Video - Kerana Nyanyuk, Nik Aziz Berceramah Dipertengahan Berdoa

Nik Aziz berdoa ke berceramah ? kuat sangat berpolitik sampaikan Nik Aziz nyanyuk dan lupa yang beliau sedang berdoa bukannya berceramah, namun bagi menjaga kekeramatan Nik Aziz, marilah orang-orang Pas untuk pertahankan beliau, biarpun jauh bercanggah dengan apa yang diajarkan oleh Islam mengenai adab didalam berdoa.

Sesekali mendengarnya, sebahagian isi doa Nik Aziz ini mirip seperti tok bomoh sedang menyeru asal-usul khadam belaannya supaya bangkit, hahaha. Bermula kenyanyukkan Nik Aziz adalah pada minit ke 1.36, namun ketika itu hanya sebelah sahaja tangan diturun dan dihuyung-hayangkan.

Sehinggalah pada minit ke 1.59 jelaslah kata-kata dalam doa serta kedua-dua tangan yang dihuyung-hayangkan itu menunjukkan Nik Aziz sedang berceramah dan lupa yang sebenarnya beliau sedang berdoa, nyanyuk dan terlebih politik faktor kepada kelalaian dan jiwa yang tidak khusyuk.

Bagaimanapun pada minit ke 2.16 Nik Aziz kembali sedar setelah beliau melihat semua hadirin didepannya sedang menadah tangan, (ohhh rupanya aku sedang berdoa), dalam keadaan serba salah itu, pada minit ke 2.22 Nik Aziz dilihat cuba untuk menadah kembali tangannya sebelum meletakkan semula kerana mungkin beliau bimbang aksi nyanyuk itu dikesan oleh hadirin. hahaha. Anda Mampu Mengubahnya.

Manusia tidak maksum, dalam sedar atau tidak manusia sering lakukan kesalahan, tapi dek kerana taksub manusia tersesat kerana melihat kesalahan itu sebagai satu sunnah untuk diamalkan dan dipertahankan.

13 comments:

  1. kahkahkahkah,pecah perut aku d bueknya,nik ajis oh nik ajis,entah2 solat pun ingat kat politik pas jugak,bukan boleh kira nik ajis ni.

    ReplyDelete
  2. Macam salah satu joke yang aku dengar. Menteri besar ni acap kali sangat masuk hospital mengalahkan Doktor yang bertugas kat hospital. Kalau dah macam ni, serah je lah jawatan tu... dulu dok suruh Tun berhenti. La ni dah terbalik, tak kan nak pegang jawatan sampai nyanyok kot...

    ReplyDelete
  3. niat nik aziz ni nak bangunkan Islam sgt aku puji, dengan berusaha menegakkan hukum hudud..namun makin hari ia makin tersasar, hukum hudud cuma retorik, Islam cuma topeng, yang penting pangkat, kuasa dan kemewahan..aku berdoa suatu hari nanti akan tiba PAS & UMNO bersatu..UMNO memegang portfolio pembangunan dan PAS memegang hal ehwal keagamaan..tapi mestilah di hapuskan cengkadak yang hinggap dalam PAS & UMNO..yang tinggal yang betul-betul serius berkerja demi agama,bangsa dan negara..

    ReplyDelete
  4. Moga2 dgn paparan video klip TokGuru dlm blog Gelombang Kick ini, ramai pengunjung atas pagar hatta penyokong kerajaan zolim umno/bn akan mendapat Hidayatullah lantas kembali menyokong perjuangan Islam yg Pas bawa selama ini. Apapun niat admin blog ini namun saya ucapkan terimakasih kerna sudi memaparkan video klip TokGuru untuk tontonan semua. Alhamdulillah.

    ReplyDelete
  5. Anonymous 12.29,lupakanlah moga2 awk tu,krn hati sy makin tertutup dgn PAS,wlaupun sy sangat meluat dgn sikap pemimpin UMNO,tapi tindak tanduk Tgna dan ank beranak dia mirip kpd taliban itu buat sy smakin takut,doanya saja sentiasa memohon kemusnahan dn kehancuran,sy tak dapat nak bayangkan bagaimanalah huru-haranya jiwa Tgna,doa dan kata2nya itu mencerminkan keperibadiannya.

    Selalunya,bila sy mendengar kuliah org2 agama membuatkan jiwa sy merasa tenang,tapi berbeza bila sy mendengar ceramah2 Tgna yg membuatkan sy serabut dan tertekan,seolah ia mengajak sy kpd permusuhan.Maaf jika sy keterlaluan,tp itulah yg sy rasakan.

    ReplyDelete
  6. Nik aziz dah makin teruk,sebenarnya aku rasa yg boleh jadi mcmni bkn sbb nyanyuk,tp sebab dia terbawa2 dengan politik,apa saja nak dipolitikkan,azan,solat,demontrasi sume dia kata politik,dlm xsedar setiap amalannya menjadi politik.ini lagi bahaya pd umno...

