Tun M: "Saya Belum Lagi Nyanyuk Macam Nik Aziz" - Tetap Konsisten Tidak Akan Bertanding

PENDANG - "Saya belum lagi nyanyuk macam Nik Aziz tu" kata Mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad ketika mengesahkan beliau tidak akan bertanding pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) nanti.

Kenyataan itu sekali gus menamatkan desas-desus kononnya beliau akan bertanding di Putrajaya menentang Naib Presiden Pas, Datuk Husam Musa.

“Saya sudah buat keputusan tidak akan bertanding lagi. Cuma nak tolong Umno dan Barisan Nasional (BN) sebab rasa terima kasih kepada parti yang melantik saya sebagai Perdana Menteri Malaysia keempat.

“Saya nak kempen saja. Itu sebagai tanda balas budi kita kepada jasa Umno dan BN,” katanya selepas menyempurnakan himpunan rakyat peringkat Parlimen Pendang di sini, hari ini.

Terdahulu akhbar Sinar Harian melaporkan Tun M dipercayai mungkin mengambil keputusan bertanding kerusi Parlimen Putrajaya itu setelah mendapati sebahagian besar pengundi di Putrajaya adalah dari Kelantan di mana mempunyai sentimen kuat terhadap Pas dan calon Pas pula berasal dari Kelantan.

Kesungguhan Dr Mahathir menawarkan diri untuk bertanding pada kali ini dikatakan dibuat bagi memastikan Putrajaya yang dibangunkan dari pemikiran dan aspirasi beliau terus kekal di tangan BN.

Penganalisis politik, Prof Datuk Mohamad Abu Bakar berkata, Dr Mahathir, bekas Presiden Umno dan Pengerusi BN, mempunyai pengaruh yang kuat dan kini dilihat begitu bekerja keras berkempen di seluruh negara.

“Najib kemungkinan mengambil perhatian serius terhadap tawaran yang disuarakan bekas perdana menteri itu untuk bersaing Husam merebut kerusi Parlimen Putrajaya.

“Perdana menteri akan buat keputusan terbaik menentukan calon BN di kawasan tersebut dan kemungkinan terpengaruh dan mengambil kira tawaran Mahathir untuk bertanding itu,” katanya.

Najib dijangka mengumumkan senarai calon BN Selasa ini.
 
Bagaimanapun dengan kenyataan itu juga jelas menunjukkan BN tidaklah terlalu terdesak untuk melatakkan Tun M yang sudah banyak berjasa dan Tun M juga tidaklah pelahap semacam pemimpin yang ada kat Kelantan tu.

Khabar angin bahawa Tun M akan bertanding semula itu mungkin dirancang oleh calon Pas untuk kerusi Putrajaya yaitu Datuk Husam Musa yang bertujuan memperlihatkan kekuatan beliau sehinnga BN terdesak dan terpaksa meletakkan Tun M untuk melawan beliau, wow hebatnya Husam !!!

Tapi sayang, Tun M tidaklah sekolot pemikiran Husam dan Dinasour itu...Namun pengundi di Putrajaya harus melihat dimana Husam belum menang lagi dah timbul persepsi 'kampung' yang kolot terhadap Mantan Perdana Menteri, dan itulah kerja pemimpin pembangkang, sehariannya berfikir untuk perancangan politik semata-mata tanpa memikirkan bagaimana untuk memajukan rakyat. Anda Mampu Mengubahnya.

3 comments:

  1. lepas ni why not ambil anak jati kl, anak jati putrajaya dan sekitarnya sahaja untuk bekerja di putrajaya. org kelantan kalau baca ni mungkin marah. tp buat apa dtg mencari rezeki di sini kemudian mengigit tgn yg memebri rezeki. lbh baik balik ke negeri sendiri jika di sana lbh baik dan jika di sana pemimpinnya lebih mengutamakan kebajikan mereka. mgkn lepas ini rakyat kelantan boleh belajar bersyukur.

    ReplyDelete
    Replies
    1. btl tu.....sy stuju.

      Delete
    2. Samalah dgn yg keje kat johor... saya setuju

      Delete

Tinggalkan komentar anda untuk dikongsi.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...