Penemuan Minyak Di Kota Bharu - Nik Aziz Enggan Ulas, Buat Kajian Bazirkan Wang Rakyat

Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dilihat mengambil sikap berkecuali daripada mengulas kenyataan Pengerusi Jawatankuasa, Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan, Datuk Husam Musa yang mengesyaki bahawa terdapatnya rizab minyak dalam jumlah besar di Kota Bharu dan beberapa lokasi berhampiran di Kelantan.

Nik Aziz juga seperti sudah lali dengan cara politik Husam, masakan seorang Menteri Besar langsung tidak mengulas jika penemuan terbaru Husam itu merupakan satu perkara yang benar dan boleh dipercayai. Walaupun Nik Aziz enggan mengambil risiko pembohongan itu, namun Nik Aziz tetap bersekongkol dalam pembaziran wang rakyat.

Kelulusan untuk membazirkan wang rakyat telah diputuskan dalam Mesyuarat Exco Kerajaan Negeri dengan pelantikan sebuah syarikat yang akan mengkaji kemustahilan yang jelas mengenai kewujudan hasil bumi itu.

Sikap membazir wang rakyat ini bukanlah satu perkara yang luar biasa dibuat oleh pemimpin yang mementingkan publisiti politik ini, malah ia seringkali dilakukan demi kepentingan politik sempit mereka sekaligus sanggup mengabaikan kepentingan rakyat.
 
Sebelum ini kerajaan Pas Kelantan menerusi pemimpin haprak yang sama turut mengesyaki wujudnya harta karun di  Tumpat dan telah melantik syarikat bagi membuat kajian mengenai perkara itu.

Apakah pelantikkan syarikat untuk mengkaji perkara yang tidak ada petanda jelas akan kewujudannya itu adalah percuma ? Jika ianya percuma, minta tolong panggil syarikat itu untuk mengkaji juga  kewujudan minyak dibelakang rumah saya, kerana saya juga syak ada minyak disini.

Adakah satu hal yang baik sekiranya menggunakan wang rakyat dalam mengkaji sesuatu yang tidak pasti bahkan ia lebih kepada permainan politik Pas semata-mata ?

Masa pemimpin dan pegawai kerajaan terbuang sia-sia, sedangkan masih terdapat ramai lagi rakyat miskin di Kelantan yang memerlukan perhatian dari kerajaan, sampai bila politik kampung 'bodoh kering' ini hendak diamalkan oleh pimpinan Pas ? Negeri makin mundur, rakyat makin derita, yang maju dan memajukan semuanya adalah 'tauke-tauke cina'.

Husam memang terkenal dengan politik 'bodoh kering' ini, masanya sebagai seorang pemimpin sering dihabiskan dengan janji-janji angan yang tidak sudah, sebut saja Husam, cuba beritahu janji dan projek apa yang sudah berjaya diusahakan oleh beliau.

Dulu janji nak buat stadium di Bukit Merbau, pergi pacak batu asas lepas tu senyap, janji nak bina lebuhraya rakyat, pergi pacak batu asas dan jelajah kutip derma lepas tu senyap, setakat ni tidak ada lagi projek yang dijanjikan mampu untuk Husam tunaikan. Anda Mampu Mengubahnya.

14 comments:

  1. Dia jumpa minyak urut kot?

    ReplyDelete
  2. Parti Amalan Syaitan(PAS)

    ReplyDelete
  3. Saudara Husam ini memang hebat, dengarnya, Stadium baru dah siap sepenuhnya, dekat PRU13 nak rasmikan. Kambing Jamnapari yang ternak dulu dah masuk Genarasi ke 16, subur sungguh, Keretapi laju dah siap, gerabak dah sampai kat POrt Klang, tunggu nak hantar ke KB. Pasal Minyak ini, dengar Kata orang Petronas malu besar, Exco kelantan jumpa minyak dalm mimpi aja. tak payah invest juta-juta. Syabas Husam anda peminpin Kelantan terhebat abad ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hebat menjual minyak aka air kencing untuk penganutnya... hihi

      Delete
  4. Bijak sungguh pemimpin pas di Kelantan lo ni. 22 tahun yang berlalu sore pun tak mikir yang di dale perut bumi Kelantan ni ada banyok minyak. Kalu mace ni tak mustahil seluruh bumi Malaysia semuonya ada minyak. Kaya kaya kaya boleh jadi Kuwit no 2.

