mengubahnya...

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komentar anda untuk dikongsi.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...