Australia Tolak Permintaan Anwar Supaya Menyerang Malaysia

MELBOURNE - Menteri Luar Australia Senator Bob Carr berkata Australia tidak boleh dan tidak akan mempengaruhi cara pilihan raya umum patut dilaksanakan di Malaysia walaupun menerima rayuan berhubung perkara itu daripada Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim.
  
Anwar dilaporkan menulis kepada Carr untuk meminta Australia membantu dalam memastikan pilihan raya umum akan datang di Malaysia, yang berkemungkinan diadakan awal tahun depan, bebas daripada penipuan dan rasuah.
  
Anwar juga dilaporkan memberitahu Carr bahawa beliau menemui bukti tentang penipuan dalam pendaftaran pemilih dan anomali lain dalam menghadapi pilihan raya itu.
  
Beliau turut mempertikai kebebasan Suruhanjaya Pilihan Raya dan mendakwa pembangkang diketepikan oleh media.
  
Bagaimanapun, Carr berkata pilihan raya di Malaysia merupakan urusan rakyat Malaysia sendiri.

"Amat sukar bagi Australia berbuat sesuatu tentang cara ia dilaksanakan, sama sukarnya bagi Malaysia atau kerajaan lain untuk menganjurkan bagaimana pilihan raya di Australia perlu diadakan.
  
"Kami bukan pihak berkuasa pilihan raya bagi Malaysia," katanya kepada ABC Radio.
  
Carr bagaimanapun berkata Australia ingin melihat pilihan raya diadakan secara bebas dan adil di semua negara.
  
Kata Carr Anwar secara peribadi menimbulkan kebimbangan itu dalam pertemuan mereka ketika beliau melawat Malaysia baru-baru ini.
  
Carr juga menolak andaian bahawa Australia akan menghantar pemantau pilihan raya ke Malaysia dan menegaskan perkara itu perlu dipohon oleh Malaysia.

Beliau turut menangkis andaian bahawa Canberra enggan bertindak kerana ingin memelihara hubungan baik dengan kerajaan pimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, yang pihaknya sedang mengadakan rundingan berkaitan perjanjian pertukaran pencari suaka.
  
Dalam temu bual dengan ABC Radio pada Rabu, Anwar berkata beliau bimbang, pilihan raya umum, yang perlu diadakan menjelang Jun tahun depan, akan melibatkan penipuan dan ramai rakyat yang layak mengundi, tidak akan dibenar berbuat demikian.
  
Katanya nama mereka yang terlalu muda untuk mengundi, berusia antara dua dan 12 tahun, terdapat dalam senarai pemilih.
  
Anwar juga mendakwa pembangkang dinafikan akses kepada media arus perdana.
  
Anwar berbincang tentang kebimbangannya itu dengan bekas perdana menteri Australia, Kevin Rudd, dan menghantar satu nota kepada Carr untuk mendapatkan bantuan Australia dengan menyatakan bahawa Australia menyokong pilihan raya bebas dan adil di Iraq, Afghanistan dan Myanmar, tetapi membisu tentang Malaysia. - Bernama

3 comments:

  1. Besar kemungkinan Bob Carr dah tahu yang Anwar ni seorang Drama "Queen". Jadi, dia tak nak buang masa layan Al Jub. Padan muka Al Jub, lu fikir semua orang bodoh dan buta hati macam ahli PKR dan PAS ke?

    ReplyDelete
  2. Anwar ni lidah bercabang...semua negara dah tahu dah...

    Sebab tu , dia org tak layan...

    Anwar dah tahu, mereka akan kalah teruk dlm PRU 13 nanti...

    Kalau kalah, at least ada alasan untuk mengganas ...
    Alasannya ialah, pilihanraya tak adil, penipuan dan sebagainya...

    Dia menipu org dgn mengatakan ada rakyat berumur 2 thn ada dlm senarai pengundi...Saya nak tanya Anwar, boleh kamu buktikan atau tidak???

    Jgn hanya beretorik dan memberi persepsi buruk kepada Suruhanjaya pilihanraya malaysia...

    Kamau akan hancur dan kalah teruk wahai Anwar!!! Penipu dan lidah bercabang!

    ReplyDelete
  3. nampak sngt pembohong tu...budak umur 2 thn blum ada ic la... aljuburi mmg dilahirkan sebagai pembohong dan tiada moral...

    ReplyDelete

Tinggalkan komentar anda untuk dikongsi.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...