GURU MELAYU PEMALAS, JUMUD....? PR BELUM MENANG DAH NAIK TONCANG

TAHNIAH kita ucapkan kepada Dong Zong kerana berjaya sekali lagi menekan kerajaan sehingga memaksa guru-guru diimport dengan segera dari Negara China bagi memenuhi keperluan Bahasa Mandarin di sekolah-sekolah Cina.

Walau bagaimanapun penulis tidak melihat apakah pentingnya Bahasa Mandarin diperjuangkan sebegitu hebat di sebuah negara yang Bahasa Kebangsaannya adalah Bahasa Melayu.
Seperti yang pernah dibangkitkan oleh laman ini suatu ketika dahulu, tindakan Dong Zong ini memperlihatkan sikap rasis pertubuhan itu. Maka, adalah wajar bagi Pakatan Rakyat untuk menjauhkan diri dari Dong Zong kerana sebarang kaitan dengan Dong Zong akan menyebabkan pengundi Melayu lari dari Pakatan Rakyat.

Pun begitu, tidak seharusnya sikap Dong Zong ini dilihat dari satu sudut semata-mata. Mungkin kita juga perlu mendengar alasan tentang kenapa Dong Zong enggan anak-anak mereka belajar di sekolah kebangsaan.

Kita tahu ramai kaum Cina tidak berani menyatakan sebabnya dengan jelas kerana bimbang ia akan menimbulkan kemarahan kaum Melayu. Tetapi jika kita tidak membincangkan perkara ini secara bersemuka, bagaimana kita akan menyelesaikan masalah ini untuk kesekian kalinya? - Mynewshub

2 comments:

  1. bangsa cina tidak akan berganjak dari sikap kiasu mrk jika mrk merasa tergugat... bukan tidak ada yg rasional, ramai yg bukan ahli dong zong pun terutama cina kristian...

    yg sebenarnya, mrk hanya mahu menjadi juara politik utk kekalkan kuasa ekonomi. itu saja...

    ReplyDelete
  2. dah bagi muka sangat....itulah padahnya!tengok zaman TUN mana ada sisepet berani angkat muka?dasar tak mengenang budi! PUI!!!apakah syarat2 yang dikenakan keatas sisepet pada zaman Tuanku menjadi PM??adakah mereka ni LUPA atau saja buat BEBAL?kenapa TUANKU terpaksa memberi kerakyatan kepada siSEPET selepas british keluar dari TANAH MELAYU?perkara sebegini sepatunya didedahkan memandangkan siSEPET ni dah KURANG AJAR!!anda semua pikir2kan lah dan sekiranya MELAYU bercakap diarus perdana berhubung kaum sepet dengan cepat siSEPET akan mengatakan MELAYU RASIS???bangsa tak mengenang BUDI!!!

    ReplyDelete

Tinggalkan komentar anda untuk dikongsi.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...