    ReplyDelete
  5. Anak Tok Awe1/25/2013 3:34 PM

    Ambo suko benar kalu jupo minyak kot atah darat Klaten ni. Tambah2 pulok dekat Kota Bharu tu, bawah market, bawah stadium, padang churchill tu, temasuk jugak padang benk..comey,comey.

    Cuma hak ambo rusing sikit lah, nati bila gali dua tiga depa kedalam tanah, jupa batu keras kekong, tak degih nak tebuk. Selak-selak ada lambang dacing atawa UMNO. Kena istihar pulak ke rakyat jelata, projek minyak kena batal sebab tesekat kebatu UMNO. Kena nianya ke UMNO lagi.

    Puak-puak Lynas dengan Hijau tu bole kotim ko?? takut jugak ambo nati puak-puak tu maghi dok tido kot atas padang, tak leh wat kijo plop. Maklumla puak tu tak seh wi punah la aleng sekitar ni..nati ada radioaktif ko nuklear ko. Ambo ni bukan panda sangat..takut jugak nati gelupah tanggal idung telinga plop nati.

    ReplyDelete
  6. Carigali minyak menghasilkan technically netrual occuring radioactive material TNORM! Itu lebih memudaratkan dari lynas! dan terdapat juga hydrogen sulfida yg berbau seakan telur busuk! Parah nanti. puak anti lynas berdemo pulak jln kaki ke kelantan

    ReplyDelete
  7. pas dah mula bermain dgn politik murahan,nampak jelas ketidakmampuan untuk menguruselia kuasa pentadbiran yg ada,sekali tgk macam kebudak-budakan,tapi sesuatu yg boleh di banggakan ,pas berkebolehan untuk mengutip derma/sumbangan serta duit rakyat(tak kira miskin atau kaya)untuk kesenangan pihak tertentu di dalam parti,bersama pas rakyat bertambah susah pemimpin bertambah senang.

    ReplyDelete
  8. Anak Tok Awe1/26/2013 12:41 AM

    Ambo takleh tido male dok mikir pasai minyak diKota Bharu ni..kalu ada bawah market, tok sedara ambo hok dok jual nasi kerabu jokey kedai tu nak gi jua mana plop..kena pindah ko wei? Ramai orang kota bharu kena pindah gamaknya. Kena pangge rakyat jelata make pijaman bubur kace akat segala rumah basal bokali. Ambo takut so jah kalu kita penaik pam isap minyak kat stesen bas tu, mari budak-budak joki pil kuda nya cucuh puting rokok, tebaka abis kawase tu..gerun jugak.

    Maklumla ambo tak berapa panda, ore putih dulu tak jupa ko minyak tu? Sapai lo ni bila dah naik bandar kota Bharu bela'a la'a bezaman dah baru wat tubik cerita dok atas leger minyak. Masa ambo gi jalen-jalen amareka dulu, demo tu wat telaga minyak jauh dari ore kapong, mukin sebab keselamatan, aleng sekitar atawa sebab ekonomi. Ore amareka ambo rasa tak akan pindah New York kalu jupa minyak bawah tu, tak cekat wat tubik pitih nak buat bandar baru plop.

    Tapi ambo pike berkat Tok Guru dengan nasihat bistari Usam, rakyat Klaten dale bandar sanggup perutuh Kota Bharu, gi pindah jadi peneroka ladang rakyat Gua Musang. Kota Minyak Bharu kita pakat buat baru..maju Klaten sekali ni.

    Cuma ambo kena cari kawase mana tok sedara nak jual nasi kerabu. Dekat-dekat Spital Kubei Kerian buleh gamaknye. Harap situ takda minyak, kalu ada ore sakit nak mati pun kena pindah juga gamaknya.

    ReplyDelete
  9. org x ada agama boleh lah cakap mcm tu...komen banyak2 pun bukan BN bg duit pun..

    ReplyDelete
  10. Ore umnu meme gong. Meme x pehe. Kalu minyok ado sengoti,ore umnu pom tupe sene...

    ReplyDelete
  11. org PAS tegar ni....mcm katak bawah tempurung....taksub dgn pemimpin....kalau pemimpin suruh jilat bontot DAP yg berak tak basuh pun depa ikut bulat2 ja...tak mau guna otak.....taraf bodonya bawah dari lembooooo..

    ReplyDelete
  12. hehe...bodo tok abih2 seks2 umnuu ni....tabur fitnoh merata...berak cair puok2 mu nih...

    ReplyDelete

Tinggalkan komentar anda untuk dikongsi.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...