Video Nik Aziz Dan Hudud - OKU Miliki Dadah Dihukum 10 Sebatan Dan 10 Tahun Penjara

KOTA BHARU – Seorang lelaki orang kurang upaya (OKU) dihukum 10 tahun penjara oleh Mahkamah Sesyen di sini, semalam selepas mengaku bersalah memiliki 15.27 gram heroin, Mac lalu.

Tidak cukup dengan itu, penganggur berkenaan turut dikenakan 10 kali sebatan rotan oleh mahkamah sama.

Rosli Muhammad,42, sebelum itu dituduh memiliki 7.54 gram heroin di sebuah rumah di Kedai Mulong di sini, pada jam 10.45 pagi, 15 Mac.

Manakala, pada pertuduhan berasingan di mahkamah sama, dia didakwa memiliki 7.73 gram dadah sama di rumah berkenaan pada jam 11.55 pagi, 18 Mac.

Kedua-dua tuduhan dibuat mengikut Seksyen 12(2) Akta Dadah Berbahaya (ADB) 1952 dan boleh dihukum di bawah Seksyen 39A(2) akta sama.

Kes dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya negeri, Mohd Hafiz Abd Rahman.

Pada prosiding semalam, tertuduh mengaku bersalah menyebabkan Hakim Azman Mustapha menjatuhkan hukuman 10 tahun penjara dan 10 sebatan bagi kedua-dua tuduhan. Penjara berjalan serentak bermula tarikh dia ditahan.

Dia sebelum itu merayu supaya hukumannya ringankan selain memohon dikecualikan sebat berikutan masalah kesihatan yang dialami.

Azman bagaimanapun memberitahu hukuman itu wajib bagi kesalahan tersebut dan pemeriksaan doktor akan mengesahkan tertuduh boleh menjalani hukuman itu ataupun tidak. 

Tidak ada jenayah yang mustahil untuk berlaku di Kelantan dibawah kepimpinan Ulamak seperti Nik Aziz, ini kerana Ulamak politik itu sentiasa berceramah supaya  rakyat mengundi Pas bukannya memberi kefahaman mengenai Islam kepada rakyat.

Disamping itu juga, kegagalan kerajaan Pas Kelantan menarik pelabur asing menjalankan perniagaan di Kelantan turut menjadi penyumbang kepada jenayah yang semakin meningkat berlaku dari masa ke semasa.

Jenayah yang melibatkan dadah adalah jenayah utama yang sering berlaku, tidak ada salahnya jika kerajaan Pas Kelantan tidak dapat melaksanakan hudud secara keseluruhannya, tetapi kalau tak boleh buat semua jangan ditinggal semua.

Sebagai kesungguhan Pas untuk melaksanakan hukum Islam, kenapa tidak difokuskan perlaksanaan hukuman hudud itu secara berperingkat dan memulakan pelaksanaan itu kepada pesalah dadah ataupun arak yang sudah tegar melanda negeri Kelantan.

Perlaksanaan hudud gagal, tetapi untuk pemimpin Pas membuat kekayaan tidak pernah gagal malah cemerlang sepanjang 23 tahun mentadbir Kelantan, itulah syaitan politik, jika tidak membuat kekayaan, kita cabar pemimpin Pas istihar harta mereka semudah pengistiharan yang pernah dibuat oleh Nasaruddin Hassan, apa susah...? Tak perlu nak banyak cakap dan berdalih dengan pemimpin Umno jika pemimpin Pas benar-benar jujur bagai yang diomongnya. Anda Mampu Mengubahnya.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komentar anda untuk dikongsi.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...