Lihat Nasib Peniaga Bukan Islam Di Kelantan Tertindas Dikenakan Hukuman Ala Hudud PAS

KOTA BHARU -  Pengendali salun rambut berdepan kesukaran apabila peraturan pengasingan jantina di Kelantan turut terpakai kepada orang bukan Islam.

Mereka terpaksa membayar saman dalam jumlah yang banyak kerana membenarkan pekerja wanita (bukan Islam) memotong rambut pelanggan lelaki bukan Islam, yang mereka fikir ia dibenarkan.

Pengurus E-Life Hair Salon rambut Ong Lee Ting berkata dia telah menyelesaikan 11 saman sejak membuka perniagaan di KB Mall pada tahun 2010.

Denda yang dikenakan di bawah Seksyen 107 (2) Akta Majlis Undang-Undang Tempatan melarang wanita daripada memotong rambut seorang lelaki dan sebaliknya tanpa mengira agama.

"Saya telah membayar denda antara RM200 dan RM350," kata Ong, yang menerima saman terbaru yang dikeluarkan terhadapnya pada Selasa.

"Saya dapati undang-undang ini mengelirukan...ia tidak sepatutnya terpakai kepada seorang wanita bukan Islam yang memotong rambut seorang lelaki bukan Islam."

Pengasingan jantina adalah antara peraturan kontroversi yang dikenakan oleh kerajaan negeri PAS.

Kali terakhir Ong pergi membayar kompaun, dia diberitahu bahawa lesen untuk salon akan dibatalkan kerana banyak saman telah dikeluarkan kepada pengendali.

Walau bagaimanapun, setiausaha majlis Mohd Anis Hussein berkata: "Selagi mereka (pemilik salun) membayar kompaun, mereka akan dibenarkan untuk beroperasi."

Beliau menambah, pemilik salun memahami undang-undang dan ia merupakan akibat daripada mengabaikannya.

Pengurus Nice Hair Salon Alice Ong Lee Ruong turut bingung dengan peraturan tersebut. "Saya faham jika kita didenda kerana membenarkan pekerja wanita memotong rambut pelanggan lelaki Islam. Tetapi ia turut melibatkan lelaki bukan Islam," katanya.

Ong, yang telah menyelesaikan 10 saman setakat ini, tertanya-tanya untuk berapa lama lagi dia perlu membayar denda.

"Ia bukannya murah dan kita perlu mempertimbangkan kadar sewa yang tinggi, gaji pekerja dan perbelanjaan lain," katanya.

Seorang lagi pengurus salun, yang enggan namanya disiarkan, berkata undang-undang sivil majlis telah menyukarkan hidup pemotong dan penggaya rambut.

Dia telah dikeluarkan empat saman setakat ini.

Ketua Perhubungan MCA Kelantan Tan Ken Ten berkata undang-undang tersebut "tidak mesra" di kalangan perniagaan bukan Islam.

"Majlis, dalam semangat untuk melaksanakan prinsip-prinsip Islam dalam undang-undang kecilnya, telah menyebabkan kesusahan kepada perniagaan masyarakat bukan Islam," katanya.

Pengerusi Dewan Himpunan Penyokong Pas Hu Pang Chaw bersetuju bahawa undang-undang tidak perlu dikenakan terhdap wanita bukan Islam yang memotong rambut lelaki bukan Islam. Beliau menggesa Majlis untuk mengkaji semula keputusan ini.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komentar anda untuk dikongsi.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...