Video - Tony Pua Lantang Pertikai Kekayaan Serta Puluhan Syarikat Milik Syed Mokhtar

Apa pendapat anda bilamana Ahli Parlimen Pakatan Rakyat Tony Pua sedang menyenaraikan sekaligus mempertikaikan syarikat-syarikat yang dimiliki oleh Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary ???

Penelitian daripada pandangan awam mendapati rata-rata tidak bersetuju dengan apa yang dimiliki oleh Syed Mokhtar ini, kerana mereka berpendapat ianya tidak adil dan akan membebankan kerajaan, sedangkan masih ramai lagi mereka yang lebih layak daripada Syed Mokhtar untuk menerajui perniagaan-perniagaan tersebut, kenapa kerajaan hanya mementingkan kroni semata-mata ?

Kalau Melayu lantaklah nak kata apapun, sebab itu hak sebangsa , tapi si Tony Pua ni  dah melebih-lebih ni yang tak tahannya..Nampak sangat yang Melayu punya jer dia nak kritik, sebanyak mana yang boleh mereka ambil mereka akan cuba mengambilnya, kononnya nak tunjuk hero kat bangsa dia, hanya usik Melayu tapi tak usik Cina.

Akhirnya KLCC punyalah tinggi bangunannya sudah jadi Kuala Lumpur Cina Control apabila hanya 4 orang saja Melayu yang diberikan peluang untuk berniaga diatas sikap diskriminasi keatas kaum melayu, tapi pernahkah kita dengar pemimpin DAP dan  dan PKR seperti Tony Puah ini  komen ?

Dalam kita mendengar bunyinya semacam banyak syarikat-syarikat dan projek Syed Mokhtar, tapi masyuknya hanya melayakkan beliau pada kedudukan ditangga ketujuh dalam senarai 10 orang terkaya di Malaysia dengan perbezaan jumlah kekayaan sebanyak RM 41.56 billion berbanding Robert Kuok pada tangga teratas yang memiliki kekayaan RM 50.04 billion.

Manakala daripada senarai 10 orang terkaya ini, 8 daripadanya adalah berbangsa cina, tapi apa boleh buat, dah itu rezeki mereka yang diberi peluang oleh kerajaan keris, apapun itu juga adalah hasil usaha mereka, malas dan geli rasanya nak pertikaikan, lagipun angka billion-billion ni tak layak nak ulas, kerana yang 3 atau 4 angka pun masih lagi kita kepayahan dan tiada ketentuan....Anda Mampu Mengubahnya..

1. Robert Kuok RM 50.04 billion, 87 tahun, Kerry Group/ Kuok Group
2. Ananda Krishnan RM 45.78 billion, 73 tahun, Usaha Tegas
3. Teh Hong Piow RM 12.77 billion, 81 tahun, Public Bank
4. Lee Shin Cheng RM 12.74 billion, 72 tahun, IOI Group
5. Lim Kok Thay RM 10.89 billion, 59 tahun, Genting Group
6. Quek Leng Chan RM 10.75 billion, 70 tahun, Hong Leong Group
7. Syed Mokhtar AlBukhary RM 8.84 billion, 59 tahun, Yayasan AlBukhary
8. Lee Kim Hua RM 7.43 billion, 82 tahun, Genting Group
9. Tiong Hiew King RM 4.77 billion, 75 tahun, Rimbunan Hijau
10.Ong Bee Seng RM 3.98 billion, Hotel Properties Ltd

7 comments:

  1. apa yang cina ni cakap merapu!!!!

    kita org melayu tak kisah kalau yg jadi kaya tu org melayu jugak..

    Itupun hanya sebahagian kecil aje cabang perniagaan yg dimonopoli oleh org melayu, yang lain oleh org Cina...

    Kenapa si cina ni tak pertikaikan siapa yg memonopoli sebahagian besar cabang perniagaan di malaysia???

    si cina memang tak senang tengok org melayu kaya dan menjadi antara 10 org terkaya di malaysia...

    ReplyDelete
  2. Antara 10 yang terkaya di Malaysia hanya inagat hanya 1 melayu dan 1 india 8 lagi cina tu pun nak hingaq . Yang kita heran tu ada juga melayu yang tak sedar diri menyokong cina bangsat ni.

    ReplyDelete
  3. Cina PUAka xsedar diri dok kat Malaysia...ang pi dok Spork sana tu lah...

    Yang Melayu bangsat pon ikot sama mnyokong si PUAKA nieh mmg dah dilahirkan utk mnjadi ANJENG kpd PUAKA bangsat ini...

    Apa ko igt cibai2 yg kayeraya tuh ada nak mnolong org Melayu mcm Syed Mokhtar buat....takat jadi pencacai pada depa adala...budus ...

    ReplyDelete
  4. MELAYU SEPAKAT..kuasa membeli ditangan mu Wahai bangsaku MELAYU ISLAM..jom kita kembalikan Kehebatan berniaga seperti 500 tahun dahulu, Insya-Allah

    ReplyDelete
  5. si-cina terkutuk laknatullah ni memang suka melihat org melayu miskin papa kedana berpanjangan supaya mudah di-pijak2 dan di-perbodohkan, pantang dia melihat kalau ada melayu yg menjadi kaya mengalahkan kekayaan org cina, bermacam cara di-buatnya untk melingkupkan kekayaan yg di-miliki oleh org melayu di-sokong pula oleh melayu bangsat yg bersekongkol dengan si-cina laknatullah bangsat ini...bangsat2 pendengki terkutuk ini tidak takut dengan Hari Pembalasan dari Allah SWT.

    ReplyDelete
  6. Pukimak ini Cina. Memang anti Melayu...

    Memang anti Ts Syed Mukhtar Albukhari.

    Bodoh punyer Melayu kat belakang tu yang gelak tu.

    ReplyDelete

Tinggalkan komentar anda untuk dikongsi.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...