TUNTUTAN PERTEMBUNGAN RAKYAT KELATE - SEDAR VS TEAM "R", SIAPA LEBIH KUAT ?

Esok 26hb Jun 2012 jam 9 pagi akan bermula sejarah pertembungan tuntutan rakyat keatas dua kerajaan didalam dua perhimpunan di hadapan Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Kelantan Kota Bharu  yang dianjurkan oleh NGO-NGO yang bertulang belakangkan Pas dan juga UMNO.

Dua kumpulan ini dikenali sebagai SEDAR yang dianggotai oleh beberapa NGO dan dilaporkan menuntut 22 janji yang pernah dijanjikan oleh kerajaan Pas Kelantan manakala satu kumpulan lagi yang dikenali dengan Team "R" menuntut royalti dari kerajaan persekutuan.

Perhimpunan ini sebagai isyarat rakyat terhadap kerajaan Pas Kelantan dan juga kerajaan pusat Barisan Nasional, biarpun tiada bendera parti atau dikatakan tidak mewakili mana-mana parti, namun tuntutan dan tunjang kepada pergerakan ini sedikit sebanyak berbaur kepartian bilamana kedua-dua kumpulan ini mempunyai tuntutan yang berpihak.

Dengan jelasnya boleh disimpulkan adalah kumpulan SEDAR mewakili UMNO Kelantan dan TEAM "R" pula mewakili Pas Kelantan. Secara tidak langsung kehadiran pada perhimpunan ini boleh menjadi sebahagian penanda aras terhadap sokongan rakyat terhadap kedua-dua parti tersebut.

Segala usaha yang dilakukan oleh kedua-dua parti boleh dilihat hasilnya pada perhimpunan ini nanti, samada rakyat lebih pentingkan ROYALTI ataupun 22 JANJI sekaligus ukuran kepada penerimaan atau pemahaman rakyat terhadap isu yang dibawa dan juga yang sudah diperjelaskan.

Melalui tinjauan Gk terhadap jemputan di Facebook yang dibuat oleh kedua-kedua kumpulan, pada 11 Jun 2012 kumpulan SEDAR mula membuat jemputan dan setakat ini angka tidak rasmi yang akan hadir ialah 146 orang dan yang belum pasti akan hadir  seramai 56 orang.

TEAM "R" pula  membuat jemputan pada 19 Jun 2012 dan setakat ini angka tidak rasmi yang akan hadir ialah 381 orang dan yang belum pasti akan hadir  seramai 275 orang. Bagaimanapun itu hanyalah angka di alam maya dan kita juga boleh lihat apakah angka di alam maya mewakili angka sebenar dialam nyata.

Pertambahan kehadiran sememangnya akan berlaku kepada kedua-dua kumpulan, namun sejauhmana prtambahan itu tidak dapat dipastikan, Gk difahamkan setakat ini kedua-dua pihak begitu rancak membuat kerahan bagi memastikan perimpunan yang dibuat adalah perhimpunan yang  bergaya dan mempunyai penyokong yang ramai dan bukannya gimik semata-mata.

Bagi anak Kelantan yang berada diluar negeri Kelantan boleh mengetahui keadaan sebenar perhimpunan tersebut  esok di blog ini. Ore Kelate hok ado di Kelate tu pakat mari belako deh, tok kirolah demo parti mana pun mugo ado belako esok, sero nok hok mano demo pilihlah...Anda Mapu Mengubahnya..

2 comments:

  1. Itu bukan royalti Kelantan tetapi wang ehsan... rakyat Kelantan patut sedar... penjelasan perlu dilihat pada Kerajaan pusat dan undang2...

    ReplyDelete
  2. BAYARAN BALIK WANG TAK DITUNTUT DIJANGKA MENINGKAT RM95 JUTA TAHUN INI..KHAMIS, 04 DISEMBER 2008 12:00 AM

    KUALA LUMPUR: Jumlah bayaran balik wang tak dituntut (WTD) dalam simpanan Pendaftar Wang Tak Dituntut kepada pemilik dijangka meningkat sehingga RM95 juta pada tahun ini, kata Timbalan Menteri Kewangan Datuk Ahmad Husni Mohamad Hanadzlah.

    Pada tahun lepas, katanya RM58 juta WTD telah dibayar balik kepada empunya berbanding RM15 juta pada tahun 2002.

    "Melalui usaha berterusan yang dilakukan kerajaan, ramai pihak yang menuntut berjaya memperolehi wang mereka kembali," katanya di sesi soal jawab di Dewan Negara di sini hari ini.

    Sehingga Oktober 2008, seramai 51,000 orang telah memperolehi wang tersebut, meningkat daripada 46,000 orang pada tahun 2007 dan 42,000 orang pada 2006.

    Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan SENATOR DATUK YIP KUM FOOK(MCA Gombak) yang ingin mengetahui jumlah WTD yang terkumpul oleh pendaftar dan apakah usaha yang diambil oleh kerajaan untuk mengesan pemilik WTD ini.

    Ahmad Husni berkata jumlah WTD yang diterima setiap tahun oleh pendaftar menunjukkan peningkatan yang ketara apabila tempoh WTD selama setahun sebelum sesuatu wang yang tak dituntut perlu diserahkan oleh syarikat atau firma kepada pendaftar dimansuhkan melalui pindaan Akta Wang Tak Dituntut berkuatkuasa 1 Jan, 2003.

    Pada tahun 2006 dan 2007, katanya jumlah WTD yang diterima oleh pendaftar terus meningkat dengan kadar yang tinggi apabila banyak sekuriti tak dituntut diserahkan ke dalam Akaun Depositori Pusat Menteri Kewangan telah dijual dan hasil jualan dibayar kepada pendaftar sebagai WTD.

    Jumlah WTD dalam simpanan pendaftar sehingga 31 Dis 2007 adalah sebanyak RM2.85 bilion.

    Ahmad Husni menjelaskan bahawa pendaftar, selaku pemegang amanah sentiasa berusaha membantu orang awam yang menghadapi masalah dalam semakan WTD di syarikat dan firma berkenaan.

    "Orang ramai boleh mengemukakan pertanyaan melalui kaunter pejabat pendaftar atau panggilan telefon atau secara bertulis serta melalui internet," katanya.

    Kerajaan pada tahun 2006 telah membangunkan Sistem Kewangan dan Pengurusan Perakaunan Kerajaan di bawah kawalan Jabatan Akauntan Negara untuk menyimpan rekod WTD yang diserahkan oleh syarikat dan firma sejak tahun daftar 2005. BERNAMA

    * SENATOR DATUK YIP KUM FOOK tidak perlu bertanya apa-apa kerana dia ditipu ramai orang di Kepong dan juga playboy di mana-mana, dia sangat jahat, sekarang ramai orang tahu apa yang dia lakukan

    ReplyDelete

Tinggalkan komentar anda untuk dikongsi.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...