Video - Tuan Rumah VS Penyewa

Beginilah karenah yang berlaku antara tuan rumah dan penyewa apabila pihak tuan rumah bertindak ala samseng untuk menghalau penyewa.

Peristiwa yang berlaku di Kampung Kedai Lalat, Kota Bharu Kelantan beberapa hari lalu memaksa pihak penyewa untuk akur biarpun dalam keadaan ketidakadilan yang harus dilaluinya.

Sikap tuan rumah yang enggan membawa penghulu dan Imam untuk mengadili keadaan ini sangat mengecewakan, usia dan kopiah tidak membuktikan kebenaran yang dibawa malah kezaliman dan penindasan jua yang diwarisi daripada ajaran yang diterapkan oleh ketuanya di Pulau Melaka.

Ringkasan :

1.) Tuan rumah memberi sewa dengan kadar sewa RM250 sebulan untuk sebuah rumah, pada masa sama sebuah bilik masih tidak dikosongkan sedangkan sebelumnya berjanji untuk mengosongkannya, keadaan ini berlarutan hampir setahun sehinggalah penyewa diarah untuk berpindah.

2.) Dalam bayaran sewa masih berjalan tanpa sebarang tunggakan, pihak tuan rumah sesuka hati memasuki rumah dan mengunci bilik tersebut tanpa langsung memikirkan hak serta maruah penyewa.

3.) Kejahatan tuan rumah lebih terserlah apabila arahan pindah dibuat selepas mendapati bekalan air bersih tidak bermasalah lagi disamping keadaan rumah dan kebun diselenggara baik oleh penyewa.

4.) Notis pengosongan hanya bertempoh dua minggu, malah belum lagi cukup bulan sebagaimana kadar sewaan, tuan rumah muncul untuk menghalau penyewa.

Selain itu sikap tuan rumah yang hanya menghantar wakil yaitu kakaknya tanpa beliau sendiri hadir untuk berbincang dengan penyewa juga sangat dikesalkan.

Bagaimanapun sebagai orang tua seharusnya menjadi benar-benar orang tua jika harapkan orang muda menghormatinya. Orang tua tidak wajar menggunakan tuanya untuk mendapat simpati dibalik penipuan yang telah mengzalimi orang muda.

Dalam batas waktu yang tertunda, Sabtu ini kedua pihak bersetuju untuk bertemu sekali lagi,  diatas nama kebenaran, yang hak wajib tertegak, bukan kerana kebendaan, tapi kerana tuntutan kepada keadilan yang dituntut didalam Islam. Anda Mampu Mengubahnya.

3 comments:

  1. Ini dia pengajaran dari org kelantan tua kurang ajaq... Guna agama sebagai topeng untuk melindungi hati yang busuk dan dengki... sahhhh aku fatwakan nik ajis masooooookkkkk NERAKA JAHANAMMMM..... Ulamak Munafiq...

    ReplyDelete
  2. Fe'el orang Kelate di mana mana pun sama!

    ReplyDelete
  3. Saya lansung tiada faham loghat Kelantan walaupun dah ulang tonton video ni berulang kali. Tapi jika di ikuti pada coretan artikel diatas agak keterlauan bagi pemilik permis tersebuk. Walaupun di berkuasa diatas hak dia tapi sebagai penyewa juga ada hak.

    Labih afdal jika diberi notis tiga bulan dan tunjuk sebab kenapa permis itu mesti dikosongkan. Diharap semoga penyewa tersebut sudah dapat menyelesaikan masalahnya amin

    ReplyDelete

Tinggalkan komentar anda untuk dikongsi.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...