    ReplyDelete
  7. Perjuangan Islam yang macam mana PAS perjuangkan. 22 tahun Kelantan tak berubah. Rakyat merana. Inikah contoh perjuangan Islam. Berapa Masjid dan Surau telah dibangunkan. Mana Jambatan yang dijanjikan. Mana Ladang Rakyat yang di canangkan. Mana Stadium yang di gahkan. Rakyat Kelantan ramai yang mencari makan diluar negeri Kelantan. Apakah ini contoh pemerintahan cara ISLAM. Tanah lot kat gua musang pun Tok guru dan bini balun. Apakah zalim kerajaan yang ada maka ramai anak Kelantan dapat belajar keluar negara atas biasiswa kerajaan. Zalim kah kerajaan, ramai anak kelantan masuk MRSM, sekolah berasrama penuh dengan semuanya ditanggung kerajaan. Yang Zalim disini ialah PAS, sampai sekolah tadika anak2 untuk belajar agama pun di kenakan caj yang tak munasabah. Semuga orang pentaksub PAS yang dok komen kat atas tanya diri sendiri, aku sekolah kat mana? Aku sembahyang kat masjid mana? Aku sambung belajar kat U guna duit mak bapak atau duit PTPTN? Tidakkah selama ini Kerajaan terlampau zalim. Kalau dah zalim, anak2 penyokong PAS telah lama dipinggirkan, dibuang kerja dan sebagainya. Fikirkan lah... Zalim sangatkah kerajaan BN sekarang? Cakap mengikut fakta dan bukan taksub dan beremosi... Kalau anon diatas nak sokong perjuangan ISLAM, kenapa tak Al-Arqam, Ayah Pin, Syiah dan banyak lagi kumpulan lain. Mereka ini pun menurut ahli mereka memperjuangkan ISLAM.

    ReplyDelete
  8. assalammualaikum...sy tidak lah pandai dalam ilmu agama."kata-kata itu satu doa'.krana ape??andai seseorang itu setiap yang silafaz kan itu doa....adi jika kte perhati kan ape yg dilakukan tidak salah...setiap butir perkataan yang dilafaz kan itu baik...tidak semestinya tadah tangan je kte berdoa'..jadi kembali pada niatnya."setiap perkara itu dimulakan dengan niat...benarlah bila orang jahil mula membincangkan bab agama maka silaplah..maaf sy bkn nak berceramah atau nak"back up"tapi itulah realitinya..sekian.salam ukhwahfillah.assalammualaikum..

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum Anonymous 9.45,sy pun xlah pndi sngt,tp sy yakin sy faham dari apa yg sy lihat,sebab tu sy xtaksub insyaallah jauh sekali utk sesat,tadah tangan ke xtadah tangan ke itu soal kedua,masalahnya skg nik aziz berdoa menggunakan gaya bebas yg terkeluar drp adab berdoa,

    <<>>>

    Kalau mcm tu nanti lepas solat tak perlulah tadah tangan utk berdoa,semaksum-maksum nabi pun tadah tangan masa berdoa,benar kata2 itu adalah doa,tp ia tidak termasuk didalam doa khusus yg sebegini.

    Inilah org panggil meletakkan sesuatu yg tidak kena pada tempatnya,ungkapan semua kata2 itu adalah doa tidak tepat secara umumnya,ia lebih kpd kata2 berhubungan sebagai cth kata2 ibu kpd anaknya.bknnya kata2 antara mereka yg lain yg tiada kena mengena.wallahualam

    ReplyDelete
  10. Doa adalah permohonan kepada Allah. Allah ialah Tuhan Yang Maha Agung dan Maha Mencipta. Apabila seseorang berdoa kepadaNya, hendaklah ia dilakukan dengan penuh perasaan merendah diri, kekusyukan jiwa, harapan dan pergantungan yang mutlak diserahkan kepadaNya.

    Ramai orang berdoa, tetapi tidak ramai pula yang jiwanya ketika berdoa itu jiwa merendah, penuh tunduk dan khusyuk kepada Allah. Kebanyakan doa diungkapkan dengan jiwa yang hambar sedangkan Allah memerintahkan: (maksudnya)

    “Berdoalah kepada Tuhan kamu dengan merendah diri dan (dengan suara) yang perlahan. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang melampaui batas”. (Surah al-‘Araf, 55).

    Jika kita dapat menjadikan jiwa kita ini begitu beradab, merendah, khusyuk dan penuh pengharapan kepada Allah, kita menghampiri pintu kemakbulan. - Dr Maza

    ReplyDelete
  11. Doa PAS nak hancurkan UMNO BN/KO BN kembali menimpa Nik Aziz yang semakin sehari nak jadi gila. Merapu. Otak nak jadi bingai.

    ReplyDelete
  12. x salah nk doa ppa pon...kta mntak n Dia yg menentukan...

    ...islamic punk...TAKBIR!

    ReplyDelete
  13. Apa yg salah? aku repeat 3x dah..xda salah apa2 pun. Adab berdoa macamana lagi nak?? sempurna...dia doa sambil jelaskan kepada pendengar yang mengikut mengaminkan bersama-sama supaya faham dengan doa yang dipohon pada Allah s.w.t. itu lebih baik.

    ReplyDelete

Tinggalkan komentar anda untuk dikongsi.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...