Video - PAS Kelantan Makin Tertekan, SPRM Sila Siasat!

Kebiasaannya apabila timbul sesuatu isu yang telah dilaporkan kepada SPRM, pemimpin PAS hanya akan jawab 'No Komen' dan tunggu siasatan SPRM, tapi isu Lembah Sireh ini agak berbeza, beria-ia nampaknya pemimpin PAS nak jawab dan perjelaskan dengan mendahului siasatan SPRM. Kenapa agaknya ? 

Dengan wujudnya kenyataan yang mengcurigakan, pihak SPRM digesa supaya menyegerakan siasatan berhubung isu Lembah Sireh ini yang telah dilaporkan beberapa hari yang lalu. Menerusi rakaman sidang media juga terdapat lebih 30 kenyataan sangsi yang boleh dipertikaikan, begitu juga tindak tanduk pemimpin PAS Kelantan berhempas pulas membela pihak syarikat biarpun syarikat berkenaan telah memberi persepsi yang buruk terhadap pentadbiran kerajaan PAS Kelantan, 

Agak aneh jika tidak ada sedikitpun lahirnya rasa kesal dari kerajaan negeri  sedangkan apa yang dijanjikan syarikat itu juga sesuatu yang boleh membantu PAS pada PRU 13 nanti sekiranya salahsatu janji itu dilaksanakan..

Antara sumbangan janji seperti berikut:
  • Sebuah masjid bernilai RM20 juta. 
  • Sebuah jambatan baru (Kg. Cina – Palekbang) bernilai RM150 juta.
  • Sebuah jambatan berkembar (Jambatan Sultan Yahya Petra) atau gantian wang tunai setara kos semasa yang akan ditentukan oleh JKR\
  •  Sebuah stadium tertutup wanita bernilai RM25 juta. 
  • Tabungan untuk Skim Perumahan Kos Rendah bernilai RM15 juta
  • Menyediakan tanah seluas 25 ekar di sebelah kiri dan kanan Jambatan Sultan Yahya Petra. Sumbangan sagu hati dan gerai kepada petani.
Kalaulah kerajaan PAS Kelantan membela nasib rakyat sebagaimana membela 'Tauke Cina' itu, alangkah islamiknya kerajaan PAS !...

Bagaimanapun kesepakatan yang luar biasa juga wujud apabila pihak syarikat hadir sama dalam sidang media ini dengan membawa bon jaminan bernilai RM150k walaupun pada perjanjian ialah 5%  atau RM15.91 juta daripada nilai tanah RM318.29 juta. Sila rujuk disini

Sikap terlalu bertolak ansur kerajaan negeri itu menyerlahkan lagi apa yang disebut sebagai ada sesuatu yang tidak kena dengan projek usahasama ini.

Apa yang boleh diandaikan dengan bertolak ansurnya pemimpin PAS sehingga boleh menggadaikan negeri adalah sumbangan syarikat berkenaan kepada individu ataupun parti, takkanlah baik itu tidak bermakna. Paling kurangpun statement yang berbunyi " Pihak kerajaan merasa kesal dengan apa yang berlaku, dan kita akan kaji semula berkaitan projek ini " akan kedengaran.

Soalan kurang bersedia yang dilencongkan

Berkaitan pindah milik tanah, soal 'pajakan' atau 'hak milik kekal' bukan jawapan untuk isu ini, pajakan selama 99 tahun itu sudah cukup milikannya, apa yang menjadi isu adalah pindah milik tanah kepada syarikat itu telah membolehkan syarikat mencagarkannya, dalam laporan audit menyatakan,  seluas 13.52 ekar telahpun dicagar bagi mendapat pinjaman RM75 juta daripada institusi kewangan untuk membiayai kos projek pembangunan. Cagaran tanah untuk tujuan pinjaman mendatangkan risiko kepada Kerajaan sekiranya pinjaman tidak dapat dijelaskan.

Apa jaminan Kerajaan negeri sekiranya syarikat itu gagal menjelaskan pinjaman berkenaan ? Kenapa pindah milik tanah itu tidak dibuat selepas Syarikat menyelesaikan projek nanti ? Atau pindah milik itu memang bertujuan supaya ia boleh dicagar serta Parti PAS atau Exco turut punyai manfaat darinya ? 

Kalaulah disebut sebahagian tanah yang diberikan itu tanah didalam sungai yang tidak ada nilainya, masakan syarikat itu berniaga untuk rugi ? Apabila dicagar pula, bank berani memberi pinjaman sebanyak RM75 juta untuk 13.52 ekar atau bersamaan dengan RM 5.5 juta untuk satu ekar. Apakah itu yang disebut tidak bernilai ?

Alasan-alasan Kerajaan PAS yang mula terasa panas pedih itu membuatkan 'Pok Mat Janggut' pun mengilai-ngilai  jika mendengarnya, sampaikan pasir di Kuala 'Pok Mat Janggut' pun dijadikan alasan, pasang surut air ni bukan hanya berlaku hari ini, sebelum projek tu bermula malah sudah berkurun pun air ada pasang surutnya. Jadi fikirkanlah Anda Mampu Mengubahnya. - Bersambung

Isu Jambatan Sultan Yahya ke 2, jika benar wujudnya penyelewengan, kenapa PAS tak laporkan kepada SPRM ? Persepsi saja tak cukup untuk dipercayai..

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komentar anda untuk dikongsi.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...